Sunday, May 30, 2010

PERKARA YANG PERLU DI LAKUKAN SEBELUM MENZIARAHI KUBUR


Tujuan kita menziarahi kubur adalah untuk mendapat iktibar dan pengajaran daripada kematian orang lain bukan sekadar mengenang orang sudah mati semata-mata. Masyarakat hari ini menjadikan menziarahi kubur sebagai adat di hari raya semata-mata bukan satu ibadah. Mereka pergi ziarah kubur dalam keadaan tidak menutup aurat dan bercampur aduk antara lelaki dan perempuan. Oleh itu ulama' telah mengariskan beberapa perkara yang perlu dilakukan oleh orang yang ingin menziarahi kubur agar sesi ziarah mereka benar-benar mendatangkan manfaat dan keinsafan dalam diri mereka. Antara perkara yang perlu dilakukan tersebut ialah:

* Perlu bagi orang yang hendak menziarahi kubur supaya berada dalam keadaan lapar kerana kekenyangan akan menghalang seseorang itu daripada iktibar kematian.

* Perlu bagi orang yang hendak menziarahi kubur supaya membuang hasrat atau niat untuk melakukan sesuatu maksiat atau kemungkaran kerana niat yang jahat ini akan mengundang kehadiran syaitan. Kehadiran syaitan akan menghalang daripada iktibar kematian.

* Perlu bagi orang yang hendak menziarahi kubur supaya zuhud dengan perkara-perkara keduniaan kerana perasaan tamak dengan kesenangan dunia akan menyebabkan hati menjadi keras dan memanjangkan angan-angan. Ia akan menghalang hati daripada khusyuk,ingat Allah, takut mati dan mengambil iktibar daripada kematian tersebut.

No comments:

follow on fb

share

Share |

BLOGGER PERAK

BLOG BLOG PANAS

BLOG PIMPINAN PAS/PR

BLOG MUSLIMAT

Blog Masjid

Blogroll

Archives

Related Posts with Thumbnails

Header bergerak