Saturday, July 25, 2009

INI BUKAN MANUSIA, TAPI IBLIS


25 July 2009
Ini Bukan Manusia....Tapi Iblis..

TELUK INTAN: Seorang pelajar Tingkatan Dua membuat laporan polis mendakwa dirogol bapa kandungnya lebih 60 kali sejak November tahun lalu. Mangsa berusia 14 tahun membuat laporan di Balai Polis Hutan Melintang dekat sini, jam 11.50 pagi kelmarin, selepas dinasihatkan oleh guru sekolahnya.

Pemangku Ketua Bahagian Siasatan Jenayah, Ibu Pejabat Polis Daerah Hilir Perak, Asisten Superintendan Chan Kuang Yu, berkata polis menahan suspek berusia 50 tahun dan direman tujuh hari bagi membantu siasatan.
"Mangsa dihantar ke Hospital Teluk Intan (HTI) untuk menjalani pemeriksaan kesihatan. Kes ini disiasat mengikut Seksyen 376B Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara maksimum 20 tahun dengan sebatan, jika sabit kesalahan," katanya ketika ditemui di pejabatnya di sini, semalam.

Chan berkata, dalam laporannya, mangsa yang juga anak kedua daripada enam beradik dan tinggal bersama keluarganya di Hutan Melintang, menceritakan perbuatan bapanya yang merogol mangsa sekurang-kurangnya dua kali seminggu kepada kakaknya.

Katanya, kakak mangsa yang terkejut dengan apa yang berlaku memberitahu perkara berkenaan kepada seorang guru.
Chan berkata, mangsa mengadu kali pertama dirogol di dalam rumah manakala selebihnya perbuatan itu dilakukan di luar rumah termasuk beberapa kali di dalam kebun kelapa sawit di kampungnya, kebiasaannya pada waktu malam :- BH

Bai : Hasil Tarbiyyah Islam Hadhari(Sendiri Mau Ingat Blogspot.com)

DERMA RAYUAN PASTI

Friday, July 24, 2009

CERAMAH

TINGKATAN ORANG YANG BERPUASA


Tingkatan Orang Yang Berpuasa
Posted by saidi on Thursday, July 23, 2009

Perlu difahami bahawa puasa itu sendiri mempunyai tingkatan dan darjah yang berbeza antara satu sama lain. Dengan itu kita dapati sebahagian mereka yang berpuasa sama seperti mereka yang tidak berpuasa, cuma yang mereka perolehi hanyalah lapar dan dahaga semata-mata, sebagaimana sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud : " Berapa ramai orang yang berpuasa tidak mendapat apa-apa dari puasanya itu kecuali lapar dan dahaga." ( Riwayat an-Nasai' dan Ibn-Majah)



Imam al-Ghazali membahagikan puasa kepada tiga jenis:

* Puasa umum iaitu puasa kebanyakan umat Islam yang sekadar mampu menghindarkan perut dari makan,minum dan menahan keinginan nafsu sahaja.

* Puasa istemewa ( puasa khusus ) iaitu puasa yang dapat menahan diri dari perkara-perkara yang membatalkan puasa dan perbuatan keji dan hina di samping memelihara mata,tekinga,lidah,tangan dan kaki daripada melakukan dosa.

* Puasa paling istemewa ( puasa khususil khusus ) iaitu tingkatan puasa yang merangkumi dua perkara yang telah disebut di atas dan disempurnakan pula dengan puasa hati dari semua keinginan lahir dan batin. Inilah puasa yang paling tinggi kedudukannya di sisi Allah s.w.t dan merupakan puasa para rasul, nabi dan wali Allah.

Thursday, July 23, 2009

AKIL NAMPAK KACAK PAKAI SONGKOK DAN BERBAJU MELAYU




ayid>= makin duda makin kacak bro. Ini nangkubai tengok tentu dia suka

FAEDAH PUASA


Faedah Puasa
Posted by saidi

* Dapat membersihkan rohani dan jasmani kerana dengannya akan lahir kesedaran dan keinsafan, timbul keadilan dan perasaan timbangrasa kepada orang lain. Hidup jiwanya dengan ibadah dan hidup peri kemanusiaan sejati.

* Puasa merupakan sekolah yang terbesar untuk mendidik budi pekerti mukmin melalui latihan khusus untuk memiliki sifat-sifat terpuji.

* Puasa mendidik mukmin supaya memiliki sifat sabar. Manusia akan mengalami saat kehancuran dalam kehidupan mereka sekiranya tidak mengamalkan sifat sabar.

* Puasa menjadi penawar kepada penyakit-penyakit fizikal dan rohani.

