Saturday, October 9, 2010

Ada Sajadah Bergambar Salib Dijual di Samping Masjidil Haram!

Warga Saudi meminta segera pihak berkuasa Saudi menghentikan penjualan karpet sajadah di kota Mekkah, apabila lambang salib dari sajadah yang ia beli ditemui.

Seorang yang bernama Mansur mengatakan: "Saya baru membeli sajadah dari penjual yang terletak di sebelah masjidil Haram Mekah, namun saya terkejut ketika saya melihat ada gambar salib di tengah sajadah tersebut dan hairan kenapa barang seperti ini boleh memasuki wilayah kerajaan Saudi tanpa ada pemeriksaan terlebih dahulu."

Mansur juga menyatakan bahwa sesuatu yang aneh dan tidak lazim jika harus sujud di atas sajadah yang sajadah tersebut ada gambar salibnya.

Masih belum jelas apakah sajadah yang bergambar salib tersebut memang sengaja diproduksi dengan ada gambar salibnya atau hanya kesalahan cetak.

Gambar salib sangat kentara terlihat di sajadah yang menghebohkan tersebut. Sajadah itu bergambar masjid lengkap dengan menaranya dan tepat ditengah pintu masjid tergambar jelas salib yang merupakan lambang kepada agama kristian

Era Muslim

Musnah jika terus jadi hamba Umno BN


Warta Rakyat

KUALA TERENGGANU, 8 Okt: Penasihat DAP, Lim Kit Siang mahu rakyat Terengganu bangkit menentang Umno BN kerana masanya telah tiba untuk berbuat demikian.

“Sekiranya rakyat masih mahu membiarkan diri mereka menjadi hamba Umno BN, tunggulah kemusnahan yang amat teruk di masa akan datang,” ujarnya ketika berucap pada majlis ceramah di Kuala Ibai, dekat sini malam ini.

Turut berucap ialah Ahli-ahli Jawatankuasa PAS Pusat, Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin, Dr Syed Azman Syed Ahmad Nawawi dan Mohamad Sabu.

Ini, katanya kerana rakyat di bandar telah menolak Umno BN, jadi sudah sampai masanya rakyat luar bandar juga menolak kepimpinan BN.

Baginya, Umno adalah parti perkauman dan rasis dan tibalah masanya rakyat menjadikan Umno BN sebagai pembangkang di Parlimen selepas PRU 13 nanti.

Menurutnya, perbuatan Umno Besut melabelkan DAP anti Islam sebagai perbuatan rasis serta menyebarkan perasaan perkauman yang bahaya.

Sehubungan itu, beliau mencabar Datuk Seri Hishammuddin sebagai Pengerusi Perhubungan Umno Terengganu dan Menteri Dalam Negeri untuk mengambil tindakan sewajarnya terhadap kepimpinan Umno Besut.

Beliau yang juga Ahli Parlimen Ipoh Timur memberi jaminan kuasa Melayu tidak akan hilang jika Pakatan Rakyat berkuasa nanti.

“Tapi kuasa Umno yang hilang dan ini amat menakutkan Tun Mahathir serta pemimpin Umno BN,” ujarnya lagi.

Lim menegaskan DAP menerima Perlembagaan Persekutuan dan Hak-hak orang Melayu yang menjadi dasar dan asas Pakatan Rakyat.

Lim turut menyentuh kegagalan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menangani masalah rasuah di negara ini.

Ini, katanya kerana dalam tempoh dua tahun ini, SPRM gagal dalam melaksanakan tanggungjawabnya.

“SPRM hanya menjadi alat kepada Umno untuk menekan Pakatan Rakyat. Contoh yang paling ketara bagaimana SPRM menjadi dalang menjatuhkan Kerajaan Pakatan Rakyat Perak,” ujarnya.

Ini, katanya ditambah dengan kedudukan Malaysia di tangga ke-53 dalam indeks rasuah antarabangsa membuktikan SPRM telah gagal menjalankan peranannya itu.


Harakahdaily

Friday, October 8, 2010

Tok Guru ‘Gilo’ Di Sekolah Padang Luas, Jerteh

GAMBAR - Abdullah Sa'amah, berhati-hati kalau terjumpa dengan dia ni, takut penyakit 'gilo' dia mari..

Seumur hidup saya tidak pernah menghadiri sebarang program ceramah Umno dan tidak pernah berminat untuk curi-curi dengar ‘klentong’ penceramah-penceramah upahan mereka. Tapi semalam ketika dalam perjalanan pulang dari menyampaikan kuliah maghrib dan menziarahi kematian di Jabi, hati saya tergerak untuk berhenti seketika di hadapan Sekolah Kebangsaan Padang Luas, Jerteh, lokasi ceramah Umno yang kalau mengikut poster yang tersebar bertajuk ‘DAP Anti Islam’. Entah apa relevannya tajuk ini sedangkan Besut yang menjadi lokasi ceramah ini tidak mempunyai walaupun setengah cawangan DAP. Tambahan pula Najib sendiri menawarkan diri kepada Obama untuk mengatasi masalah Islamophobia, tiba-tiba Idris Jusoh menganjurkan ceramah untuk mengapi-apikan sentimen agama dan menyemai kebencian kepada penganut agama lain. Penceramahnya: Idris Jusoh, Alwi Che Ahmad dan seorang yang bernama Abdullah Sa'amah. Saya tidak mengenalinya walaupun dikatakan dia Tok Guru Pondok Genting, Tumpat. Pernah terlihat nama dan gambarnya bersama-sama pemimpin-pemimpin Umno di poster-poster ceramah anjuran Umno Kelantan tetapi saya tidak begitu ambil pusing. That’s not my business. Ketika saya tiba ‘Tok Guru’ ini sedang berceramah.

GAMBAR - Abdullah Sa'amah, berhati-hati kalau terjumpa dengan dia ni, takut penyakit 'gilo' dia mari...

Entah berapa upah yang diterimanya malam tadi sehingga begitu bersemangat sekali ‘Tok Guru’ ini berceramah diiringi paluan gendang oleh budak-budak Umno (saya tak pasti pemuda atau putera Umno yang berbaju lambang dacing memenuhi satu kanopi sebagai pasukan sorak dan gendang). Di atas pentas kelihatan beberapa pemimpin Umno tempatan tersenyum kelat dan tertawa, entah kerana lucu atau mentertawakan hujah-hujah dangkal penceramah upahan ini. Trade mark kepada penceramah ini adalah perkataan ‘gilo’ (gila). Tak kurang dari 30 kali perkataan ‘gilo’ diulanginya untuk mengutuk PAS dan PKR. “Baso gilo”, “puak-puak gilo”, “jenis gilo”, “orang gilo”, “Nik Aziz gilo”, “gilo nok jadi PM”, “menate gilo”, “kena masuk hospital gilo”, “penyakit gilo”, “pemimpin gilo” dan macam-macam lagi jenis ‘gilo’ yang diulang-ulang sebut. Sehingga saya mari terfikir, gilakah ‘Tok Guru’ ni?

