Saturday, June 25, 2011

'Hasut' BERSIH: 59 anggota PSM ditahan - Malaysiakini


Bas membawa 31 anggota Parti Sosialis Malaysia (PSM) menghala ke Pulau Pinang malam ini dihentikan polis di Plaza Tol Sungai Dua, Pulau Pinang hari ini.

Awal petang tadi, sebanyak 28 lagi anggota parti itu ditahan dalam bas di Tangkak, Johor tadi, termasuk Setiausaha Agung A Arutchelven.

Menurut anggota jawatankuasa pusat PSM Choo Chon Kai, kira-kira 30 anggota polis menghentikan bas di Sungai Dua pada jam 3.30 petang.

Katanya, bas daripada Sungai Petani itu menghala ke Pulau Pinang untuk ceramah 'Udahlah tu, bersaralah BN' di Bayan baru.

Kumpulan itu dibawa ke ibu pejabat polis daerah Kepala Batas untuk disoalsiasat.

"Kami diberahi bahawa bas dihentikan kerana kami cuba menghasut orang ramai menyertai perhimpunan BERSIH 2.0 di Kuala Lumpur pada 9 Julai," katanya.


Malaysiakini

Bersih 2.0: Tangkap Bukan Penyelesaian Terbaik - Mahmood Adam


PUTRAJAYA: Tindakan untuk terus menangkap pihak yang terlibat dalam perhimpunan haram 9 Julai ini bukan merupakan jalan penyelesaian yang terbaik, sebaliknya kerajaan mengambil pendekatan untuk memberi informasi supaya orang ramai tahu mengenai akibatnya. Ketua Setiausaha Kementerian Dalam Negeri (KDN) Tan Sri Mahmood Adam berkata pada zaman ini telah berubah, di mana rakyat tidak boleh lagi menerima tindakan tangkapan oleh pihak berkuasa tanpa sebarang amaran. "Jadi kita maklumkan kepada orang awam tentang apa yang berlaku. Tangkap-tangkap bukan jalan penyelesain. Bolehkah kamu terima jika kami terus menangkap kamu," katanya kepada pemberita selepas majlis dialog pertubuhan bukan kerajaan (NGO) kesukarelawanan dengan beliau di KDN di sini, Ahad.

Baca seterusnya

Polis kepung lokasi, jelajah Himpunan Bersih



Baca Lagi

Bersih: Umno diingat tidak libatkan Agong



Himpunan anjuran Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih 2.0) itu sebelum ini mendapat kecaman khususnya dari pimpinan Umno BN.

Tidak hanya melalui kenyataan terbuka, kecaman sama juga dibuat semasa sesi perbahasan dalam Dewan Rakyat.

Himpunan tersebut yang dianggarkan disertai hampir 800 ribu orang, akan berarak ke Istana Negara dengan menggunakan warna tema pakaian kuning.

Selain bagi menjunjung institusi Diraja dan demokrasi, warna kuning itu juga sebagai lambang kebebasan, ketulasan dan keadilan.
http://www.blogger.com/img/blank.gif
Sehingga hari ini lebih 10 orang sudah ditahan dan diambil keterangan oleh polis kerana memakai dan menjual baju kuning bercetak "Bersih 2.0" kepada orang ramai yang bakal diguna pada perhimpunan itu nanti.

Ianya dilihat usaha pencegahan awal oleh pihak polis yang memberi amaran sebelum ini untuk membuat tangkapan awal.

"Kita mengharapkan bahawa perubahan yang dituntut rakyat ini diterima oleh SPR,"katanya.

Harakahdaily

Lokasi pelancaran kempen Bersih di larang oleh Polis



http://www.themalaysianinsider.com/bahasa

TIGA GULUNGAN YANG PERLU DIHORMATI



sila klik pada gambar untuk dibesarkan article ini

Polis Tiada kuasa larang himpunan bersih ~nyap-nyap

"Hatta mahkamah juga tidak boleh melakukannya," kata pensyarah undang-undang itu.

