Saturday, September 4, 2010

'Sweeping': Pak polis ini polis Indonesia atau M'sia?


Kumpulan Benteng Demokrasi Rakyat (BENDERA), yang berdemonstrasi di Jakarta semalam, turut memaparkan sepanduk dengan anti-Malaysia yang turut memaparkan watak kartun Malaysia, Upin dan Ipin.
Watak Upin dan Ipin telah menjadi idola banyak warga Indonesia sejak filem animasi buatan Malaysia ditayangkan di republik itu. Kumpulan demonstrasi itu telahpun membawa sepanduk berbunyi “Diplomasi No, Perang Yes” serta peringatan pada pengguna jalan “Maaf perjalanan anda terganggu, ada sweeping warga Malaysia”. Gerakan usir atau sweeping rakyat Malaysia dibuat di hadapan bangunan pejabatnya, di Jalan Diponegoro No 58 Jakarta namun ia dihalang oleh pasukan Polis Indonesia. Kira-kira 20 anggota Bendera cuba menahan beberapa kereta yang melalui jalan itu untuk memeriksa identiti pemandu dan penumpang pada jam 4.30 petang, menjadikan lalu lintas di jalan itu sesak.
Tetapi belum sempat mereka menjalankan pemeriksaan, pasukan polis terus menghalang mereka dan membentuk barisan untuk memisahkan mereka dengan kereta. Tindakan polis itu telah membuat penunjuk perasaan menjadi emosional dan mereka mula berdalih memberitahu polis bahawa tindakan mereka adalah untuk membela negara. “TKI-TKI (tenaga kerja Indonesia) kita di Malaysia ditangkap, disiksa. Mengapa kita tidak boleh sweeping? Pak Polis ini Polis Indonesia atau Polis Malaysia?” jerit penunjuk perasaan di depan bekas pejabat Parti Demokrasi Indonesia Perjuangan (PDI-P) itu. Sungguhpun mereka berjanji akan memeriksa identiti pengguna kenderaan dengan cara baik tanpa kekerasan, pasukan polis tetap tidak membenarkan mereka berbuat demikian.
Koordinator BENDERA, Mustar Bonaventura berkata "sweeping" merupakan balasan ke atas sikap kerajaan Malaysia yang sampai sekarang belum meminta maaf dan tidak memberi respons dengan baik nota bantahan Indonesia, menunjukkan ia tidak mempunyai iktikad baik. “Kalau sampai kita temukan warga Malaysia, kita akan pulangkan segera,” kata Mustar dalam pidatonya. Demonstrasi itu dilakukan selama kira-kira sejam setelah gerimis di sebahagian ibu kota ini.
Polis memberitahu bahawa mereka hanya mengizinkan BENDERA berdemonstrasi dan menyampaikan pendapat tanpa mengganggu ketenteraman awam. Sementara itu, dua portal berita Tempo dan Rakyat Merdeka memetik Ketua Polis Indonesia Jenderal Bambang Hendarso Danuri memberi peringatan kepada masyarakat Indonesia agar tidak terpengaruh dengan ajakan "sweeping" warga Malaysia yang berlegar di laman sosial Facebook dan Twitter. “Bagaimana kalau mereka juga di-sweeping kerana kita merazia (membuat operasi) warga Malaysia di sini? Jangan memikirkan diri sendiri,” katanya, dan menambah kata bahawa polis akan bertindak tegas terhadap sesiapa yang ikut serta melakukan "sweeping". Tindakan undang-undang akan diambil terhadap penunjuk perasaan yang membakar bendera atau merosakkan bangunan perwakilan asing, katanya. Sekumpulan kecil pelajar turut mengadakan demonstrasi di hadapan Kedutaan Besar Malaysia di Kuningan, Jakarta Selatan pada kira-kira pukul 5 petang ini.
Demonstrasi berterusan dilakukan beberapa kumpulan masyarakat bagi membantah insiden di perbatasan perairan Malaysia-Indonesia berhampiran Kepulauan Riau pada 13 Ogos lalu. Dalam insiden itu bahagian penguatkuasa Kementerian Kelautan dan Perikanan Indonesia telah menahan tujuh nelayan Malaysia manakala Polis Marin Malaysia menahan tiga pegawai penguatkuasa kementerian dari Indonesia. Kedua-kedua belah pihak mendakwa penahanan itu dibuat kerana kesalahan menceroboh wilayah perairan negara masing-masing. Semua tahanan itu telah dibebaskan oleh pihak berkuasa kedua-dua negara itu pada 17 Ogos. - Bernama

Iklan ini Amat mengilirukan bagi umat Islam

Saksikan video iklan raya ini amat mengelirukan umat Islam

video

| 'Dah beli tiket balik raya'


myMetro

PORT DICKSON: “Norliza sepatutnya naik bas malam ini (Jumaat) untuk pulang menyambut Aidilfitri di Kelantan. Dia menunjukkan tiket bas kepada saya dan saya berjanji menghantarnya ke stesen bas,” kata Norhayati Zainuddin, 25, rakan Norliza Ishak, 35, yang mati dibunuh bersama anak lelakinya, Amirul Ayman Mohd Yusoff, 10, semalam.

ANGKAT...polis mengangkat mayat dua beranak yang ditemui mati dalam apartment, semalam.
ANGKAT...polis mengangkat mayat dua beranak yang ditemui mati dalam apartment, semalam.
Dua beranak itu ditemui mati dalam keadaan tangan serta kaki diikat manakala mulut mereka ditutup menggunakan kain sarung dalam bilik air apartmen mereka di Jalan Sutera Lama, kira-kira jam 10 pagi semalam.

Norhayati berkata, dia berjanji menghantar Norliza, guru agama dan Amirul Ayman ke stesen bas Terminal One, Seremban kerana dua beranak itu dijadual menaiki bas jam 10 malam.

“Arwah nampak seronok ketika beritahu mahu pulang ke kampungnya di Pulau Kerbau, Palekbang, Tumpat, kerana dia dapat cuti agak lama tahun ini,” kata Norhayati.

Menurutnya, dia sempat keluar bersama Norliza di sekitar Port Dickson membeli-belah sebelum menghantarnya pulang ke rumah, petang kelmarin.

“Pagi ini (semalam) saya tak nampak anaknya di kelas menyebabkan saya tak sedap hati, lalu saya cari Norliza yang mengajar di sekolah sama. Tetapi rakan beritahu mereka juga tidak melihatnya. Saya menelefon Norliza dan anaknya, namun kedua-duanya tiada jawapan,” katanya.

Norhayati berkata, dia mengambil keputusan pergi ke rumah mangsa, namun mendapati ia berkunci menyebabkannya pulang semula sebelum memberitahu Guru Besar Sekolah Kebangsaan Port Dickson (SKPD), Maimunah Samek.

“Saya dan beberapa guru pergi semula ke rumah mereka sebelum menemui dua beranak itu dalam keadaan menyayat hati di dalam bilik air,” katanya.