Rupanya benar sebagaimana pernah dikhabarkan seorang sahabat dari Dewan Pemuda Pas Kelantan bahawa ‘Tok Guru’ ini pernah ‘berfatwa’ dalam satu ceramahnya di atas pentas UMNO di Tumpat. “Tuan-tuan sokonglah Umno. Ambo beri jaminan siapa yang sokong Umno, dia akan selamat dunia akhirat.” Begitulah taksubnya ‘Tok Guru’ ini dengan Umno. Semalam dia kata “kita kena lawan puak-puak gilo ni (PAS dan PKR). Melawan puak gilo ni adalah jihad di jalan Allah. Nik Aziz kalu tak pandai memerintah, turun! kalu tak dak ore nak ganti, biar ambo ganti. Ni Tok Guru Haji Loh, Tok Guru hok Sengoti.” Ujarnya angkuh. Sekali lagi terdetik di hati saya, gilakah ‘Tok Guru’ ni?

Malangnya Umno, kerana terpaksa mempergunakan khidmat manusia sebegini untuk meraih sokongan. Saya cuba meneliti kalau-kalau ada hujah beralaskan fakta yang dikemukakan, tapi ternyata sekadar tin kosong, yang mengambarkan butanya penceramah ini dengan fakta sebenar atau dia sengaja membutakan mata demi RM yang mengalir ke dalam poketnya. Intipati ceramahnya cuba untuk mengambarkan khianatnya PAS dan PKR bersekongkol dengan DAP untuk menghakis hak orang Melayu Islam di Negara ini. “Puak-puak ni memang gilo, beri tanah kepada orang Cina, bantuan kepada Sekolah Cina. Sekolah Melayu bakpo tak bantu. Kita nak kata apa lagi kalu bukan kerja gilo.” Seranah ‘Tok Guru’ ni lagi disambut paluan gendang dan tepukan hadirin. Mungkin tak sampai maklumat kepada dia, Umnolah yang bertanggungjawab menghentikan bantuan kepada SAR. Kerajaan Pakatan Rakyat yang bertanggungjawab memberikan semula bantuan kepada SAR termasuklah Kerajaan Pulau Pinang pimpinan Lim Guan Eng yang dikatakan kerajaan kafir harbi. Masih saya ingat, Saudara Misbah, bekas Setiausaha Politik MB Perak memaklumkan bahawa Dato’ Ngeh Kho Ham, Pengerusi DAP Perak telah mencadangkan di dalam satu mesyuarat EXCO supaya diluluskan pemberian tanah 100 ekar kepada Pondok Pok Teh, Pengkalan Hulu supaya boleh diusahakan dan menjadi sumber ekonomi kepada pusat pengajian Islam ini. Sedangkan Allahyarham Pok Teh, Tok Guru Pondok ini yang telah kembali kerahmatullah beberapa hari lepas telah belasan tahun memohon tanah tersebut dari kerajaan Umno tetapi tidak dilayan, padahal Pok Teh adalah ahli majlis fatwa Negeri Perak. Disamping kerajaan PR Perak telah memberikan hak milik Tanah kepada orang Cina, penduduk Kampung Baru yang dah hampir 2 generasi tinggal di situ tanpa dapat hak milik, Kerajaan PR Perak juga telah mengurniakan hak milik tanah kepada orang Melayu di Kampung Tersusun dengan jumlah yang jauh lebih banyak berbanding kepada orang Cina.

Buku Sejarah Melayu Tingkatan Lima dibawanya dan ditujukkan kepada hadirin, “inilah dia rujukan Perlembagaan Malaysia yang telah dipertahankan oleh Umno puluhan tahun tapi dirosakkan oleh DAP, PAS dan PKR.” Disambut dengan tepukan dan paluan gendang pemuda Umno. Saya sekadar ketawa di dalam hati. Kenapa Idris Jusoh tak bekalkan dia Buku Perlembagaan yang sebenar walaupun sekadar untuk ditunjukkan kepada hadirin sebab kalau baca pun belum tentu dia boleh faham. “Pemimpin Umno adalah Hang Tuah yang mempertahankan orang melayu, DAP ni kafir harbi yang menentang Negara Islam. Pemimpin DAP kata, nak tubuh Negara Islam, langkah mayat dia dulu! Gilonya pemimpin PAS sehingga baca doa untuk orang kafir harbi dalam khutbah Jumaat. Memang gilo sungguh!” Ujarnya, mungkin merujuk kes doa untuk YAB Lim Guan Eng dalam khutbah Jumaat di Pulau Pinang yang dah diperjelaskan secara panjang lebar, bagaimana hukum berdoa untuk orang bukan Islam dan dah lama selesai. Saya tidak berminat untuk mengulanginya lagi. “Kalu kita lok (biar) Negara kita kepada puak-puak gilo ni, jawabnya orang Melayu akan jadi serupa Melayu Singapura. Hilang dari muka bumi.” Akhir sekali dia ‘berwasiat’. “Kita kena beri sokongan padu kepada Dato’ Seri Idris, Dato’ Abdullah Mohd Zain dan pastikan puak-puak gilo ni tak dapat walaupun satu undi dalam pilihanraya akan datang.”

Astaghfirullah, begini sekali rendahnya akhlak dan peribadi ‘Tok Guru’ ni dan butanya dia dengan maklumat semasa. Nak banding dengan Tok Guru Nik Aziz yang dikatakannya ‘gilo’, jauh bumi dengan langit.

Moralnya, hinanya manusia yang menjadi penjilat kebatilan.

Dr Azman Ibrahim:

Thursday, October 7, 2010

"Secara puratanya kira-kira 2.8 orang anak luar nikah lahir di negeri Melaka setiap hari sejak Tahun 2007 hingga 2009


"Secara puratanya kira-kira 2.8 orang anak luar nikah lahir di negeri Melaka setiap hari sejak 2007 hingga 2009 lalu. Angka ini kemungkinan lebih besar pada tahun 2010. Mengapa ini berlaku. Angka ini dilaporkan sendiri oleh Ketua Menteri Melaka, Dato Seri Mohd Ali Rustam seperti yang disiarkan dalam media hari ini.