Baca Lagi

TERKINI: HALANG ROAD SHOW BERSIH, FRU KEPUNG UPTOWN SHAH ALAM



Sila kilk untuk dibesarkan

Berita Terkini Segenap Dimensi: Bukti UMNO/BN, APCO YAHUDI LAKNAT DAN 1MALAYSIA DILAKNAT ALLAH DAN MANUSIA: Karnival 1Malaysia Musnah Dipukul Ribut

EMMM,,,INI DIA Bukti UMNO/BN, APCO YAHUDI LAKNAT DAN 1MALAYSIA DILAKNAT ALLAH DAN MANUSIA: Karnival 1Malaysia Musnah Dipukul Ribut


Berpuluh-puluh peniaga di Tapak Karnival Ekspo 1Malaysia terpaksa lari bertempiaran menyelamatkan diri dalam kejadian hujan lebat disertai angin puting beliung, di sini, semalam.

Dalam kejadian jam 5 petang itu, angin kencang berwarna hitam membentuk corong berputar yang dikatakan dari Sungai Anak Endau itu sekelip mata meranapkan sebahagian besar kanopi di kawasan itu.

Sebanyak 10 kanopi rosak teruk dan sebahagiannya runtuh, manakala 24 kanopi lagi di kawasan sama turut terkena tempias angin kencang mengakibatkan barang-barang perniagaan bertaburan di merata-rata tempat.

Dianggarkan semua peniaga mengalami kerugian sebanyak RM500,000 setelah barangan perniagaan mereka musnah dan rosak teruk dalam kejadian paling dahsyat pernah berlaku di kawasan itu.

Difahamkan semasa kejadian, kebanyakan peniaga sedang mengemas dan menyusun barang perniagaan, namun dikejutkan dengan hujan lebat disertai gegaran sebelum semua peniaga menyelamatkan diri ke premis perniagaan berdekatan.

Bunyi dentuman kuat

Penganjur karnival, Saharudin Ismail, 29, berkata, hujan lebat disertai angin kencang dipercayai puting beliung itu datang secara tiba-tiba dari arah Sungai Anak Endau menyebabkan peniaga terpaksa lari menyelamatkan diri.

Saharudin berkata, kejadian itu terlalu pantas hingga meranapkan kanopi utama yang menempatkan pentas persembahan dan merosakkan peralatan elektronik audio (PA sistem).

Menurutnya, kejadian itu adalah malapetaka paling dahsyat sejak dia menyertai karnival atau ekspo di negara ini dan menyifatkannya sebagai dugaan paling besar yang perlu ditempuhi semua peniaga di situ.

"Dalam keadaan cemas itu, saya hanya mampu berdoa supaya selamat dan dijauhkan daripada sebarang kejadian tidak diingini akibat pukulan angin kuat," katanya kepada Sinar Harian.

Beliau berkata, kejadian itu menyebabkan sebahagian daripada kanopi yang didirikan di kawasan itu diterbangkan angin, malah terdapat sebatang tiang lampu berdekatan sebuah kanopi turut tumbang.

"Kejadian ini sungguh dahsyat dan mengerikan. Apatah lagi ia berlaku dalam tempoh singkat hingga mengubah keadaan landskap ekspo ini serta-merta kerana ketika itu, peniaga bukan lagi sibuk melayan pelanggan, tetapi terpaksa mengutip barangan perniagaan yang bertaburan,"
katanya.

Menurutnya, ketika kejadian, dia terdengar bunyi dentuman guruh yang kuat hingga menyebabkan peralatan sistem audio miliknya terhempas ke lantai disertai dengan kilat sabung menyabung.

"Saya menganggarkan kerugian yang dialami mencecah RM150,000, bagaimanapun anggaran sebenar nilai kerosakan barangan dan peralatan masih belum dapat dibuat sehingga keputusan penilaian diperoleh," katanya.

Seorang peniaga, Aswadi Mesnun berkata, dia mengalami kerugian hampir RM50,000 apabila tiga kanopi disewanya sejak empat hari itu musnah hingga menyebabkan barangan dan pakaian jualannya rosak teruk akibat basah.