Norliza tinggal di apartmen itu bersama anak lelakinya kerana suaminya menjalankan perniagaan di Mesir.

Sementara itu, adik ipar mangsa, Mohd Nazmi Awang Besar, 35, yang juga seorang guru di Sekolah Menengah Kebangsaan Bukit Saujana, berkata, kali terakhir dia berjumpa arwah kira-kira dua minggu lalu.

“Saya terkejut dengan kejadian ini dan menghubungi suami mangsa (Mohd Yusuf Awang Besar, 37,) yang menjalankan perniagaan di Mesir.

“Walaupun sedih dengan apa yang berlaku, saya menganggapnya sebagai takdir dan reda dengan pemergiannya,” katanya.

Penolong Pegawai Pelajaran Daerah, Awaluddin Hasan berkata, pihaknya terkejut dengan kejadian menimpa kakitangannya dan meminta semua guru mendoakan yang terbaik kepada arwah dan anaknya.

Menurutnya, pihaknya memaklumkan kepada semua guru besar sekolah memastikan tempat kediaman guru masing-masing berada dalam keadaan selamat atau boleh menginap di kuarters sekolah yang berhampiran.


Friday, September 3, 2010

Tuan Ibrahim: Cina DAP tak boleh masuk masjid, Cina MCA boleh..


Negara jadi kecoh seminggu dua ini bilamana ada sorang dua Ahli Parlimen dari DAP masuk ke dalam ruang solat masjid dan surau di Selangor seolah-olah itulah tragedi paling hitam dalam sejaran Masjid di Malaysia.

Macamlah perkara ni baru kali pertama berlaku, sedangkan semua orang tahu dah bertahun pimpinan MCA dan Gerakan yang bukan Islam memasuki masjid, tak jadi kecoh pun. Bahkan ada di kalangan mereka masuk untuk kempen dalam Pilihan Raya Umum (PRU) pun sebelum ni.

Cuma sepatah kata kawan saya “Cina MCA atau Gerakan tu tak mengapa, sebab dia orang dah tak berapa Cina, bukan macam DAP, itu pure cina punya”.

Saya tak tahu mana yang ori mana yang dah celup, tapi bila tengok dua-dua tu Cina belaka. Isu sebenar bukan kerana dia Cina, tapi dia tu Cina yang duduk di Selangor dan P.Pinang.

Kalau Cina Johor ke Pahang ke, rasanya tak lah kecoh sangat.

Lebih malang ada yang keluar ‘fatwa’ melarang Cina kafir masuk ke masjid, takut ianya mencemar nama baik masjid.

Tapi bila bagi projek buat masjid, barapa ramai kontraktor Cina diambil untuk buat masjid.

Bukan apa, kata taukeh Cina tu..“Ini kita buat itu rumah Allah ho, jangan tipu-tipu, mesti baik punya, nanti ada ong punya”.

Cina bukan Islam tu pun tahu buat masjid tak boleh tipu, kena buat betul-betul, tapi bila bagi ke kontraktor Melayu (sebut Umno) buat masjid pun depa tipu jugak, berapa banyak masjid terbengkalai bila bagi kepada Melayu.

Tapi akhirnya bagi kepada kontraktor Cina, bahklan yang dok pasang karpet masjid tu pun berapa banyak kontraktor Cina, masa tu masuk masjid tak apa, sebab belum dirasmikan lagi.

Yang dah rasmi pun kalau nak baiki mikrofon bagi power punya, berapa ramai Cina bukan Islam dapat projek.

Ini tak apa pulak sebab yang dapat tu Cina MCA..MCA tak apa, jangan cina DAP je…

Nasib mereka ni macam buldozer, yang diguna untuk tolak tanah, ratakan tanah nak buat lebuhraya, tapi bila dah siap, dia tak dibenarkan lalu atas lebuhraya tu, kalau nak jalan jugak, dia kena naik lori.

Jadi kalau DAP nak masuk masjid jugak, dia kena ‘naik’ atas BN rasanya baru ok.

Kalau dah jadi begitu, saya rasa hari ni dia ‘naik’ BN, esok dia dah boleh masuk masjid.

* Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man adalah Naib Presiden PAS

Tuan Ibrahim:

GUNA KAD PENGENALAN IBU- UNTUK SEWA HOTEL

PECAH DARA KENANGAN MALAM MERDEKA

بسم الله الرحمن الرحيم



Seorang gadis 19 tahun yang dicekup kerana berkhalwat, bukan mengaku hilang dara pada malam sambutan Ambang Kemerdekaan Ke-53 di sebuah hotel di Simpang Ampat, Seberang Prai Selatan (SPS) di sini awal pagi semalam, malah menggunakan kad pengenalan ibunya bagi mendaftar masuk hotel berkenaan.

Gadis itu membuat pengakuan berkenaan selepas dicekup berkhalwat dalam satu operasi cegah maksiat ‘Ops Gegar dan Sahur’ membabitkan sepasukan 15 pegawai penguat kuasa Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Pulau Pinang (JHEAIPP) kira-kira jam 3 pagi.

Lebih mengejutkan, ketika ditahan dia hanya memakai blaus dan seluar ketat paras paha tanpa coli dan seluar dalam, manakala pasangannya berusia 20-an, lengkap berpakaian.

Ketua Unit Operasi JHEAIPP, Khairul Azman Azizan berkata, dalam pemeriksaan itu pihaknya menemui coli serta singlet di atas katil milik wanita berkenaan dan ketika disoal siasat, wanita itu mengakui kedua-dua barangan itu miliknya, malah pihak berkuasa menemui kesan tompokan darah pada cadar di bawah coli dan singlet terbabit.

“Siasatan mendapati suspek wanita mengaku mengadakan hubungan seks dengan teman lelakinya buat pertama kali dan mendakwa hilang dara pada malam merdeka ketika menginap di hotel itu.
“Dia mengaku sudah berkenalan dengan pasangannya sejak empat tahun lalu dan baru pertama kali menyewa di hotel,” katanya.

Khairul Azman berkata, pemeriksaan mendapati bilik berkenaan didaftarkan atas nama seorang wanita, ibu kandung gadis itu dan siasatan mendapati dia menggunakan kad pengenalan ibunya tanpa kebenaran.
Menurutnya, kedua-duanya gagal membuktikan sebarang dokumen pernikahan yang sah ketika diminta dan ditahan sebelum dibawa ke Balai Polis Butterworth untuk laporan tangkapan.

“Siasatan lanjut dijalankan mengikut Seksyen 27 (a) (b) Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah Negeri Pulau Pinang 1996 atas kesalahan berkhalwat dan sabit kesalahan boleh didenda RM3,000 atau dua tahun penjara atau kedua-duanya,” katanya.

Bujang susah


Thursday, September 2, 2010

ALLAH BERI KELANTAN REZEKI LAGI SELEPAS MINYAK DI NAFIKAN HAK MEREKA


Sumber air mineral ditemui di Kelantan

Mohd Nor Yahya

JELI, 2 Sept: Biar pun kerajaan pusat menafikan hak Kelantan ke atas royalti minyak, namun kekayaan hasil buminya masih mampu memberi pulangan hasil kepada kerajaan negeri.