Ini menunjukkan bahawa kegagalan kerajaan negeri menangani isu ini sejak dari dahulu.

Persoalannya Mohd Ali menuding jari dengan meletakkan kesalahan ini kepada keluarga dan kegagalan sistem pembelajaran semata-mata sedangkan di sana terdapat lagi punca-punca lain yang jelas menyebabkan berlakunya perZINAan yang berleluasa ini.

Bukankah pergaulan bebas, pusat-pusat pelacuran, rumah urut, kelab malam, dangdut, disko dan keujudan hotel-hotel murah juga menjadi punca kepada mudahnya gejala zina ini berlaku. Apa yang kerajaan negeri dibawah pimpinannya lakukan dalam membasmi tempat-tempat maksiat ini.

Selain itu tindakan penguatkuasaan juga amat terhad kerana kurangnya anggota penguatkuasa JAIM bagi mengadakan pemeriksaan dan penangkapan pelaku maksiat ini.

Kerajaan negeri dilihat gagal menyedarkan anak-anak muda tentang pentingnya ilmu agama. Kuliah agama dan kelas pengajian hanya dihadiri oleh warga emas kerana ianya tidak menarik minat anak muda. Malah kelas-kelas agama ini semakin kurang lantaran tindakan kerajaan negeri menyekatnya atas alasan ustaz tiada tauliah dan sebagainya.

Kerajaan negeri juga dilihat menggalakkan program-program pergaulan lelaki dan perempuan di samping kebanyakan program mereka banyak menyelitkan unsur-unsur maksiat dan melalaikan seperti karaoke yang melibatkan percampuran lelaki dan perempuan.

Tempat-tempat maksiat tumbuh bagaikan cendawan lepas hujan terutama di Taman Melaka Raya dan kawasan disekitarnya. Apa yang kerajaan negeri buat?????

Selagi kerajaan negeri gagal menyediakan persekitaran yang bebas dari maksiat di negeri ini selagi itulah remaja dan golongan muda terdedah kepada maksiat. Manakala ibubapa sukar untuk mengawal anak-anak muda mereka terjebak ke kancah maksiat.

Saya mencadangkan supaya kerajaan menutup serta merta semua pusat-pusat maksiat ini dan menghentikan semua program berunsur maksiat yang dianjurkan oleh agensi kerajaan negeri dan pihak-pihak lain. Selain itu program-progam agama ditingkatkan disamping menambah bilangan penguatkuasa JAIM bagi memantau kegiatan maksiat di negeri ini.

Janganlah kerajaan menuding jari kepada pihak lain sedangkan kuasa mutlak ada di bawah kerajaan negeri untuk mencegah kemungkaran. Mari sama-sama kita berganding bahu untuk mengatasi masalah ini kerana kita bimbang BALA Allah akan menimpa kita semua lantaran dosa besar yang berlaku saban saat dan minit di negeri kita ini.

Sila layari http://mutaligat.blogspot.com untuk lain-lain analisis berita

Tranungkite Online v10

TEKTIK KOTOR BN : UPAH GEROMBOLAN MENYAMAR UNTUK BERDEMO



Gerombolan upahan dipercayai didalangi oleh BN sedang
berdemo di hadapan Ibu Pejabat DAP Perak, Medan Istana

Ini kerana Bekas Ketua Cabang PKR Ipoh Barat, Fauzi Muda dilihat bersama kumpulan itu


Kira-kira 20 lelaki yang mendakwa ahli DAP dan penyokong ahli parlimen Ipoh Barat, M Kulasegaran mengadakan demonstrasi di depan ibu pejabat DAP Perak mengutuk kepemimpinan pengurusi DAP Perak yang dituduh mengetepikan kaum India.

Pengerusi DAP Perak, Datuk Ngeh Koo Ham (gambar kiri) berkata parti itu telah mengesahkan dengan cawangan Buntong di mana penunjuk perasaan itu mendakwa mereka berasal dan mendapati kumpulan berkenaan bukan ahli DAP ataupun pemuda parti itu.

“Kami syaki BN adalah dalang di belakang tunjuk perasaan ini kerana bekas ketua cawangan PKR Ipoh Barat, Fauzi Muda dilihat bersama kumpulan itu,” katanya dalam satu kenyataan.

Ngeh berkata satu laporan polis akan dibuat oleh perwakilan DAP bahagian Buntong ke atas kumpulan itu atas dakwaan menyamar sebagai ahli DAP esok.

“Kami gesa ahli DAP dan orang ramai supaya bertenang dan tidak terjebak dengan taktik kotor yang digunakan oleh Umno dan BN yang telah berulang-kali kita saksikan di Pulau Pinang.

“Saya minta orang ramai supaya terus bersama Pakatan Rakyat dalam misi menyelamat negara daripada bankrap dan dimusnahkan dengan menukar kerajaan BN pada pilihan raya umum ke-13 yang akan datang,” kata Ngeh lagi.Baca lagi [di sini]

ASHUSSEYN

Azizan Serah SPRM Siasat Dakwaan Penyelewengan Air



ALOR SETAR, 6 Okt (Bernama) -- Menteri Besar Datuk Seri Azizan Abdul Razak menyerahkan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) untuk menyiasat apa yang didakwanya sebagai penyelewengan berhubung isu air semasa Barisan Nasional memerintah negeri itu.

Beliau berkata pihaknya telah mengenal pasti banyak penyelewengan yang berlaku semasa pemerintahan BN membabitkan isu air dan setiap dakwaan adalah berasaskan fakta serta rekod.

"Kita tengok banyak penyelewengan dari segi harga contohnya pembinaan loji air di Lubuk Buntar (dekat Kulim) untuk 25 juta liter air, kos sebenar pembinaannya ialah antara RM25 juta hingga RM30 juta, tapi wang yang dibelanjakan ialah RM65 juta.

"Maklumat ini kita dapat secara tak rasmi, kalau nak yang rasmi SPRM kena cari," katanya kepada pemberita di sini Rabu.

Beliau mengulas kenyataan Setiausaha Badan Perhubungan Umno Kedah Datuk Nawawi Ahmad semalam bahawa pemimpin BN tidak takut dengan ugutan Azizan untuk mendedahkan mengenai penyelewengan berhubung isu air itu.

Azizan berkata bukan tugasnya untuk membuat laporan kepada SPRM sebaliknya sesiapa sahaja boleh berbuat demikian kerana beliau telah membuat pendedahan mengenai penyelewengan itu.

"Kerja lain banyak lagi nak buat. SPRM kan rajin, tengok (berdasarkan) kenyataan dalam blog pun mereka dah siasat," katanya.

