Saturday, August 15, 2009

Bukan Islam guna lambang PAS PRU akan datang


UMNO MUNGKIN AKAN MENGELUARKAN FATWA NANTI

15 Ogos: Orang bukan Islam yang menyertai Kelab Penyokong PAS akan berpeluang bertanding atas tiket PAS dan menggunakan lambang parti itu, bulan purnama, dalam pilihan raya ke 13 nanti.

Demikian beritahu Setiausaha Agung PAS, Datuk Mustaffa Ali ketika membentangkan kertasnya dalam munaqasyah ucapan dasar Presiden PAS peringkat negeri Pulau Pinang hari ini.

Dengan pendekatan ini, dipercayai ramai orang bukan Islam akan bertanding atas tiket PAS dalam pilihan raya umum akan datang, sesuatu yang sangat baru kepada parti Islam itu.

Petikan Harakahdaily.net

PROGRAM SANTAI BLOGGER PAS PERAK



Bloger PAS dari muslimat juga turut hadir di majlis tersebut





YB Idham Lim selaku ketua penerangan PAS Perak memberikan ucapan


Majlis dirasmikan oleh Pesuruh Jaya PAS Perak



Orang gopeng buka durian tak payah parang. Koyak aje












Ayid say> Rojak buah ada buat dengan mempelam muda. Al Banjari yang nak
sayang di tak dapat bersama. Dia ada masalah

Salleh calon PAS tanding DUN Permatang Pasir


SEBERANG PRAI: PAS mengumumkan Pesuruhjaya Pulau Pinang, Mohd. Salleh Man akan mewakili parti itu pada pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Permatang Pasir minggu depan.

Salleh, 52, pernah bertanding kerusi Pinang Tunggal pada tahun 2004 dan Sungai Dua, Mac 2008.

Salleh, seoarang pentadbir sekolah agama, merupakan lulusan pengajian Syariah dari Universiti Malaya dan dilantik sebagai Pusuruhjaya PAS Pulau Pinang tahun lalu.

Beliau mempunyai seorang isteri dan lima orang anak.

Friday, August 14, 2009

4 Perkara Yang Ditakuti Oleh Musuh Islam



Musuh Islam tidak pernah memadamkan permusuhannya terhadap Islam dan umatnya sama ada melalui serangan fizikal ataupun penjajahan pemikiran. Mereka akan memastikan 4 perkara yang berada dalam tangan muslim mesti dihancurkan segera supaya mereka dapat menguasai negara-negara Islam dengan lebih senang dan segera. Perkara-perkara tersebut ialah:

- Al-Quran yang telah beberapa kali cuba diselewengkan tetapi ia tetap dijaga oleh Allah s.w.t. Inilah sumber kekuatan umat Islam kerana selagi mana umat Islam berpegang kepada al-Quran dan as-Sunnah mereka tidak akan berjaya untuk menakluki umat Islam.

- Universiti al Azhar Kaherah Mesir di mana musuh Islam cuba untuk menghancurkannya atau meminda sukatan dan sistem pengajiannya agar selari dengan kehendak mereka kerana di sinilah lahirnya ulama' yang menentang fahaman sekular dan cuba membawa masyarakat kepada perjuangan Islam yang hakiki.

- Cuba menghapuskan keistemewaan hari Jumaat yang menjadi penghulu segala hari dalam Islam , di dalamnya disediakan seribu kebaikan dan keberkatan yang perlu direbut oleh umat Islam. Tetapi malangnya umat Islam disibukkan dengan kerja-kerja mereka seharian sehinggakan mandi sunat Jumaat pun tidak sempat.

- Masjidil Haram, Mekah di mana telah terdapat beberapa cadangan terutamanya dari Parlimen Britain dan Isreal agar Kaabah dihancurkan atau dibom bagi menghalang umat Islam daripada terus berkunjung terutamanya pada musim haji yang dibimbangi akan dapat menyatukan hati-hati umat Islam seluruh dunia lalu terbentuklah wehdatul fikri ( bersatu di sudut pemikiran ) dalam kalangan umat Islam.


Sekiranya keempat-empat perkara tersebut berjaya dihapuskan maka hasrat musuh Islam akan dapat direalisasikan dengan lebih mudah dan terancang. Marilah kita seluruh umat Islam bersatu padu seia sekata sebulat suara berjuang untuk mempertahankan Islam yamg kita sayangi , lupakan persengketaan dan kembali bersatu di bawah naungan al-Quran dan as-Sunnah yang akan menyelamatkan kita di dunia dan akhirat.