Buktinya, penemuan emas di perut bumi Kelantan di Sokor, Tanah Merah kini sedang dimajukan syarikat dari China, CNMC Goldmine Limited dengan kerjasama Perbadanan Kemajuan Iktisad Negeri Kelantan.

Dan baru-baru ini pula sumber air air semula jadi (mineral) ditemui di Batu Melintang, Jeli.

Ekoran penemuan tersebut syarikat Sihhat–Afiat Sdn Bhd (Sihhat) dengan usahasama Tabb Global Sdn Bhd dan Kelantan Utilities Mubarakan Holding Sdn Bhd akan membina kilang bagi mengeluarkan minuman tersebut.

Kilang terbabit akan mencatat satu lagi sejarah kerana ia merupakan industri pertama mengeluar, membotol dan membungkus air mineral semula jadi di Kelantan.

Pengerusi Lembaga Pengarah Sihhat, Datuk Husam Musa berkata, pemilihan tapak kilang air mineral semulajadi itu dibuat setelah mendapat nasihat pakar dari Jabatan Mineral dan Geosains Kelantan dan pakar geologi dari Sihhat.

”Kilang yang akan dibina terletak di pinggir jalan utama menghubung Kelantan - Perak dijangka dapat memberi peluang pekerjaan kepada penduduk setempat.

”Pada peringkat awal dua telaga tiub telah dibina kedalaman tidak kurang 120 meter. Standard air mineral menepati kehendak jabatan berkaitan,” katanya di majlis perasmian pecah tanah pembinaan kilang air mineral di sini, semalam.

Perasmiannya dilakukan Menteri Besar, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.

Turut hadir anggota Exco, Mejar (B) Datuk Md Anizam Abdul Rahman, Ketua Eksekutif Perbadanan Menteri Besar Kelantan, Ir Mustafa Salleh dan Adun Ayer Lanas, Abdullah Yakob.

Husam berkata, kerajaan melulus kawasan seluas 10 ekar bagi pembangunan industri pengeluaran air mineral terbabit.

Harakah

TAZKIRAH BADAR KUBRA 1/4

selamat menonton video ini. untuk makluman video ini dipecahkan kepada 4 bahagian.
bahagian 1 http://www.youtube.com/watch?v=NLzF7La-Lvs
bahagian 2 http://www.youtube.com/watch?v=GEX7Ln--LlE





Sumber video ini

Wednesday, September 1, 2010

Gambar yang menambahkan sakit hati UMNO!


Kenapa yang Datuk Hisyamuddin marah sangat apabila mengulas tentang isu YB Serdang tu sehingga mengungkitkan tentang beliau berhadas? "Kini, apabila Nie Ching dalam keadaan berhadas besar masuk ke ruang solat di Surau Al-Huda”. Kata Hisyamuddin. Teresa Kok pulak membidas Hisyamuddin dengan katanya : "Hishammuddin patut cermin diri, semak sama ada beliau sendiri bersih sebelum menghukum orang lain.". Hihihi.. adakah Teresa pulak persoalkan tentang mandi junub Hisyamuddin?

Hisyamuddin pun satu hal. Selesaikan masalah dalam kain UMNO Terengganu dulu. Mana dia tahu YB tu datang haid? Sampai begitu sekali dia perati dalam kain orang? Ish2. Kesihan Hisyamuddin. Kenapa mufti tak beri fatwa menyokong puak-puak UMNO ni dalam isu non muslim ke masjid ni?

PUTRAJAYA 30 Ogos - Umat Islam perlu tahu membezakan konteks lawatan ke masjid atau surau berbanding mempergunakan masjid bagi tujuan politik dalam keadaan tidak beradab, kata Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein. Beliau yang terkilan dengan perkembangan politik di Selangor baru-baru ini, berkata, dalam kejadian itu, mereka yang memberi sumbangan datang daripada latar belakang parti sosialis yang selama ini semua maklum dan sedar tujuannya mahu membeli “jiwa” umat Islam supaya menyokong perjuangan dan pemerintahan mereka.
"Langkah ini tidak akan menjadi begitu menghiris jiwa orang Melayu jika majlis itu diadakan di pekarangan surau atau masjid berkenaan. "Jika kariah masjid atau surau itu beria-ria sangat hendak terima sumbangan daripada pihak sosialis, kenapa perlu langgar titah sultan. Mereka yang hendak memberi sumbangan tidak perlu pun hadir hingga ke ruang solat untuk berbuat demikian,” katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini. Beliau mengulas laporan yang dipetik dari laman blog Selangordaily bahawa Ahli Parlimen Selayang, William Leong dibenarkan masuk ke ruang solat Masjid At-Taqwa, Selayang Baru untuk memberi bantuan.

Nampaknya gambar-gambar yang saya posting sebelum ini berkait tentang bukan Islam diseluruh dunia yang mengunjungi masjid mendapat komen yang tidak sedikit. Banyaknya macam penyokong UMNO sakit hati melihat gambar-gambar tersebut. Seolah-olah mereka tidak boleh terima bagaimana orang bukan Islam didekatkan dengan pusat kepada agama Islam. Realiti dan hukum yang bercanggah dengan kenyataan jahil pemimpin mereka. Puak-puak sekular ini memang berpegang kepada memisahkan agama dari kehidupan. Amat janggal kalau agama di sekalikan dengan agama. Sedangkan perjuangan PAS untuk menyatukan keduanya. Antara agama dengan kehidupan, politik, ekonomi, pentadbiran, sosial dan lain-lain. Sabarlah wahai ahli UMNO. Sedikit demi sedikit nanti anda akan faham erti Islam yang syumul. Berdoalah agar mendapat hidayah khususnya sempena bulan Ramadhan

YB ADUN daripada BN yang bukan Islam di Sarawak takpe pulak?

Apa beza fahaman UMNO yang nationalis dengan DAP yang sosialis. Kalau nak kata Sosialis itu ideology kafir. Sama sahaja dengan nationalis melayu. Perjuangan kebangsaan berasaskan bangsa melayu yang dipegang lebih 50 tahun oleh UMNO. Nak kata derhaka sultan Selangor kerana PR memerintah Selangor. Ini gambar di masjid Terengganu ni macamana? Derhaka Sultan Terengganu ke?

L-R: WanPeng, LanK, Bab, Shahar, Arbans & Khalil inside the Masjid Terengganu

Kalau nak kata sumbangan kerana kepentingan politik? Apa kurangnya UMNO. Lihat gambar-gambar ni.

dalam masjid.. tutuplah jambul isteri tu MB Johor!

Logo UMNO-BN tak haram ke bawak dalam masjid? Takde kepentingan politik ke YB?

Kalau nak kata kehadiran itu tidak berakhlak? Nie Ching berbuka di kalangan muslimat. Bagaimana pemimpin UMNO ini?