-- BERNAMA

Wednesday, October 6, 2010

KERETA LAMA TAMAT HAYAT - ORANG MISKIN NAK NAIK APA


Proton Sokong Dasar Kenderaan Tamat Hayat Pada Bajet 2011

KUALA LUMPUR, 6 Okt (Bernama) -- Proton Holdings Bhd berharap kerajaan menimbang melaksanakan dasar kenderaan tamat hayat (ELV) dalam Bajet 2011 bagi menampung industri automotif negara.

Pengarah Urusan Kumpulan Datuk Syed Zainal Abidin Syed Mohamed Tahir berkata dasar ELV itu memberi impak segera terhadap keseluruhan ekosistem seperti yang dilaksanakan menerusi pakej rangsangan setahun yang lepas.

"Kami faham ia merupakan satu proses yang mahal, dan kami bersedia berbincang dengan kerajaan untuk mencari kaedah bagaimana peserta industri dan kerajaan boleh memainkan peranan," katanya kepada pemberita pada rumah terbuka Aidilfitri Proton, pada hari Rabu.

Syed Zainal berkata kenderaan lama perlu ditamatkan hayatnya apabila jumlah industri automotif mencapai peringkat ketepuan.

Beliau berkata sudah sampai masanya untuk kerajaan menyediakan pakej dan insentif bagi memastikan kereta-kereta lama yang tidak selamat dan tidak mesra alam, tidak berada atas jalan.

"Ini boleh dilihat di negara lain seperti Jepun, Korea Selatan, Singapura dan Indonesia," katanya.

"ELV membabitkan kereta dan trak ringan yang dianggapkan sampah dan perlu dilupuskan.

Syed Zainal berkata kerajaan juga perlu menyediakan insentif untuk penggunaan teknologi hijau serta geran penyelidikan dan pembangunan (R&D) untuk mempromosi inovasi, sejajar dengan Model Baru Ekonomi.

Langkah itu kata beliau, akan menggalakkan aktiviti R&D dalam negara dengan harapan teknologi itu boleh dikomersilkan.

"Itu setidak-tidaknya sebagai pemangkin oleh kerajaan dalam memudahkan peserta automotif seperti Proton, serta pengguna, untuk mula peka terhadap kenderaan berteknologi hijau," katanya.

-- BERNAMA

Sekolah Harapan Sambut Kelahiran Bayi Pertama

JASIN, 6 Okt (Bernama) -- Sekolah Harapan yang menempatkan remaja hamil di sini menyambut kelahiran bayi pertama - lelaki seberat 3.6 kilogram.

Bayi itu dilahirkan pada pukul 8 pagi, Isnin lepas di Hospital Jasin, kata Ketua Menteri Melaka Datuk Seri Mohd Ali Rustam yang mencetuskan idea penubuhan sekolah itu.

"Saya difahamkan bayi tersebut akan diambil oleh keluarga kepada remaja perempuan itu," katanya kepada pemberita pada hari Rabu.

Mohd Ali berkata di samping memberi perlindungan kepada remaja hamil, penubuhan sekolah itu juga dapat mengelakkan kes pembuangan bayi.

Sekolah itu mula dibuka pada 17 Sept lepas, kini menempatkan sembilan lagi remaja yang sedang hamil.

Sekolah berasrama itu dikendalikan Majlis Agama Islam Melaka.

-- BERNAMA

Kes liwat:: BUKAN LIWAT TETAPI LEWAT !!


Saya adalah antara yang terawal memecah berita mengatakan seorang lagi dakwa diliwat. Ketika itu sekitar jam 3 petang iaitu sejam sebelum press confrence yang sepatutnya dilangsungkan di Lotus Family Restaurant Klang.

Maklumat ketika itu sangat kabur memandangkan pihak kami tahu akan ada laporan polis dari pihak Rahimi, tetapi tidak mengetahui apakah intipati laporan polis tersebut sehingga sampai masa PC pada jam 4 petang. PC tersebut juga berakhir dengan pantas kerana ada ganguan dari kumpulan yang tidak berpuas-hati dengan apa yang dilakukan oleh Rahimi - ibarat bermuka-muka apabila sebelum ini memberikan sokongan penuh pada Dato Seri Anwar Ibrahim termasuklah membuat dua akuan bersumpah pada tahun 2008.

Butir-butir akuan bersumpah tersebut tiada dalam pengetahuan saya tetapi difahamkan Rahimi mengaku bahawa semua dakwaan Saiful ke atas adalah tidak benar dan satu lagi ialah mengaitkan ezam lahanat sebagai salah seorang pencetus konspirasi Fitnah Liwat 2.

Oleh sebab kita sudah menghidu bahawa kemungkinan aduan polis hari ini adalah kerana kononnya Rahimi diliwat, teka-teki ini terjawab apabila bukanlah LIWAT sebenarnya yang dilapurkan, tetapi LEWAT membuat lapuran ke balai polis bahawasanya Rahimi telah dipaksa membuat pengakuan bersumpah pada tahun 2008 lalu.

Persoalannya di sini, mengapa setelah lebih dua tahun membuat akuan bersumpah, kini membuat aduan pula mengatakan dirinya dipaksa? Mengapa tidak membuat report polis selepas 2-3 hari atau selepas sebulan setelah membuat akuan tersebut?

Malaysia tidak lagi gempar walaupun sekiranya Rahimi mengaku diliwat. Rakyat dari pelbagai golongan masyarakat telah jelak dan meluat dengan fitnah-fitnah yang dilemparkan ke atas Anwar Ibrahim, yang akhirnya akan menimbulkan overkill. Rakyat kebanyakkan pasti akan lebih tertanya-tanya mengapa Anwar tidak putus-putus diserang gerombolan? Dan mengapakah berita separuh hangat ini hadir disaat wisel sepak mula pilihanraya Galas ditiupkan hari ini?

Untuk pengetahuan semua, Che'Gubard adalah antara individu yang bertanggungjawab membawa dan menemankan Rahimi sewaktu dia membuat pengakuan bersumpah. Sudah pasti Che'Gubard tahu apakah yang sebenarnya berlaku ketika akuan bersumpah itu dilafazkan.
Berikut adalah apa yang dibicarakan oleh CheGubard yang mengenali Rahimi sejak dari awal penglibatannya menjadi pembantu peribadi Anwar ;

Rahimi ini kononya hari ini hadir di Ibu Pejabat Balai Polis Kelang dengan menyatakan dia dipaksa membuat kenyataan bersumpah palsu.