* Puasa dapat menghidupkan kekuatan fikiran dan basariah (penglihatan matahati) kerana kekenyangan boleh menyebabkan kelesuan dan lemah fikiran. Sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud : " Sesiapa yang lapar maka tajamlah fikirannya dan teranglah hatinya."

* Ibadah puasa dapat memupuk sifat kasih sayang dan persaudaraan dalam jiwa manusia. Orang kaya dapat menyelami derita kelaparan, dengan itu dia akan berbuat baik kepada fakir miskin yang akhirnya akan mewujudkan masyarakat penyayang dan bersatu padu.

* Puasa dapat mengajar mukmin berdisiplin dan berperaturan.

* Puasa mengajar mukmin supaya sentiasa bersifat amanah dan mengingati Allah s.w.t sama ada di tempat terang atau tersembunyi kerana Allah s.w.t sentiasa melihat,mendengar dan mengetahui ada yang makhluknya kerjakan.

* Puasa merupakan perisai yang boleh menghalang seseorang itu daripada melakukan dosa selagi ia tidak meroboh perisai tersebut.

* Puasa dapat memberi kesan untuk mengurangkan berat badan.

* Puasa dapat menjimatkan perbelanjaan mukmin setiap hari.

* Puasa dapat menyingkirkan segala racun yang sudah lama terkumpul dalam diri seseorang. Oleh sebab itu puasa bolehlah dianggap sebagai servis tahunan bagi badan manusia


=

SERAH PADA DEWAN ULAMA TENTUKAN TINDAKAN NIZAR

PAS serah pada Dewan Ulama tentukan tindakan Nizar
RANTAU PANJANG: Pas menyerahkan kepada Dewan Ulama untuk mengeluarkan fatwa atau hukuman terhadap tindakan Timbalan Pesuruhjaya PAS Perak, Datuk Seri Dr Mohd Nizar Jamaluddin yang menyertai majlis nyalaan lilin di Ipon bagi memperingati kematian Teoh Beng Hock, setiausaha politik kepada seorang anggota Exco Selangor.
Timbalan Pesuruhjaya PAS Kelantan dan Timbalan Menteri Besar Datuk Ahmad Yaacob berkata pihaknya tidak mahu terburu-buru mengeluarkan sebarang kenyataan dan membiarkan Dewan Ulama PAS untuk kemukakan sebarang pandangan.
"Kita serah sahaja kepada Dewan Ulama PAS untuk tentukan," katanya kepada pemberita selepas merasmikan majlis pecah tanah projek fasa kedua di sini hari ini.
Beliau mengulas kenyataan Zambry yang mahukan ulama PAS memberikan pandangan agama terhadap tindakan Nizar yang menyalakan lilin untuk memperingati kematian Teoh.
Di KOTA BHARU, Mursyidul Am Pas Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat enggan mengulas tindakan Nizar itu.
Ketika ditanya, Menteri Besar Kelantan itu sebaliknya mempersoalkan aspek politik mengenai Barisan Nasional (BN) mengambil alih kerajaan negeri Perak.
Nik Abdul Aziz mempersoalkan kesahihan tindakan Menteri Besar Perak, Datuk Seri Dr Zambri Abdul Kadir kerana ianya dianggap bertentangan dengan amalan demokrasi.
"Usahkan fatwa Islam, fatwa demokrasipun dia (Zambri) tak pakai....Itulah jawapan saya, saya dah jawablah tu", katanya kepada pemberita di pejabatnya di Kota Darul Naim. BERNAMA

SYAITANPERNAH MENJERIT ATAU MERAUNG BEBERAPA KALI


Syaitan Menjerit .....
Posted by saidi on Wednesday, July 22, 2009 / Comments: (0)

Syaitan pernah menjerit atau meraung beberapa kali:

* Syaitan menjerit ketika mana ia dilaknat oleh Allah s.w.t kerana enggan sujud kepada Nabi Adam a.s.

* Syaitan menjerit ketika dihalau keluar daripada syurga Allah s.w.t.

* Syaitan meraung ketika Rasulullah s.a.w dibangkitkan menjadi Rasul.

* Syaitan meraung ketika Surah al-Fatihah telah diwahyukan kepada Rasulullah s.a.w ketika di Madinah

Wednesday, July 22, 2009

BERTEMBUNG DEMO

Pro-ISA bertembung demo anti-ISA

Demonstrasi menentang Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) anjuran Gerakan Mansuhkan ISA (GMI) dan pakatan pembangkang bakal bertembung dengan ribuan pendukung akta kontroversi itu, 1 Ogos ini.