Datuk Azalina di dah le berbuka pose dengan kedudukan tak sekular (memisahkan lelaki dan wanita) tak pakai tudung lagi. Ada adab ke?
Apa hal pun. Selain daripada Islam semuanya dianggap sebagai millah yang satu. Ditolak oleh Allah Swt dan Rasulnya. Yang selamat adalah Islam. Masalah apa yang ada dalam niat mereka itu terserahlah kepada Allah Swt. tetapi betapa ramai orang yang kuat menentang Rasulullah Saw zahir dan batinnya tetapi akhirnya ditukarkan hati mereka jinak kepada Islam seperti Umar al-Khattab. Dan kekadang Islam itu berkembang melalui tangan musuh-musuh Allah Swt. Ketika buruknya pandangan terhadap Islam ketika selepas peristiwa tumbangnya WTC di Amerika pada 11 sept tetapi kemasukan kepada agama Islam melonjak kepada 200%. Betapa perancangan musuh memomok seolah Islam mendiskriminasikan wanita tetapi 4/5 yang memeluk Islam adalah wanita.
Mungkin juga UMNO berjaya mengelabui sebahagian mereka yang jahil untuk membenci PR. Dan menarik undi melayu tegar kepada UMNO-BN. Tapi itu makar mereka. Belum tahu makar Allah SWT. KepadaNya lah kita bertawakkal

Ustaz Saiful Bahri

Tan Sri Musa Hassan Akan bergelar Bekas Ketua Polis Negara

September 01, 2010

KUALA LUMPUR, 1 Sept — Tan Sri Ismail Omar akan menggantikan Tan Sri Musa Hassan sebagai Ketua Polis Negara, demikian diumumkan oleh Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishammuddin Hussein petang ini.

Ismail yang kini merupakan timbalan kepada Musa akan memulakan tanggungjawab baru mulai 12 September ini.

“Hari ini, saya ingin mengumumkan bahawa tempoh kontrak Tan Sri Musa sebagai Ketua Polis Negara akan berakhir 12 September dan oleh itu, Timbalan Ketua Polis Tan Sri Ismail Omar telah disyorkan sebagai ketua polis yang baru,” kata Hishammuddin kepada pemberita di sini.

Pengarah Keselamatan Dalam Negara dan Ketenteraman Awam Pesuruhjaya Datuk Hussin Ismail akan menggantikan tempat Ismail.

Hishammuddin juga menafikan bahawa kontrak Musa tidak disambung ekoran tekanan pihak luar.

Sehubungan itu kata Hishammuddin, beliau berharap Musa akan terus memberi sumbangan kepada negara selepas bersara.

“Sudah pasti ia tidak kaitan dengan itu (tekanan luar),” katanya.

“Kita perlu mencari ruang untuk membolehkan beliau terus menyumbang kepada negara. Cuma, formaliti sebagai Ketua Polis Negara berakhir pada 12 September,” katanya lagi.

Musa, 59, mencapai umur persaraan wajib pada 2007 tetapi perkhidmatan beliau disambung dua kali.

Kepimpinan Pakatan Rakyat menggesa Musa agar meletakkan jawatan sebagai Ketua Polis Negara atas alasan kadar kes jenayah dan rasuah telah meningkat di bawah kepimpinan beliau.

Musa pula menekankan, beliau tidak pernah kecewa dengan keputusan perkhidmatannya tidak disambung.

“Saya tidak kecewa. Saya sudah memberikan segala-galanya kepada pasukan polis,” katanya lagi.

The Malaysian Insider

Kembara Jr @Blogspot: Racun pun Umno sangka ubat

Racun pun Umno sangka ubat

KUALA LUMPUR, 1 Sept: Umno kini umpama diserang wabak kencing tikus sehingga racun pun disangka ubat, kata Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar.
"Umno sudah tidak tentu arah lagi untuk mencari formula ubat bagi menyembuhkan wabak kronik yang kini dideritainya hingga ubat luput tarikh seperti pandangan Zam (bekas ketua penerangan Umno, Tan Sri Zainuddin Maidin) pun dilahap dengan penuh rakus oleh parti itu.
"Ubat Zam tak ubah seperti botol kicap yang bukan sahaja luput tarikh malah sudah ke peringkat menjadi racun," kata beliau.
Zam menuduh PAS meminta bekas Perdana Menteri, Tunku Abdul Rahman merampas harta orang Cina tempatan selepas tragedi 13 Mei 1969.
Menurut Mahfuz, apa yang dituduh oleh Zam itu amat bertentangan dengan apa yang sebenarnya berlaku di mana Kelantan yang diperintah oleh PAS ketika tercetusnya peristiwa 13 Mei itu terbukti paling aman.
"Sebab itulah saya kata 'ubat' Zam itu sebenarnya racun yang akan memburukkan lagi wabak yang kini dideritai oleh Umno.
"Bagaimanapun, saya ucapkan terima kasih tidak terhingga kepada Zam kerana bersungguh-sungguh menyumbat racun ke dalam mulut Umno yang kini bagaikan dibelasah wabak kencing tikus," katanya sambil membangkitkan kembali dokumentari RTM mengenai Kelantan ketika Zam menjadi Menteri Penerangan.
"Dokumentari itu akhirnya terbukti penuh pembohongan dan menjadi bahan ketawa rakyat Kelantan," kata Ahli Parlimen Pokok Sena itu.
Harakahdaily tahun lalu pernah menceritakan apa yang berlaku di Kelantan ketika peristiwa 13 Mei di mana memang tidak dinafikan bahang rusuhan kaum itu mendorong kira-kira 50 hingga 60 orang pemuda berkumpul di atas Jambatan Yahya Petra.
Menurut bekas Setiausaha Perhubungan PAS Kelantan yang juga pembantu kanan Menteri Besar Kelantan ketika itu, Ustaz Salahuddin Abdullah, dengan penuh semangat pemuda-pemuda itu dibakar dengan kata-kata "jangan biar orang-orang Melayu di Selangor dianiayai dan tak ada pembelaan kita".
Salahuddin mendakwa, pemuda-pemuda itu, termasuk dari Umno dan PAS, diapi-apikan beberapa pemimpin Umno Kelantan.
Sebaik sahaja mendengar kekecohan itu, Allahyarham Tan Sri Asri Muda yang ketika itu menjadi Menteri Besar Kelantan meminta Salahuddin dan beberapa yang lain pergi memujuk para pemuda itu. Setelah dipujuk, mereka dibawa ke kediaman Menteri Besar yang terkenal dengan panggilan JKR 10.
Ketika di bawa ke JKR 10, kira-kira 100 orang berhimpun termasuk pemuda-pemuda yang dipujuk itu.
"Mereka dijamu dengan mi dan nasi lemak," kata Salahuddin.
Asri menjelaskan kepada mereka bahawa PAS yang ketika itu memerintah Kelantan berjuang berdasarkan landasan Islam.
PAS, katanya, sentiasa tunduk kepada ajaran Islam.
Bekas Presiden PAS itu menasihatkan mereka supaya berwaspada dan jangan terjebak dengan perkara-perkara yang dilarang oleh Islam termasuk hasutan rusuhan perkauman.
Ketika pertemuan itu berlangsung, seorang kontraktor yang terlibat dengan projek-projek membuat jalan di Kelantan, Chua Say Paw, tiba-tiba datang ke JKR 10.
Sebelum datang ke kediaman Menteri Besar itu, beliau tidak tahu-menahu tentang kejadian yang berlaku dan datang kerana urusan lain.
Asri terus memanggil beliau ke hadapan dan memberitahu jika berlaku kejadian menganiaya kaum Cina di mana-mana tempat di Kelantan, beliau akan pegang penghulu tempat berkenaan.
Menteri Besar itu tak mahu dengar apa-apa berlaku.
Sambil memandang Chua, Asri juga memberi jaminan tidak ada apa-apa yang akan berlaku ke atas kaum Cina di Kelantan di mana PAS memerintah.
Selepas itu, kehidupan seharian di Kelantan berjalan seperti biasa.