Strategi menggunakan Rahimi ini sudah dihidu beberapa hari lepas. Kononya Rahimi akan membuat aduan polis yang dia juga diliwat. Pelik juga sebab strategi itu mudah sangat dipatahkan kerana Rahimi ini pernah membuat akuan bersumpah dan rakaman audio visual menolak semua dakwaan Saiful, malah dia juga yang menimbulkan dan mengaitkan nama Ezam Mohd Nor sebagai orang yang terlibat dalam kes fitnah 2.

Mungkin 'perancang jahat' juga sedar perkara ini, maka Rahimi tidak jadi mengaku diliwat tetapi sekadar mengaku dia dipaksa membuat akuan bersumpah palsu.
Sila baca selanjutnya di blog Che'Gubard di sini.

Di bawah ini adalah butir-butir Press Confrence yang tidak sempat berlangsung ekoran kekacauan yang melanda secara tiba-tiba. Jauh di sudut fikiran saya mengatakan, ini adalah umpama sebuah drama lakonan, wallahualam;




Satu sidang akhbar - yang dipercayai ada kaitan dengan perbicaraan liwat terhadap Datuk Seri Anwar Ibrahim yang sedang berjalan - oleh bekas pembantunya, Rahimi Osman, dibatalkan ekoran gangguan oleh satu kumpulan.


Sidang akhbar itu sepatutnya diadakan di restoran Lotus di Klang pada jam 4 petang hari ini, tetapi kemudiannya dibatalkan ekoran kemunculan kumpulan tersebut.

Rahimi (tengah) memberitahu wartawan bahawa dia telah membuat laporan polis di ibupejabat polis daerah Klang pada jam 2 petang ini berhubung dua akuan sumpah (SD) yang dibuat pada 2008.

Peguam Rahimi - S Ravi Chandran - berkata laporan polis dibuat untuk menyatakan bahawa dua akuan bersumpah itu adalah tidak tepat.

Akuan bersumpah itu ada kaitan dengan perbicaraan liwat Anwar yang sedang berjalan, di mana beliau dituduh meliwat seorang lagi bekas pembantunya, Saiful Bukhari Azlan.

Menurut polis Klang, Rahimi telah membuat laporan polis, mendakwa dia telah dipaksa oleh orang Anwar supaya membuat dua akuan bersumpah tersebut.

Ketua polis Klang, Mohamad Mat Yusof mengesahkan menerima laporan tersebut tetapi enggan memberi maklumat lanjut kerana perkara itu telah dipindahkan ke polis daerah Shah Alam.

Rahimi adalah rakan persekolahan Saiful. Dia dipercayai membawa Saiful untuk bekerja dengan Anwar pada 2008. Saiful kemudiannya menggantikan Rahimi yang berhenti pada tahun tersebut untuk meneruskan kariernya dalam bidang perniagaan.

Pada sidang akhbar yang penuh dengan wartawan dan jurugambar ini, Rahimi dengan tenang cuba berdialog dengan kumpulan berkenaan.

"Hentikan sidang akhbar ini! Berapa yang engkau dibayar? Kami tahu apa yang berlaku antara engkau dan Saiful,” jerit seorang lelaki yang kemudiannya dikenali sebagai M Jayabalan berulang-kali.

Rahimi kemudian dengan tenang berkata: "Ini tidak ada kena mengena (dengan perbicaraan di mahkamah). Bagaimana boleh saya berunding jika awak terus menjerit?”

Jayabalan bersama enam yang lain diketuai oleh K Sureshkumar yang menyatakan hasrat bertanding jawatan naib presiden PKR mendakwa mereka berkempen bersama Rahimi ketika pilihan raya umum 2008 yang lalu.

Juga kelihatan berada bersama kumpulan itu adalah penyokong PKR yang pernah berkempen di kawasan pilihan raya Lembah Pantai yang dimenangi oleh anak perempuan Anwar - Nurul Izzah.

"Kami berada di sini bagi menyokong Anwar. Tidak ada apa untuk didedahkan,” kata Sureshkumar, yang juga adalah pembantu khas Anwar yang bertanggungjawab terhadap hal ehwal masyarakat India.

Turut berada di lokasi adalah beberapa anggota polis yang memantau perkembangan itu.

Mengapa mengadu tiga tahun kemudian?

Ketika dihubungi, peguam Anwar - N Sankara - menafikan dakwaan bahawa akuan bersumpah itu dibuat secara paksaan.

Pada awalnya, tegas beliau, Rahimi disenaraikan sebagai salah seorang saksi pembelaan Anwar dan dia (Rahimi) membuat akuan bersumpah itu secara sukarela.

Sankara menegaskan bahawa Rahimi tidak dipaksa untuk menandatangani akuan bersumpah itu, tetapi sebaliknya membuatnya secara sukarela.

Lagi pula, tegasnya, mengapa Rahimi menafikannya sekarang selepas kira-kira tiga tahun berlalu.

Edyesdotcom

edyesdotcom: BUKAN LIWAT TETAPI LEWAT !!

edyesdotcom: BUKAN LIWAT TETAPI LEWAT !!: "Saya adalah antara yang terawal memecah berita mengatakan seorang lagi dakwa diliwat. Ketika itu sekitar jam 3 petang iaitu sejam sebelum p..."

Sidang Akhbar Rahimi Osman Diganggu - Laporan Polis Dibuat Kerana Dipaksa Berkaitan Akaun Bersumpah


Satu sidang akhbar - yang dipercayai ada kaitan dengan perbicaraan liwat terhadap Datuk Seri Anwar Ibrahim yang sedang berjalan - oleh bekas pembantunya, Rahimi Osman, dibatalkan ekoran gangguan oleh satu kumpulan.

NONESidang akhbar itu sepatutnya diadakan di restoran Lotus di Klang pada jam 4 petang hari ini, tetapi kemudiannya dibatalkan ekoran kemunculan kumpulan tersebut.

Rahimi (tengah) memberitahu wartawan bahawa dia telah membuat laporan polis di ibupejabat polis daerah Klang pada jam 2 petang ini berhubung dua akuan sumpah (SD) yang dibuat pada 2008.

Peguam Rahimi - S Ravi Chandran - berkata laporan polis dibuat untuk menyatakan bahawa dua akuan bersumpah itu adalah tidak tepat.

Akuan bersumpah itu ada kaitan dengan perbicaraan liwat Anwar yang sedang berjalan, di mana beliau dituduh meliwat seorang lagi bekas pembantunya, Saiful Bukhari Azlan.

NONEMenurut polis Klang, Rahimi telah membuat laporan polis, mendakwa dia telah dipaksa oleh orang Anwar supaya membuat dua akuan bersumpah tersebut.