"Saya menyewa tiga tapak dengan menjalankan perniagaan menjual pakaian terpakai, baru serta aksesori lelaki dan wanita, namun malangnya, hampir semua barangan musnah dalam kejadian ribut itu," katanya.

Aswadi berkata, ketika kejadian, dia sempat menyelamatkan diri ke gerai makanan berhadapan dengan tapak karnival itu.

"Alangkah terkejutnya saya apabila mendapati sebahagian pakaian yang hendak dijual basah dan kanopi ranap serta runtuh akibat rempuhan puting beliung," katanya.

Menurutnya, bagi mengelak mengalami kerugian teruk, dia terpaksa menjual pakaian pada harga murah sepanjang lapan hari karnival berlangsung selepas kejadian itu.

Peniaga kedai tudung, Rosidah Mohamad, 36, yang mengalami kerugian lebih RM8.000 berkata, bencana itu berlaku begitu pantas menyebabkan dia hanya sempat berdoa supaya semuanya selamat.

"Tiada lebih penting selain nyawa dan saya tidak putus-putus berdoa supaya kami semua berada dalam keadaan selamat serta diberikan perlindungan oleh-Nya dalam saat-saat genting seperti ini," katanya.

Rosidah berkata, kejadian itu tidak pernah memutuskan semangatnya, malah dia semakin kuat untuk terus mencari rezeki bagi menampung kos perbelanjaan keluarga.

"Musibah ini tidak pernah sesekali saya kesalkan kerana ia sudah suratan dan kehendak-Nya. Sebagai hamba, saya menerima dugaan ini dengan reda dan yakin bahawa segala sesuatu yang berlaku itu pasti ada hikmah di sebaliknya," katanya.

Sementara itu, Pengerusi Kawasan Rukun Tetangga (KRT) Tanjung Gemok, Noor Azhar Abu Bakar berkata, kejadian bencana alam itu bukan pertama kali berlaku kerana kejadian sama pernah berlaku di kawasan tapak ekspo itu.

"Ia merupakan kejadian ketiga sepanjang tempoh lima tahun dan kejadian ini berlaku tanpa dijangka," katanya. -SH

Malaysiakini Warta 365 -

ORANG PERTAMA DITAHAN SERBAB PAKAI BAJU BERSIH ~ Pemuda PAS Wangsa Maju

Khairul Anuar Zainuddin yang sedang minum di uptown Shah Alam, telah ditangkap dan digari hanya kerana memakai baju BERSIH 2.0. dan dibawa ke Balai Polis Seksyen 9 IPD Shah Alam.Namun dia dibebaskan tanpa sebarang ikat jamin lepas itu keran tiada peruntukkan undang-undang untuk menahan mana-mana orang yang hanya memakai baju bersih... WAKAKAKA

Pemuda PAS Wangsa Maju

KENYATAAN PALING TENGIN!!!.. CABAR BERSIH BUAT ATAS JAMBATAN PULAU PINANG?.....Dr. Mohd. Puad Zarkashi




ini yang dikatakan: Bagai keli kena ketuk.!!!!!

"Saya cabar Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih) buat perhimpunan di Jambatan Pulau Pinang.

Dr. Mohd. Puad Zarkashi terhadap Bersih supaya menukar lokasi perhimpunan haram pada 9 Julai ini dari ibu kota ke Jambatan Pulau Pinang.

Oleh kerana kerajaan Pulau Pinang menyokong perhimpunan Bersih, saya minta kerajaan Pulau Pinang benarkan perhimpunan itu diadakan di Jambatan Pulau Pinang. Nak tengok dia susah ke tak susah, rakyat negeri Pulau Pinang susah ke tak susah, mengganggu pelabur asing ke tidak," katanya.

Ayid: nape masa bina jambatan pulau pinang taknak sambung terus ke istana negara.. bolehlah Bersih berarak kat jambatan tu.. hehehe

Friday, June 24, 2011

Kalau Dato’ Onn masih hidup, sanggupkah Hishammuddin menangkapnya?