Tuesday, August 31, 2010

KERAJAAN NEGERI DAH BERTUKAR, JKKK KG PUN DAH TUKAR, KETUA KG PUN DAH TUKAR..




Jambatan lama dah tak boleh guna oiiiii!!!!!

Ha..sebenarnya ni la cerita yang aku nak bagi tau pun.Sempena dengan Hari Raya yang tak beberapa harinya lagi, tentu ramai yang akan pulang ke kampung halaman. Buat warga Batu Masjid di luar sana, aku nak maklumkan kepada korang dan korang tolonglah sampaikanlah kepada saudara mara yang tak tahu. Jambatan lama tu dah rosak. Tak usahlah digunakan lagi. Yang aku nampak masih ada yang menggunakan laluan tu . Bahaya!!!! JKKK tak nak ambik tahupun, apa lagi nak bagi tau???? Tak ada papan tanda amaran.(sebab perkara ni tak merapu kot..) Adalah sebiji tayar kereta terpakai di letakkan di atas lubang tu. Kalau di lihat dari atas, nampaklah berlubang. Macam tak bahayapun. Tetapi sebenarnya teramat-amatlah bahayanya. Sebenarnya kawasan dalam lingkaran merah tu ( rujuk gambar ), yang tinggal hanyalah lapisan premix dan crusher run sahaja. Adalah lebih kurang 8-12 inci tebal. Kat bawah dah lompong. Tunggu masa dan mangsa saja.

Abutment jambatan ni dah terpecah dua. Satu dah runtuh ke dalam sungai dan satu lagi cuma bertahan dia atas cerucuk kayu sahaja. Pada pendapat aku, jambatan ni dah tak boleh digunakan lagi. Sebab tu lah di bina jambatan baru bersebelahan. Dah tak boleh di perbaiki kerana yang rosak adalah pada bahagian abutment. Kalau bolehpun kosnya lebih tinggi. Jadi, lebih baiklah ditutup sahaja. Apa di tunggu lagi? Nak tunggu ada yang cedera atau terkorban kut????


pemandangan dari arah masuk ke kampung. jambatan lama di sebelah kiri, baru sebelah kanan.




anak panah menunjukkan tanda amaran merapu, hehehe.....bawah tayar tu lah terdapatnya lubang.



dari atas seolah2 lubang ini sahaja yang ujud. nampak macam tak bahaya sangat



lihatlah ketebelan sebenar yang tinggal tergantung. bahaya tak?




kawasan dalam lingkaran nampak cantik dari atas. sebeanrnya kawasan ini hanya setebal 8-12 inci sahaja.



pemandangan bawah jambatan. kawasan dalam lingkaran merah sejajar dengan lubang pada bahagian atas




sebahagian abutment yang masih tinggal. hanya di sokong oleh cerucuk kayu.


sebahagian abutment lagi yang runtuh ke dalam sungai
batu masjid

Batu masjid

Sanggupkah Anda melakukan seperti anak kedua orang tua ini. Setin biskut buat ibu ayah???

JOHOR BAHRU: Seorang lelaki tidak mengenang budi apabila sanggup mengumpan ibu bapanya yang tinggal di sebuah rumah jagaan di sini, dengan setin biskut untuk memujuk mereka supaya jangan pulang ke rumah sempena Aidilfitri nanti, sebaliknya mahu mereka menyambut 1 Syawal di pusat jagaan itu.

SEDIH...pasangan warga emas terbabit  di Pusat Jagaan Warga Tua Nur Ehsan.
SEDIH...pasangan warga emas terbabit di Pusat Jagaan Warga Tua Nur Ehsan.
Pada mulanya, kehadiran anak lelaki berusia 40-an itu disambut gembira pasangan warga emas berkenaan kerana menyangka mahu membawa mereka pulang menyambut hari raya bersama di rumahnya, tetapi lain pula berlaku.

Lelaki tidak mengenal budi itu sebaliknya memujuk ibu bapanya supaya beraya di pusat jagaan itu, malah enggan mendengar rintihan orang tuanya supaya tidak diperlakukan sedemikian.

Pengasas Persatuan Kebajikan Nur Ehsan Negeri Johor, Norijah Bidin, berkata kisah sedih pasangan penghuni pusat jagaan warga emas itu mengakibatkan kakitangan di situ terkilan dengan perangai lelaki terbabit.

Menurutnya, anak pasangan berkenaan yang tinggal di luar bandar raya ini mendakwa dia sibuk pada Aidilfitri nanti sebagai alasan tidak dapat membawa pulang orang tuanya beraya di rumah.

“Hanya Tuhan mengetahui kegembiraan pasangan itu apabila melihat kelibat anak yang disangka mahu menjemput mereka pulang meraikan Aidilfitri bersama keluarganya. myMetro |

Umno juara fitnah, cetus sentimen agama

Umno juara fitnah, cetus sentimen agama
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 31 Ogos: Dewan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan (DPPWP) kesal kerana Umno terus memainkan intrumen fitnah bagi memburukkan Imej PAS dan Pakatan Rakyat, walaupun masih berada dalam bulan Ramadhan.

Pemangku ketuanya, Herman Samsudeen berkata, tindakan cybertrooper Umno yang menggunakan nama "PAS Beruk" mencipta dan menyebarkan gambar super impose yang kononnya Lim Guan Eng sedang menyembelih lembu korban untuk umat Islam dengan tagline "Sanggupkah kita lihat jika jadi begini? Dalil apa lagi nak halalkan perbuatan DAP??" adalah keterlaluan dan sengaja mencetus sentimen agama.

“DPPWP kesal kesal budaya fitnah terus membiak dalam Umno walaupun dalam bulan Ramadhan ini. Begitu jauh mereka tersasar dari hidayah Allah,” ujarnya dalam satu kenyataan.