Ketua polis Klang, Mohamad Mat Yusof mengesahkan menerima laporan tersebut tetapi enggan memberi maklumat lanjut kerana perkara itu telah dipindahkan ke polis daerah Shah Alam.

Rahimi adalah rakan persekolahan Saiful. Dia dipercayai membawa Saiful untuk bekerja dengan Anwar pada 2008. Saiful kemudiannya menggantikan Rahii yang berhenti pada tahun tersebut untuk meneruskan kariernya dalam bidang perniagaan.

Mengapa mengadu tiga tahun kemudian?

Ketika dihubungi, peguam Anwar - N Sankara - menafikan dakwaan bahawa akuan bersumpah itu dibuat secara paksaan.

Pada awalnya, tegas beliau, Rahimi disenaraikan sebagai salah seorang saksi pembelaan Anwar dan dia (Rahimi) membuat akuan bersumpah itu secara sukarela.

Sankara menegaskan bahawa Rahimi tidak dipaksa untuk menandatangani akuan bersumpah itu, tetapi sebaliknya membuatnya secara sukarela.

Lagi pula, tegasnya, mengapa Rahimi menafikannya sekarang selepas kira-kira tiga tahun berlalu.

Sedaka sejahtera

PAS: Rosmah minta 'sedekah' di Belgium

Hajat Rosmah Mansur melawat pusat remaja hamil di Brussel hari ini untuk mendapatkan input bagi menangai masalah pembuangan bayi adalah tidak munasabah dan menggambarkan seolah-olah kerajaan hilang punca dan kontang idea, kata PAS.

Ketua penerangannya Idris Ahmad berkata, isteri perdana menteri tidak sepatutnya merujuk kepada Centrum voor Integrale Gezinsgorg (CIG) kerana keadaan iklim dan sosial budayanya berbeza dengan negara ini.

"Tindakan yang dibuat oleh Datin Seri Rosmah untuk merujuk negara Belgium bagi mengatasi masalah anak luar nikah, seolah-olah anak yatim yang kaya dengan harta peninggalan bapanya, tetapi masih lagi meminta sedekah kepada orang ramai.

"Begitulah juga tindakan Datin Rosmah ibarat memohon sedekah dan ehsan daripada orang lain, sedangkan kita mempunyai rujukan iaitu Islam," kata Idris lagi.

Rosmah hari ini dijadual melawat CIG, sebuah pusat bersepadu bagi membantu remaja hamil di Brussels, Belgium.

Pada 1 Oktober lalu, beliau dilaporkan berkata, lawatan itu bertujuan melihat sendiri pendekatan yang diguna pakai dalam melindungi remaja yang mengandung tanpa nikah dalam usaha menangani masalah pembuangan bayi yang semakin serius.

Rosmah juga berkata, sebelum menubuhkan pusat perlindungan bagi remaja hamil di negara ini, adalah penting kerajaan mendapatkan pendekatan terbaik daripada segi saintifik dan sistematik seperti yang diaplikasikan di negara lain.

Dalam satu kenyataan hari ini, Idris juga mempersoalkan, kenapa begitu takut hendak merujuk kepada "pendekatan Islam yang lebih menyeluruh dan telah terbukti berjaya".

"Kaedah yang perlu digunakan mestilah merujuk kepada apa yang diajar oleh Rasulullah SAW iaitu pendekatan mencegah dan mendidik," katanya.

Malaysiakini



Dakwa Nik Aziz gila: Umno Besut enggan ulas, mahu bincang dulu

KUALA LUMPUR, 5 Okt – Umno Besut enggan memberi sebarang komen berhubung gesaan PAS kawasan Besut yang meminta parti komponen Barisan Nasional (BN) itu meminta maaf secara terbuka kepada Menteri Besar Kelantan Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.

Gesaan itu dibuat selepas Nik Aziz (gambar) dikatakan telah dikritik secara keras dan dilabelkan “gila” oleh penceramah jemputan Umno yang diadakan di Sekolah Kebangsaan Padang Luas Jumaat lalu.

Timbalan Ketua Umno Bahagian Besut Nawi Mohamad ketika dihubungi The Malaysian Insider enggan memberi sebarang komen mengenai perkara tersebut kerana perlu berbincang dengan pucuk kepimpinan bahagian itu.

“Saya tidak boleh kata apa-apa mengenai perkara itu.

“Saya perlu bincang dulu dengan Ketua Umno Bahagian (Datuk Seri Idris Jusoh),” katanya.

Semalam PAS Besut memberi tempoh 24 jam kepada Umno bahagian itu memohon maaf secara terbuka kepada Nik Aziz yang disifatkan sebagai Tok Guru “gilo” (gila).

Penceramah jemputan dalam ceramah yang bertajuk “DAP Anti Islam” pada 1 Oktober lalu dikatakan menggelarkan Mursyidul Am PAS itu “gilo” berulang kali.

Sekiranya, Umno Besut gagal berbuat demikian sebelum pukul 12 tengah hari ini, PAS kawasan tidak akan teragak-agak mendapatkan nasihat peguam bagi mengambil tindakan undang-undang ke atas pihak terbabit.

Yang Dipertua PAS Besut, Wan Azhar Wan Ahmad semalam berkata, pihaknya telah meneliti kandungan ucapan penceramah jemputan itu, Abdullah Sa’amah yang dianggap biadap.

“Kami telah mengambil kira dan meneliti laporan kandungan ucapan yang dibuat oleh penceramah jemputan, Abdullah Sa’amah (bawah) yang memaki hamun, mencerca, menghina dan menggelarkan Menteri Besar Kelantan itu dengan kalimah yang amat biadap dan penuh prejudis.

“Beliau (Abdullah) menggelar Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat sebagai Tok Guru ‘gilo’ (gila) dan diulang berkali-kali,” katanya.

Menurutnya lagi, situasi tersebut tidak mungkin berlaku sekiranya penganjur program tidak mewarnai emosi serta pemikiran penceramah ke arah suatu bentuk ketegangan kepada isu keagamaan dan perkauman.

Malah kata beliau, PAS Besut juga akan menghantar nota bantahan kepada pengurusan Jabatan Pelajaran Negeri Terengganu (JPN) kerana membenarkan premis sekolah digunakan oleh parti politik.

The Malaysian Insider

Tuesday, October 5, 2010

Azizan: BN punca tarif air naik di Kedah

Menteri Besar Kedah Datuk Seri Azizan Abdul Razak mempertahankan pendiriannya menyalahkan kerajaan negeri terdahulu berhubung kenaikan tarif air di negeri itu oleh Syarikat Air Darul Aman (Sada) mulai bulan ini.