Majlis Permuafakatan Ummah (Pewaris) bersama sepuluh NGO Melayu bakal memimpin "rakyat Malaysia yang cintakan keamanan" berhimpun di Pasar Seni di ibu negara bagi menunjukkan sokongan mereka terhadap ISA.

Timbalan Presiden II Pewaris, Rahimuddin Md Harun ketika dihubungi Malaysiakini mengesahkan rancangan itu.

Katanya, dengan berpakaian putih, mereka akan berhimpun pada jam 1 tengah hari dan mengumpulkan tandatangan orang ramai meminta kerajaan mengekalkan akta tersebut.

"Kita juga bercadang hantar memorandum (mengekalkan ISA) kepada Yang di-Pertuan Agong jika dibenarkan," katanya.

Perhimpunan tersebut yang bertemakan "1Malaysia, Selamatkan Malaysia, Kekalkan ISA dan Pertahankan Hak Keistimewaan Orang Melayu" dibuat serentak dengan Himpunan MANSUH anjuran GMI yang ingin berarak ke Istana Negara.

GMI, yang didukung parti pembangkang utama dan NGO hak asasi, memilih tiga lokasi yang selama ini menjadi pusat perhimpunan anti-kerajaan - kompleks membeli-belah Sogo, Masjid Jamek dan KL Sentral – sebelum menyerahkan memorandum kepada Yang di-Pertuan Agong.

Mereka mengarahkan semua penentang ISA berpakaian merah dan hitam sebagai simbol bantahan.

Perhimpunan itu dijangka bertukar pentas untuk menuntut keadilan bagi Teoh Beng Hock - setiausaha exco kerajaan Selangor, Ean Yong Hian Wah - yang ditemui mati dalam tanda tanya dekat pejabat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Khamis lalu.

Ditanya sama ada tindakan Pewaris bakal mencetuskan pertembungan dengan penunjuk perasaan yang menentang ISA, Rahimuddin berkata, "mereka tidak berniat mencetuskan perkara itu".

"Kalau (mereka) kata kebebasan bersuara, kami pun nak guna juga. Kita tidak ada niat pun nak bertembung dengan sesiapa," katanya, sambil menyifatkan pemilihan tarikh itu "cuma kebetulan sahaja".

Pewaris akan bermesyuarat malam ini bagi membincangkan persiapan akhir, termasuk memohon permit polis bagi tujuan itu.

Sidang media bagi mengumumkan perkara itu dijangka dibuat beberapa hari lagi(malaysia kini)

Tuesday, July 21, 2009

KEISTIMEWAAN BULAN RAMADHAN


Bulan Ramadhan merupakan penghulu segala bulan dan mempunyai kedudukan yang sangat istemewa di sisi Allah s.w.t. Di antara keistemewaannya ialah:

* Bulan yang diturunkan al-Quran.

* Bulan beribadah, bulan untuk mendekatkan diri kepada Allah s.w.t.

* Bulan yang mulia yang dipenuhi dengan keberkatan.

* Bulan yang terdapat padanya Lailatul Qadar iaitu satu malam yang lebih baik daripada seribu bulan lain.

* Di samping berpuasa pada siang hari, di waktu malam juga disediakan peluang untuk beribadah lain seperti Solat Tarawikh, beriktikaf , tadarus al-Quran dan lain-lain lagi.

* Mengerjakan sesuatu ibadah fardhu pada bulan Ramadhan sama pahala seperti mengerjakan tujuh puluh ibadah fardhu di bulan lain dan mengerjakan ibadah sunat diberi pahala ibadah fardhu.

* Bulan yang Allah s.w.t bukakan pintu keampunan kepada hamba-hambanya.

* Bulan yang Allah s.w.t bukakan pintu-pintu syurga dan tutupkan pintu-pintu neraka dan dibelenggu segala syaitan.

* Bulan yang terdapat padanya masa-masa yang dimakbulkan doa.

* Ramadhan adalah yang dijanjikan pada awalnya rahmat, pertengahanya keampunan dan akhirnya pembebasaan daripada api neraka.

TEOH MATI 4-5 JAM SEBELUM DITEMUI

Teoh mati 4-5 jam sebelum ditemui'
Jul 20, 09 1:46pm
kemaskini 4.13pm Siasatan awal mendapati Teoh Beng Hock sudah meninggal dunia empat atau lima jam sebelum mayatnya ditemui dekat pejabat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Selangor pukul 1.30 tengah hari Khamis lalu, kata ketua polis negeri.