Baginya, demi kepentingan politik mereka, gambar sedemikian dicipta, walhal gambar sebenar adalah menunjukan Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin sedang menyembelih lembu korban untuk rakyat.

Katanya, gambar berkenaan sengaja direka dengan harapan rakyat melihat bahawa kerjasama PAS dan DAP kononnya merosakan Islam.

“Hal sebegini sudah berakar umbi dalam Umno sehingga diwarisi oleh anak-anak muda hingusan yang baru bersama Umno,” katanya.

Sebelum ini, media Umno-Utusan Malaysia memutar belitkan fakta dengan menyebarkan kepada rakyat yang ahli parlimen DAP Serdang, Teo Nie Ching beri 'tazkirah' dalam surau di mana ucapan aluan sengaja ditukar kepada 'tazkirah' bagi mencetuskan polemik awam.

Dua hari lepas, Tan Sri Zainuddin Maidin yang juga mantan Ketua Penerangan Umno pula menyebarkan fitnahnya dengan mengatakan PAS mahu rampas harta Cina semasa peristiwa 13 Mei dan PAS kononnya turut menyokong tindakan Indonesia menyerang Malaysia semasa konfrontasi.

“Semua ini adalah fantasi Umno. Kini mereka bermain gambar pula, sama seperti gambar Zaid minum arak yang mereka cipta di Hulu Selangor. Tindakan ini menunjukan Umno semakin kehabisan modal untuk burukkan PAS dan Pakatan rakyat,” katanya lagi.

Sehubungan itu, DPPWP berharap pemimpin dan ahli Umno bertaubat.

Katanya, semakin banyak fitnah disebar, semakin terdedah keburukan Umno, semakin banyak fitnah disebar, semakin meluat rakyat kepada Umno.

“Malulah kepada bukan Islam, malulah kepada umat Islam, malulah kepada Allah kerana perbuatan fitnah ini begitu jijik dan jauh lebih dahsyat dari membunuh. Ianya tidak akan diterima oleh mana-mana kaum dan agama sekalipun,” ujarnya lagi.


MERDEKA KAH KITA?



Merdekakah kita jika masih di tadbir mengikut acuan british dan bukan acuan Islam dan sunnah nabi

Merdekakah kita jika rakyat masih di jajah dengan budaya asing,budaya hiburan melampau yang lebih barat dari barat dan pendidikan akhlak dan agama di abaikan.

Merdekakah kita jika masih dibelenggu dengan masaalah moral dan akhlak yang kian teruk sama seperti masyarakat jahiliah sedangkan kononnya diperintah oleh sebuah kerajaan Islam.

Merdekakah kita jika kita masih takut untuk melaksanakan undang-undang Islam di negara kita sendiri.

Medekakah kita jika masih lagi dibelenggu masaalah rasuah,salahguna kuasa dan kronisme sedangkan rakyat dibawah yang terpaksa menangung semua bebanan tanpa pembelaan.

Merdekakah kita jika rakyat masih lagi dibiarkan leka dengan hiburan sehingga lupa tangungjawab yang lebih berat menanti di akhirat dan hanya mengejar keuntungan dunia.

Merdekakah kita jika masih lagi berada dalam kebimbangan tentang masaalah jenayah yang makin buntu seolah-olah tidak ada jalan penyelesaiannya sedangkan Islam yang menjadi agama rasmi hanya sebagai hiasan sahaja dan tidak dijadikan dasar.

Merdekakah kita jika rakyat masih lagi ditekan dengan politik ugut dan ampu,jika tidak sokong keraajaan pelbagai tekanan akan dikenakan dan jika menyokong pelbagai kemudahan disediakan.

Merdekakah kita jika hak rakyat untuk bersuara seakan dinafikan,apa saja keputusan pemerintah tidak boleh ditegur dan para cendikian seakan dirantai dan dikunci mulutnya.

Merdekakah kita jika Isu-isu perkauman masih lagi jadi bahan politik.
Fikir-fikirkan bersama...

Kami Sokong Tok Guru

Fitnah Tragedi 13 Mei : Awas Zainuddin Maidin !!!

Parti Islam Se-Malaysia memandang serius fitnah yang dilemparkan oleh bekas Ketua Penerangan Umno, Tan Sri Zainuddin Maidin yang mengatakan bahawa semasa Tragedi 13 Mei 1969 Pas minta Allahyarham Tunku Abdul Rahman Putra al-Haj ‘merampas’ harta-harta orang Cina, manakala ketika Konfrontasi Malaysia-Indonesia Pas menyebelahi Indonesia supaya ‘mengambil’ Malaysia.

Kenyataan yang dibuat dalam temuramah bertajuk "Zam Dedah Hasutan Jahat Pas" bersama umno-online itu adalah satu fitnah yang besar dan cuba memberikan gambaran buruk berkenaan PAS kepada orang-orang Cina dan rakyat keseluruhannya. Kenyataan beliau itu jelas sengaja dicipta bagi mencemarkan imej dan nama baik PAS sebagai sebuah parti yang mendokong kedaulatan negara dan perpaduan rakyat.

PAS yakin beliau dan Umno kini terdesak untuk memburukan PAS dan sanggup mencipta fitnah di bulan Ramadhan ini bagi menarik sokongan bukan Melayu untuk kepentingan politik mereka.

Umno sudah sinonim dikaitkan dengan penciptaan kisah-kisah fitnah dan propaganda jahat demi survival politik mereka yang kini tertekan dengan penolakan bukan Melayu dinegara ini. Tuduhan bahawa PAS
menyokong Indonesia semasa konfrontasi juga sengaja direka bagi menunjukan bahawa PAS ini tidak patriotik sedangkan begitu ramai tokoh-tokoh politik dalam PAS telah berjuang memartabatkan kedaulatan negara dan menjaga kepentingan rakyat.

PAS menuntut Zainuddin menarik balik fitnah yang diciptanya itu dan memohon maaf dalam masa 3 hari. Sekiranya beliau enggan menarik balik fitnah itu PAS akan mengarahkan semua organisasi PAS negeri dan dewan-dewan untuk membuat laporan Polis dan seterusnya akan mengemukakan saman kepada beliau.

Ustaz. Idris Ahmad
Ketua Penerangan PAS Pusat

Monday, August 30, 2010

Teo dapatkan pandangan mursyidul am PAS - Malaysiakini

Ahli Parlimen Serdang, Teo Nie Ching mengadakan pertemuan dengan Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat hari bagi mendapatkan pandangan mursyidul am PAS itu berhubung isu kunjungannya ke Surau Al-Huda, Kajang 22 Ogos lalu.

Pertemuan itu berlangsung di Rumah Kelantan di ibunegara selepas menteri besar dan delegasi kerajaan Kelantan memfailkan saman terhadap Petronas di Mahkamah Tinggi Dagang Kuala Lumpur, di Jalan Duta.

Menurut Harakahdaily, selepas pertemuan itu, Nie Ching berkata, beliau gembira dapat bertemu dan mendapat pandangan mursyidul am PAS itu.