Adakah Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishammuddin Hussein akan menangkap Dato’ Onn Jaafar yang menganjurkan rapat umum dalam tahun 1946 sehingga melahirkan UMNO, jika arwah datuknya itu masih hidup hari ini?

Persoalan itu dibangkitkan oleh Ketua Parlimen DAP Lim Kit Siang terhadap kenyataan Hishammuddin yang mahu menangkap mereka yang menyertai perhimpunan Bersih 2.0 pada 9 Julai ini.

Kit Siang berkata, Onn, datuk kepada Hishammuddin, bukan sahaja pengasas UMNO, malah beliau adalah antara pengasas awal demonstrasi secara aman di negara ini apabila mengadakan rapat-rapat umum menentang gagasan Malayan Union yang dianjurkan oleh penjajah British.

Read more>>>Roketkini.com

Thursday, June 23, 2011

PERKASA terdesak umum awal empat lokasi yang dah jadi lokasi BERSIH 9 Julai: PERKASA umum empat lokasi berkumpul

http://202.71.99.84/cms/storage/images/com.tms.cms.image.Image_a0c3379b-7f000010-c0e88800-75862104/1/dun-pilihanraya-ibrahim.jpg
Brahim Ali dah terdesak umum lokasi awal sebab di situ ramai peserta BERSIH . PERKASA sebenarnya tak ramai yang nak berhimpun kerana terpaksa memilih nak pergi ke himpunan Pemuda UMNO atau nak pergi himpunan PERKASA .

Sebabnya, ahli PERKASA adalah juga ahli UMNO. Mungkin spesis tua ahli UMNO yang akan berkumpul dengan PERKASA.Brahim Ali akan kata " tak guna punya Khairy potong stim"


Kumpulan pendesak Melayu - PERKASA mengesahkan empat lokasi berkumpul bagi perhimpunan 9 Julai anjurannya di Kuala Lumpur bagi menolak perhimpunan BERSIH 2.0 yang menuntut supaya reform pilihan raya diadakan di negara ini.

Mengikut maklumat dari sekeping risalah yang diperolehi oleh Malaysiakini dari sebuah stesen petrol, perhimpunan 'Gerak Aman' itu akan berkumpul di perkarangan Masjid Negara, Dataran Merdeka, perkarangan Stadium Merdeka dan Istana Negara.

Risalah yang dicetak tanpa maklumat penerbitnya menggesa “semua umat Melayu dan rakyat yang cintakan keamana negara” supaya berkumpul di lokasi yang dinyatakan itu.

“Perhimpunan BERSIH 2.0 yang sebenarnya kotor dengan mempunyai agenda untuk menghuru-harakan negara bagi kepentingan pihak-pihak tertentu seperti mana laporan sebelah risah ini,” tulis risalah berkenaan.

Peserta diminta berkumpul seawal jam 7 pagi.

"Keperihatinan anda semua sangat diharapkan. Penyertaan ramai dapat menggagalkan usaha mereka yang mahu menghuru-harakan negara. Mereka ditaja oleh pihak luar negara yang cemburukan negara ini.

NONE"Mereka mahu lenyapkan kuasa orang Melayu yang telah berjaya menjadikan negara ini sebagai negara Islam. Usahakan supaya anda dapat bersama-sama Gerak Aman pada 9 Julai nanti,” petiknya lagi.

Risalah itu pertama kali diedarkan pada majlis pelancaran Gerak Aman oleh presiden PERKASA Datuk Ibrahim Ali di Kelab Sultan Sulaiman at Kampung Baru, Kuala Lumpur pada Ahad lalu.

Empat lokasi bagi Gerak Aman itu akan menyaksikan pertembungan pengikut PERKASA dengan penyokong BERSIH 2.0 yang akan berkumpul di pusat membeli belah Sogo, Dewan Bandaraya Kuala Lumpur dan masjid Kampung Baru.


http://paspb2.blogspot.com/2011/06/perkasa-terdesak-umum-awal-empat-lokasi.html

SHUSH!! RAHSIA!! - BAGAIMANA MENGGANTIKAN PERHIMPUNAN BERSIH


Bagaimana hendak menghentikan perhimpunan Bersih?
Pakai polis?
Pakai Perkasa?
Pakai anjing?
Pakai Ibrahim Ali?
Ugut rakyat?
Label mereka yang join "Penderhaka?"

atau

Penuhi semua tuntutan diorang yangyang dapat hilangkan doubt orang ramai terhadap pilihanraya Malaysia.