Beliau mendakwa kerajaan BN sebelum ini adalah penyebab utama kerajaan negeri pimpinannya terpaksa menanggung beban hutang dengan kerajaan pusat sebanyak RM1.7 bilion.

"RM1.7 bilion itu meliputi keseluruhan hutang yang ditanggung kerajaan negeri melalui projek air, perumahan dan projek di kawasan perindustrian Kulim Hi-Tech, dan bukannya hutang projek bekalan air bersih," katanya kepada pemberita pada sidang akhbar di kediaman rasminya di Alor Setar, semalam.

Azizan mengulas kenyataan ketua pembangkang Kedah yang juga bekas menteri besar Datuk Seri Mahdzir Khalid Ahald lalu bahawa beliau cuba memutarbelitkan fakta untuk merasionalkan keputusan kerajaan negeri menaikkan tarif air sebanyak 27 peratus mulai Jumaat lalu.

Sebelum ini, beliau mendakwa kenaikan tarif air tersebut berpunca daripada penstrukturan semula industri air yang dilaksanakan kerajaan pusat pada 2006, bertujuan menyelesaikan pinjaman oleh kerajaan negeri berhubung bekalan air.

Pada sidang akhbar berkenaan, Azizan berkata kenaikan tarif air tersebut juga perlu dilaksanakan kerana kerajaan negeri terpaksa membayar kepada dua syarikat pengendali rawatan air di negeri itu, Taliworks Sdn Bhd dan Air Utara Indah Sdn Bhd.

"Di Langkawi, kerajaan terpaksa membelanjakan RM39 juta setahun untuk membayar kepada Taliworks. Namun kerajaan negeri hanya memperoleh RM14 juta sahaja kutipan daripada pengguna, dan kerajaan terpaksa membayar sebanyak RM25 juta lagi bagi membiayai kos rawatan air yang dilakukan oleh syarikat berkenaan.

"Ia sama bagi Syarikat Air Utara Indah yang mengenakan caj sebanyak 18 sen bagi satu meter padu air, namun kerajaan negeri juga terpaksa menanggung kerugian sebanyak 48 peratus ekoran air tidak sampai kepada pengguna 100 peratus," katanya.

Beliau berkata ini disebabkan masalah paip yang menyalurkan air ke kediaman rosak, dan sedang diperbaiki oleh kontraktor terbabit.

Malaysiakini

Monday, October 4, 2010

DUN Galas: Ku Li setuju ketuai jentera BN, kata Tengku Adnan

KUALA LUMPUR, 4 Okt – Ketua Umno Gua Musang Razaleigh Hamzah telah bersetuju untuk mengetuai jentera Barisan Nasional (BN) pilihan raya kecil kerusi Dewan Undangan Negeri Galas, demikian menurut Setiauasaha Agungnya Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor.

Tengku Adnan berkata Tengku Razaleigh (gambar) telah menyatakan persetujuan walaupun surat rasmi pelantikan rasmi belum lagi diserahkan kepada beliau.

Tengku Adnan yang juga Setiausaha Agung Umno berkata Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak telah pun menandatangani surat pelantikan Tengku Razaleigh.

“Surat itu ada dengan saya sekarang,” kata beliau ketika ditemui pemberita di Putrajaya.

Tengku Adnan berkata beliau percaya Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin kemungkinan besar akan menyerahkan surat pelantikan kepada Tengku Razaleigh sebaik sahaja beliau kembali dari London Sabtu ini.

Jumaat lalu, Tengku Razaleigh berkata beliau masih belum membuat sebarang pendirian berhubung keputusan Umno yang melantik beliau sebagai pengarah jentera pilihan raya kecil kerusi Galas.

Tengku Razaleigh berkata, beliau hanya akan menjelaskan isu tersebut sebaik sahaja pulang ke tanah air minggu depan.

Beliau dijadual kembali dari London 9 Oktober ini dan akan mengadakan sidang akhbar.

Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) akan menetapkan tarikh pilihan raya kecil pada mesyuarat khas, Rabu ini.

“Kawan-kawan, saya tidak kata ya atau tidak. Saya akan menjelaskan mengenai (DUN) Galas sebaik sahaja saya balik ke Malaysia,” kata beliau menerusi Twitter lewat petang ini.

Tengku Razaleigh memberikan respons ini sejurus selepas Timbalan Presiden Umno Tan Sri Muhyiddin Yassin mengatakan bahawa beliau adalah calon terbaik untuk merampas kerusi itu daripada PAS.

Tengku Adnan berkata, Tengku Razaleigh yang juga Ahli Parlimen Gua Musang adalah calon terbaik untuk mengetuai kempen di Galas dan untuk merampas kerusi tersebut kerana beliau mengetuai dengan mendalam keadaan bahagian itu berbanding yang lain.

Mengenai kemungkinan Tengku Razaleigh akan dipilih sebagai calon, Tengku Adnan yang juga Ahli Parlimen Putrajaya berkata, pihaknya menyerahkan kepada Tengku Razaleigh untuk memutuskan soal itu.

“Kami hendak mendengar siapa yang beliau (Tengku Razaleigh) hendak namakan sebagai calon terbaik,” kata Tengku Adnan.

Malah menurut beliau, partinya selesa dengan sesiapa sahaja yang hendak diturunkan asalkan dapat menang di Galas.

Tengku Adnan mengakui bahawa secara tradisi kerusi Galas adalah kawasan dikuasai BN dan hanya pernah kalah ketika persaingan Parti Semangat 46 dan dua tahun lalu dengan perbebzaan 600 undi.

“Kami akan melakukan yang terbaik untuk merampas balik kerusi Galas,” katanya.

The Malaysian Insider

Mahfuz yakin Ku Li tidak mahu galas biawak hidup


Harakahdaily

GOMBAK, 4 Okt: Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar yakin Ahli Parlimen Gua Musang, Tengku Razaliegh Hamzah tidak menerima keputusan Umno untuk meletakkan beliau sebagai calon mereka dalam pilihan raya kecil N45 Galas.

Mahfuz menegaskan, veteran Umno itu terkenal sebagai seorang berpegang teguh pada prinsip perjuangan menegakkan keyakinannya dalam banyak isu yang timbul khusus di Kelantan terutama royalti minyak.

"Beliau sudah pasti tidak akan mahu galas biawak hidup," tegasnya merujuk kepada reputasi Umno yang sudah sekian lama dicemari dengan segala macam rekod buruk yang semakin bertambah dalam kiraan jam.