"Tok Guru jelaskan kepada saya bahawa dari segi Islam bukan menjadi satu isu orang Islam masuk ke surau atau masjid.

"Dia beritahu sebenarnya pada zaman Nabi Muhammad SAW, orang bukan Islam selalu masuk masjid untuk bertemu Nabi," katnya menjelaskan isi pertemuan.

Menurutnya, dalam pertemuan itu juga, Tuan Guru memberitahunya bahawa yang menyempitkan pemahaman berhubung isu bukan Islam kunjungi masjid adalah Umno.

Teo mengunjungi Surau Al-Huda, Kajang Sentral untuk menyampaikan bantuan membaiki pagar surau tersebut dan dijemput jawatankuasa surau untuk menyampaikan ucapan ringkas.

Insiden itu bagaimanapun dieksploitasi media arus perdana dan Umno dengan mendakwa ia satu kesalahan dan mencemar imej Islam.

Berikutan itu, Majlis Agama Islam Selangor (MAIS) telah mengambil alih pengurusan surau tersebut dan akan memberi surat amaran kepada Teoh.

Sunday, August 29, 2010

PENYERAHAN BUBUR LAMBUK PERCUMA DI PASAR RAMADHAN GOPENG

“Menjauhkan orang bukan Islam dengan masjid adalah budaya kita sahaja, bukan ajaran nabi,”


Nik Aziz: Bukan Islam Digalak Hampiri Masjid, Rapati Islam

Tidak faham agama itu puncanya.Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz berkata, isu bukan Islam memasuki masjid bukan satu kesalahan dalam Islam kerana ianya antara kaedah yang diguna Nabi Muhammad SAW dalam menyampaikan mesej dakwah.

Isu ini menjadi polemik dalam masyarakat akibat sentimen politik mengatasi kefahaman agama Islam yang murni.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas tindakan Ahli Parlimen Serdang Teo Nie Ching yang masuk ke Surau Al-Huda di Kajang Ahad lalu, yang kini hangat diperkatakan.

“Oleh kerana hubungan kita dengan Islam semakin jauh, belajar pun tidak, maka bila tiba perkara-perkara macam ini, terus timbul masalah.”

“Padahal kalau kita balik dari sejarah asal, ramai dari penduduk Arab Qurasy yang kafir datang jumpa Nabi. Nabi letak dalam masjid, mereka tidur dalam masjid, makan dalam masjid, bahkan kencing dalam masjid”.

Tambah Nik Aziz ,tindakan mempolemikkan isu tersebut juga bukan sahaja akan menjauhkan orang bukan Islam kepada Islam, malah bertentangan dengan sunnah Nabi.

“Jadi bila ada orang bukan Islam sekarang ni masuk dalam masjid, tak ada apa pun. Nak ceramah ke, nak apa ke, tak ada masalah apa pun,”

“Menjauhkan orang bukan Islam dengan masjid adalah budaya kita sahaja, bukan ajaran nabi,”

Dalam Islam menurutnya, Muaalaf ditafsir dengan tiga golongan iaitu mereka yang baru memeluk Islam, belum Islam tetapi cenderung memeluk Islam dan orang bukan Islam tetapi menghormati dan tidak menentang Islam.

Menyentuh mengenai tidak menutup aurat ketika memasuki masjid, Tuan Guru berkata, mungkin masalah penjaga masjid tidak memberitahu kepadanya.

“Jadinya dalam tiga ini hanya satu sahaja yang kita guna. Dua lagi kita biarkan menyebabkan masyarakat kita semakin jauh dengan yang bukan Islam,”

TV Sel

Video penuh cermah Benjamin di sebuah gereja di Kuching yang menghina agama Islam...dengan fakta2 yang SALAH mengenai Islam.

Hasnah Murtad? Jadikan ikhtibar!



Pengakuan Murtad Hasnah Laknatullah!(Video)


Mengapa mereka murtad? Ini persoalan yang menghantui kepala penulis sekian lama. Adakah mereka ini orang yang kurang pendidikan agama? Adakah kerana kesusahan dan kesempitan hidup keluarga menjadikan mereka ini murtad?

Nama pelajar : HASNAH
Asal : Malaysia
Keluarga : 12 adik beradik, ayah seorang kaki botol
Melanjutkan pelajaran : Kansas State Universiti, USA
Mengapa keluar Islam? : Kesusahan dan keperitan hidup masa lampau yang dilalui.. adakah ini satu alasan yang rasional?
Mungkin sudah ramai yang pernah mendengar tentang kisah Hasnah (Melayu) yang murtad ini tapi saya still nak paparkan tentang kisah dia.. agar dapat kita jadikan teladan...speech dia I dah dengar( ucapan Hasnah di sebuah university di Amerika), rasa nak nangis. I tak dengar habis sebab tak sanggup dengar dia perlecehkan Islam..meremang bulu roma I..marah..hanya Allah Yang Maha Tahu. Saya terasa untuk berkongsi pandangan saya tentang perkara ini setelah berulang kali mendengar rakaman ucapan Hasnah. Mungkin boleh kita jadikan pedoman dan iktibar. Sebelum ni, saya pernah dengar atau baca tentang org Islam Malaysia murtad, saya rasa dah beberapa kali berlaku. Tapi tidak pernah saya mendengar pengakuan sebegini. Bukan setakat satu pengakuan bahawa dia sudah masuk Christian, malah memperleceh dan mempersoalkan kebenaran Allah dan Islam, dan sebaliknya mengagung2kan kristian.

Sebagai seorang Muslim, saya rasa amat marah, kecewa dan sedih, dan saya pasti anda juga akan rasa begitu. Terfikir saya bagaimana dia sanggup berbuat demikian. Hasnah memberi alasannya didalam rakaman ini. Bagaimana kesempitan hidup, kesusahan , kesedihan dan kesengsaraan membuat dia hilang kepercayaan terhadap tuhan dan agamanya. Salah siapa? Dirinya sendiri, keluarganya yg porak peranda atau masyarakat? Mungkin sudah tidak perlu lagi dijawab kerana mungkin sudah terlambat bagi Hasnah. Bagaimanapun, saya ambil kisah ini sebagi satu iktibar.
Hasnah menyalahkan Allah terhadap kesengsaraan yg dia alami. Baginya, Allah tidak menyayanginya. Tidak menolongnya. Walau apapun,alasan yg diberikannya tidak boleh saya terima. Sebagai org Islam, saya percaya, apa yg berlaku dlm hidup ini adalah ketentuan tuhan, qada dan qadar. Jika hidup kita diberikan kesenangan, kita patutlah bersyukur. Dan sekiranya bala dan kesusahan kita alami, kita haruslah redha, bersabar, tabah berusaha mengatasi dan bertawakkal. Itu adalah dugaan Allah terhadap hambanya. Kadangkala, disebalik setiap kesusahan itu ada hikmahnya. Sesungguhnya Allah sayang terhadap hambanya. Sayang sekali, bukan itu yg Hasnah nampak.
Membuat saya terfikir, mungkin ada orang disekeliling kita, mungkin orang yg kita kenali melalui apa yg Hasnah telah lalui. Dan saya rasa kita boleh melalukan sesuatu utk mengelakkan ini berlaku lagi. Janganlah dibiarkan mereka bersendirian sehingga mereka mula mempersoalkan takdir tuhan. Kenapa tuhan tidak berlaku adil? Kenapa Tuhan memberikan kesusahan dan kesengsaraan? Kenapa tuhan tidak menolongnya? Mungkin kita boleh menolong mereka sedaya yang mampu. Dan saya rasa yang penting ialah mengingatkan mereka supaya redha, tabah menghadapi dan bertawakkal. Jika tidak, pasti musuh Islam akan mengambil kesempatan untuk memesongkan fikiran dan jiwa mereka, sebagaimana yg telah berlaku terhadap Hasnah.