Setakat Menteri kata,"pilihanraya kita bersih dan takde campur tangan politik," buat apa?
Laksanakanlah sistem dakwat kat jari,jangan l offer orang luar Kelantan tukar alamat supaya IC jadi alamat Kelantan...kalau pilihanraya di Malaysia betul2 fair,kenapa nak takut?Orang tuduh kau curi,kau lari dan tiap2 kali orang kejar kau,kau lari lagi.....mesti orang ingat kau curi.

Sebab nak pastikan Melayu terus berkuasa?Buat apa...
Nama aje Melayu...Islamnya tah ke mana-mana dicampaknya

http://cursingmalay.blogspot.com/search/label/Politik%20Malaysia

Tuesday, June 21, 2011

"Perwakilan orang asli diperlakukan macam burung tekukur..."

Diperlakukan bagai burung tekukur

Fatimah kemudian menceritakan pengalaman dirinya yang pernah dilantik sebagai Ketua Wanita UMNO peringkat bawahan, semasa zaman Abdullah Ahmad Badawi menyandang jawatan Perdana Menteri. "...semasa pergi mesyuarat, perwakilan orang asli macam mana? Duduk di kerusi, diberi makan, lepas tu jadi macam burung apa?

Meskipun ia bukan sesuatu yang terlalu asing, apabila ucapan dari kaum asli diselitkan ke dalam aturcara konvensyen PKR, namun ia tetap mencuit hati apabila Fatimah anak perempuan Bahsen, berketurunan Semai tampil untuk memberi ucapan 10 minitnya di depan kira-kira 4,000 penyokong PKR dalam Konvensyen Pilihan Raya, semalam.

Bermula dengan mendakwa dirinya "berdebar", kerana "fisrt time" (kali pertama berucap), Fatimah (gambar kiri) yang berusia 37 tahun telah mencungkil gelakan dari bawah pentas. Ucapan ringkasnya kemudian dicelah dengan sorakan dan tepukan yang tidak berhenti-henti.

Fatimah mempersoalkan, "Saya sangat sangat terasa terkilan dan terharu. Satu, kami (orang asli) di Malaysia ini, dianggap sebagai bangsa 'lain-lain'! Adakah orang asli datang dari mana? Saya ingin bertanya kepada semua, orang asli datang dari mana? Mengapa orang asli dikategorikan ke dalam bangsa lain-lain?

Diperlakukan bagai burung tekukur

Fatimah kemudian menceritakan pengalaman dirinya yang pernah dilantik sebagai Ketua Wanita UMNO peringkat bawahan, semasa zaman Abdullah Ahmad Badawi menyandang jawatan Perdana Menteri. "...semasa pergi mesyuarat, perwakilan orang asli macam mana? Duduk di kerusi, diberi makan, lepas tu jadi macam burung apa?"

"Ok, pandai, macam burung tekukur," Fatimah sekali lagi mengelakkan hadirin apabila meniru gerak-geri burung tekukur mengangguk. Beliau berkata, orang asli diajar agar tidak menyokong parti pembangkang, sebaliknya diberitahu bahawa "UMNO-lah yang membela masyarakat orang asli".

Beliau sekali lagi mencetuskan sorakan, "Tetapi orang asli sekarang sudah sedar! Bukan jadi katak di bawah tempurung lagi! Orang asli sekarang nak duduk di atas sofa!"




MerdekaReview -

follow on fb

share

Share |

BLOGGER PERAK

BLOG BLOG PANAS

BLOG MUSLIMAT

Blog Masjid

Blogroll

Archives

Related Posts with Thumbnails

Header bergerak