Ahli Parlimen Pokok Sena itu ditemui dalam Majlis Terbuka Aidil Fitri PAS Pusat 1431H yang diadakan di Taman Berjaya, bersebelahan Taman Melewar, dekat sini semalam.

Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, Presiden, Datuk Seri Abdul Hadi Awang, Timbalan Presiden, Ustaz Nasharudin Mat Isa, tiga Naib Presiden serta semua AJK PAS Pusat, Dewan Ulama, Dewan Muslimat dan Dewan Pemuda turut berada di lokasi.

Dalam majlis itu, puluhan ribu rakyat dari berbagai kalangan masyarakat termasuk kaum Cina dan India hadir untuk sama-sama merai dan bertemu dengan pimpinan parti Islam yang berteraskan dakwah, tarbiah dan siasah itu.

PRK Galas bakal diadakan tidak lama lagi ekoran kematian wakil rakyatnya, Chek Hashim Sulaima, 47, pada 27 September lalu kerana
mengidap penyakit barah di bahagian paru-paru.

Dalam perkembangan berkaitan, Ku Li yang ketika ini masih berada di luar negara menyatakan belum menerima kehendak Umno yang beria-ia dan menghebahkan beliau telah bersetuju sebagai pengarah pilihan raya kecil itu.

Sehingga kini beliau masih belum memberikan apa-apa jawapan kepada sesiapapun termasuk (Timbalan Perdana Menteri) Muhyiddin, tegas Ku Li menerusi laman twitternya sebagai menjawab soalan rakannya.

Menurutnya, beliau hanya akan mengumumkan pendiriannya sebaik pulang ke tanahair pada 9 Oktober akan datang.



Sunday, October 3, 2010

Pendidikan Seks di seluruh Sekolah di Malaysia, seronoknya


Oleh: amkns

"Menteri Pelajaran Tan Sri Muhyiddin Yassin menyatakan Pendidikan SEKS akan diajar diseluruh sekolah di Malaysia untuk menangani pembuangan bayi. PENDIDIKAN SEKS HANYA SEKADAR UNTUK KAWAL KES BUANG BAYI, BUKAN UNTUK MENCEGAH ZINA, BUKAN UNTUK MENCEGAH SEKS BEBAS. PENDEKATAN ISLAM DIPINGGIRKAN DI NEGARA ISLAM UNTUK MENANGANI KES BUANG BAYI.

SEMUA PIHAK SIBUK POLITIK, UMNO, PAS DAN PKR. MELAYU HANCUR BUKAN SEBAB PERPECAHAN TAPI SIBUK POLITIK TAK BERTEMPAT !

*******************

Saturday October 2, 2010

Sex education to go national

PUTRAJAYA: The Government will extend sex education in schools nationwide to address baby dumping, said Tan Sri Muhyiddin Yassin. The Deputy Prime Minister said creating an accurate understanding of reproductive health among the young was vital in reducing baby dumping.

http://www.thestar.com.my/news/story.asp?sec=nation&file=%2F2010%2F10%2F2%2Fnation%2F7145488

BURUK BAIK PENDIDIKAN SEKS UNTUK ORANG MELAYU, SILA BACA DI BAWAH INI : Objektif Utama Pendidikan Seks Ialah Mencegah Hamil http://amkns.blogspot.com/2010/08/objektif-utama-pendidikan-seks-ialah.html

Jom ajar pelajar kita BERZINA cara Selamat ?http://amkns.blogspot.com/2010/08/jom-ajar-pelajar-kita-berzina-cara.html

Muhyiddin sokong Pendidikan Seks Cegah Kehamilan ?http://amkns.blogspot.com/2010/08/muhyiddin-sokong-pendidikan-seks-cegah.html

Pendidikan Sex di sekolah untuk kurang kehamilanhttp://amkns.blogspot.com/2010/08/pendidikan-sex-di-sekolah-untuk-kurang.html

Pendidikan Seks untuk Pelatih PLKN

http://amkns.blogspot.com/2010/08/pendidikan-seks-untuk-pelatih-plkn.html


Tranungkite Online v10

Nik Aziz: Tak merokok antara kriteria jadi calon PAS di Galas

ik Aziz: Tak merokok antara kriteria jadi calon PAS di Galas

October 02, 2010

KOTA BARU, 2 Okt — Mursyidul Am PAS Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berkata, antara kriteria calon PAS bertanding kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Galas adalah kalangan mereka yang diterima penduduk seperti tidak merokok, tidak meninggalkan solat dan tidak pernah berpoya dengan perempuan.

“Kalau merokok saya memang tidak boleh terima untuk jadi calon,” kata Nik Aziz.

“Itu kena bagi tau awal-awal kerana merokok ini boleh merosakkan segala-galanya dan tidak ada doktor baik Islam atau kafir mengatakan rokok ini baik.

“Yang lain kriteria mesti diterima rakyat dan kita pilih hak terbaik tetapi nak cari satu orang yang boleh diterima semua memang tidak ada kerana Nabi Muhammad S.A.W pun ada yang kritik,” kata beliau dipetik Bernama.

Terdahulu beliau merasmikan Mesyuarat Agung Ke-13 Pertubuhan Kerabat Raja Jembal Kelantan di sini, hari ini.

Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) akan mengadakan mesyuarat pada Rabu depan bagi membincangkan mengenai tarikh penamaan calon dan pengundian bagi pilihan raya kecil DUN Galas.

Kerusi DUN Galas kosong berikutan kematian penyandangnya Che Hashim Sulaima, 46, pada Isnin lalu akibat barah usus.

Semalam, Naib Presiden PAS Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata partinya telah mula menyenaraipendekkan beberapa nama dan akan mengutamakan faktor calon dalam misi mempertahankan kerusi DUN Galas.

“Kami sudah mengenal pasti beberapa pemimpin yang telah disenaraipendekkan,” kata Tuan Ibrahim.

Berhubung soalan sama ada bakal calon itu orang tempatan, Tuan Ibrahim berkata, “senarai yang panjang itu ada yang muda, ada yang profesional.”

Bagaimanapun kata beliau, keutamaan kali ini ialah “faktor calon.”

“Itu faktor penting dan insya-Allah kita akan pilih calon anak tempatan, calon tempatan,” kata beliau.

- The Malaysian Insider

MAJLIS SUA RAYA PAS CWG GOPENG PADA 02 OKT 2010

follow on fb

share

Share |

BLOGGER PERAK

BLOG BLOG PANAS

BLOG MUSLIMAT

Blog Masjid

Blogroll

Archives

Related Posts with Thumbnails

Header bergerak