Saya harap kisah ini dapat di kongsi bersama saudara Islam kita yg lain untuk dijadikan iktibar. Semoga kita berwaspada terhadap kesempatan yg diambil oleh musuh islam untuk memesongkan kita. Tulisan saya ini adalah pandangan saya, seorang yang masih banyak kelemahan. Sekiranya ada salah dan silap, sudilah kiranya ada yg menegur. Dan buat Hasnah, semoga Allah memberi petunjuk untuknya bertaubat dan kembali kepangkuan Islam. Insyallah.

Wassalam,
Jazakallah Khairan.
Sumber:http://tunasislam.blogspot.com/

Dr Asri: Saya bukan pertahan YB Teo - Malaysiakini


Bekas mufti Perlis, Dr Mohd Asri bin Zainul Abidin berkata laporan media yang menyebut bahawa beliau mempertahankan tindakan ahli parlimen Serdang Teo Nie Ching adalah kurang tepat.

Dr Asri: Saya bukan pertahan YB Teo

Bekas mufti Perlis, Dr Mohd Asri bin Zainul Abidin berkata laporan media yang menyebut bahawa beliau mempertahankan tindakan ahli parlimen Serdang Teo Nie Ching adalah kurang tepat.

"Saya kira laporan itu kurang tepat. Saya tidak campur dalam urusan politik beliau dan tidak mengetahui apakah yang sebenarnya berlaku," katanya dalam satu kenyataan.

Cuma, tambahnya, beliau telah menegaskan beberapa perkara berikut:

1. Bukan muslim boleh masuk ke dalam masjid jika dengan tujuan yang betul seperti untuk mengenali Islam, memahami atau mempelajarinya. Juga untuk urusan dengan orang Muslim, dengan syarat tidak mencemarkan kemuliaan masjid. Ini kerana pada zaman Nabi SAW bukan Muslim masuk ke masjid untuk bertemu Rasulullah SAW.

2. Isu-isu agama Islam hendaklah dinilai dengan timbangan agama yang berteraskan dalil dan hujah. Menggunakan neraca politik kepartian untuk menilai isu agama boleh merosakkan kesucian agama ini. Islam dibina atas hujah dan dalil, sementara politik kepartian sering dibina atas persepsi dan prejudis.

3. Bukan Muslim, bahkan Muslim juga tidak boleh menggunakan masjid untuk tujuan politik puak dan peribadi.

4 .Pandangan dan pendapat mengenai Islam hendaklah berteraskan hakikat Islam yang sebenar. Pendekatan sesetengah golongan politik kebelakangan ini menggunakan isu agama untuk membangkit permusuhan kaum sehingga boleh menimbulkan salahfaham terhadap Islam, sebenarnya tindakan itulah yang mencemarkan Islam.

Sebelum ini, tindakan ahli parlimen Serdang itu memberi ucapan di sebuah surau di Kajang Sentral telah menimbulkan kemarahan beberapa pihak.

Berikutan itu, Majlis Agama Islam Selangor (MAIS) telah mengambil alih pengurusan surau tersebut.

Sultan Selangor juga dilaporkan turut murka dengan apa yang berlaku itu.

Malaysiakini

Bukan Islam di masjid, surau - rujuk majlis agama - Malaysiakini

MELAYU MUDAH LUPA KE UMNO MUDAH LUPA...JIKA ANDA RABUN GUNAKAN KANTAR TUKANG JAM UNTUK MELIHAT LEBIH JELAS DAN TERANG BANNER INI
Beliau berkata perkara itu juga menjadi satu isu kerana tidak sepatutnya perkara politik dibawa masuk ke dalam masjid(Datuk Seri Jamil Khir ) - Malaysiakini


Malaysiakini (Melapurkan)

Jawatankuasa masjid atau surau diminta merujuk kepada majlis agama Islam -negeri dalam soal membenarkan orang bukan Islam memasuki masjid bagi mengelakkan sebarang tindakan yang boleh mengelirukan masyarakat.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom, berkata setiap negeri mempunyai panduan masing-masing dalam soal itu dan jawatankuasa atau pengurusan masjid perlu mematuhi panduan tersebut dan tidak sepatutnya sewenang-wenangnya membenarkan orang bukan Islam memasuki masjid terutama di ruang solat.

Katanya rumah ibadat agama lain pun, mereka mempunyai garis panduan dalam membenarkan penganut agama lain memasuki tempat ibadat mereka.

Beliau berkata perkara itu juga menjadi satu isu kerana tidak sepatutnya perkara politik dibawa masuk ke dalam masjid.

Apa Kata Tok Guru Nik Aziz pula(Malaysiakini)

Mengulas lanjut, Nik Abdul Aziz berkata tindakan itu dilihat ganjil kerana umat Islam sekarang terlalu jahil dengan agama sedangkan pada zaman Nabi Muhammad SAW baginda mengajak orang kafir Quraisy tinggal di dalam masjid termasuk dibenar tidur, makan dan minum.

"Cuma apa yang dilihat (benda) itu sebagai pelik di zaman ini menunjukkan umat Islam kita terlalu jahil dengan agama," katanya.

Apa Kata Bekas Mufti Perlis pula (TV Selangor)

Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia memutuskan bahawa pelancong bukan Islam diharuskan memasuki masjid dan ruang solat dengan syarat mendapat keizinan pihak pengurusan masjid dan perlakuan serta tingkah laku mereka tidak mencemarkan kesucian masjid dan sentiasa terkawal dan beradab.

Keputusan itu dicapai pada Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-90 yang bersidang pada 1 Mac 2010.
Bekas Mufti Perlis itu tegas menyatakan, bukan menjadi satu kesalahan kepada orang bukan Islam untuk memasuki surau dan masjid asalkan niatnya baik dan betul.


Ayid: Siapa langgar siapa dan siapa perkuda siapa - Fikir lah sendiri




follow on fb

share

Share |

BLOGGER PERAK

BLOG BLOG PANAS

Blog Masjid

Blogroll

Archives

Related Posts with Thumbnails

Header bergerak