Menjawab soalan kemungkinan setiausaha politik seorang exco kerajaan Selangor itu jatuh dari Tingkat 14, yang menempatkan pejabat SPRM itu, Datuk Khalid Abu Bakar berkata:
"kemungkinan besar."

Ditanya mengenai barang-barang yang diambil dari pejabat SPRM itu semalam, Khalid berkata, polis melihat semula tempat kejadian dan apa yang tertinggal pada hari pertama kejadian.

Petang semalam, polis mengambil beberapa dokumen dan selak tingkap di Tingkat 14 bagi membantu siasatan kematian Teoh yang menimbulkan pelbagai pertanyaan.

Dalam sidang media bersama Ketua Polis Negara Tan Sri Musa Hassan di ibu pejabat polis negeri di Shah Alam hari ini, Khalid berkata, rakaman CCTV menunjukkan setiausaha politik kepada Ean Yong Hian Wah memasuki bangunan itu jam 5.15 petang Rabu.

Bagaimanapun tiada rekod Teoh keluar keesokannya selepas dilaporkan selesai siasatan jam 3.45 pagi Khamis.

Khalid juga berkata, polis sudah mendapat telefon bimbit Teoh daripada seorang pegawai penyiasat SPRM.

Beliau bagaimanapun enggan mendedahkan butiran lanjut berkenaan rekod telefon tersebut kerana masih dalam siasatan polis.

Musa, dalam sidang itu, berkata polis setakat ini telah berjaya menyiasat 60 peratus kes kematian tersebut.

Teoh, 30, setiausaha kepada pengerusi Jawatankuasa Tetap Pembangunan Kampung Baru dan Penyelesaian Kilang Haram Selangor ditemui mati di koridor Tingkat Lima plaza berkenaan selepas disoal siasat berhubung kes salah guna peruntukan DUN oleh beberapa
wakil rakyat(Malaysia Kini)

Monday, July 20, 2009

MUNGKIN BEGINI CARA SELSEMA BABI MEREBAK






Tak cukup manusia ke di dunia ni, Babi pun jadi nak kiss. Kan dah dapat seselma babi

Sunday, July 19, 2009

PERISTIWA ISRA' MI'RAJ

Sebelum berlakunya peristiwa hijrah,
allah telah memuliakan Rasullulah s.a.w dengan peristiwa Isra' Mi'raj. Isra' ialah perjalan di waktu malam ke di Bait al-Maqdis di Elya dan pulang pada malam yang sama. Mi'raj pula ialah naik ke alam tinggi jumhur. Peristiwa Is"raj Mi'raj di disebut di dalam Al-Quran .Allah berfirman:

"Maha suci Allah yang telah menjalankan hambanya (Nabi Muhammad) pada malam hari dari Masjid Al-Haram ke Masjid Al-Aqsa yang kami berkati di sekelilingnya, untuk memperlihatkan kepadanya tanda-tanda (kekuasaan)Kami. Sesunggunya Allah yang Maha Mendengar, lagi maha mengetahui"(Al Isra' 1)

SELAMAT MENYAMBUT ISRA' MI'RAJ

SIFAT-SIFAT YANG DIPERLKAN DALAM MEMILIH SAHABAT

Perlu kita ketahui bahawa tidak semua orang boleh dijadikan sahabat. Dalam hal ini Rasullullah s.a.w. bersabda:

"Seseorang itu menurut agama (jalan)kekasihnya,
maka oleh itu hendaklah kamu semua meneliti
orang yang digaulinya"

(Diriwayatkan oleh Abu Daud dan Tarmizi)

Oleh sebab itu sahabat yang hendak dipilih mestilah memiliki keistimewaan sifat-sifat yang baik dan disenangi untuk dijadikan sahabat. Pada dasarnya sifat-sifat itu ialah akal yang baik,berbudi pekerti, bukan termasuk golongan orang fasik dan bukan pula seorang yang sangat tamak dalam perkara dunia

TASKIRAH

Hai orang-orang yang beriman, jika kamu menolong (agama) Allah nescaya Dia akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu.” Surah Muhammad : Ayat 7

HUKUM ISLAM

Hukum Islam
".......Dan apabila pemimpin-pemimpin mereka tidak melaksanakan hukum Allah yang terkandung dalam al-Quran dan tidak mahu menjadikannya sebagai pilihan, maka (di saat ini) Allah akan menjadikan peperangan di kalangan mereka sendiri “. Hadith Riwayat Ibnu Majah

follow on fb

share

Share |

BLOGGER PERAK

BLOG BLOG PANAS

BLOG MUSLIMAT

Blog Masjid

Blogroll

Archives

Related Posts with Thumbnails

Header bergerak