Picture Of The Day!

Delegasi Mufti Perak bawa politik UMNO di Mesir
Oleh : Akmal Kamarudin
Ketua Penerangan Dewan Pemuda PAS Perak

Tarikh : 5 Ogos - 11 Ogos 2009
Distinasi : Mesir, Syria, Jordan


Ayid>- YB Jamal dan YB Othman Jilu tak payah belajar sekolah Agama Yeop dapat ke timur tengah Yeop. Teman beranggapan baik je deme nak belajar bahasa Arab boleh baca kitab balek nanti baru boleh buat kuliah agaknya le

Thursday, August 13, 2009

ANDAINYA BABI PANDAI BERKATA


Andainya babi pandai berkata/bercakap, babi akan mengatakan mengapa aku/kami babi yang dipersalahkan dan diberi nama HINI (selsema babi)Apakah manusia tidak dapat menerima ini Bala dari Allah.

Picture Of The Day!




Permatang Pasir milik PAS! Kehadiran bulan Ramadan bakal memberikan kemenangan kepada
PAS dalam mempertahankan DUN permatang Pasir

Wednesday, August 12, 2009

Dun Perak bubar November tahun ini?



KEMAMAN, 12 Ogos (Hrkh) � Menteri Besar Pakatan Rakyat Negeri Perak, Dato' Seri Mohd Nizar Jamaluddin yakin Dewan Undangan Negeri (Dun) Perak akan dibubarkan sebelum berakhir tahun 2009 ini.

Ini kerana, katanya jika Dun Perak tidak bersidang menjangkaui tempoh enam bulan negeri Perak akan menjadi negeri 'tidak berperlembagaan' atau 'unconstitutional state'.

"Dun Perak mungkin kita (PAS) boleh jangka bila dia bubar, dia (Barisan Nasional) terpaksa bubar juga kerana tidak ada pilihan lain, dalam undang-undang tubuh kerajaan negeri Perak mesti bersidang tidak lebih enam bulan,"tegasnya.

BUAT DEMONTRASI TAK RUYUP APA BENDA YEOP


Seronok bebenor nampak nya berdemontrasi. Protes apa bendanya tak ruyup pun

Umno gagal sekat arak di kalangan umat Islam

KUALA LUMPUR, 10 Ogos (Hrkh) -Lebih 50 tahun memerintah, Umno sehingga kini masih gagal untuk mengatasi isu penjualan arak yang berleluasa di kalangan umat Islam.

Sejak zaman kolonial sehingga ke pemerintahan Perdana Menteri, Dato' Seri Najib Tun Razak, Umno masih dibuai dan leka dengan kedudukan yang diperolehinya tanpa memikirkan natijah yang melanda umat Islam akibat berleluasanya arak tanpa sebarang sekatan yang tegas.

Semudah berjalan kaki dengan duit RM10 sesiapa sahaja di kalangan rakyat di negara ini hatta yang beragama Islam dapat membeli arak yang begitu mudah diperolehi seperti di kedai-kedai serbaneka yang beroperasi 24jam.

Namun, apabila pemimpin di negeri Pakatan Rakyat cuba untuk melaksanakan peraturan larangan penjualan arak seperti di Selangor, barulah Umno cuba untuk menunjuk jaguh.

"Umno dicabar jika betul perjuangannya, mengapa tidak bantah penjualan arak di kawasan Melayu sebelum ini,"tegas Naib Presiden PAS, Dato' Tuan Ibrahim Tuan Man.

Katanya, ini menunjukkan gabungan Umno dalam BN menjadi lebih teruk dan menjadi boneka kepada parti-parti lain semata-mata untuk menjaga hati pengundi-pengundi bukan Melayu. - mks._


Harakahdaily
jalan menuju ke PROGRAM SANTAI BERSAMA BLOGGERS PAS PERAK..

Oleh : albanjari
Dibawah wak sediakan map untuk sahabat2 blogger dari seluruh Perak dan negeri-negeri berdekatan yang akan hadir ke program dengan doa, jangan sesat noo !! Panduan jalan dah diberikan

Seperti yang telah dimaklumkan sebelum ini dalam posting [ DI SINI ] wak sediakan MAP lengkap untuk ke lokasi sebenar PROGRAM SANTAI BERSAMA BLOGGERS PAS PERAK yang akan diadakan pada 15hb. Ogos ini (Sabtu). Program Tertutup yang diadakan itu hanya untuk blogger yang memegang KEAHLIAN PAS sahaja. Aturcara bermula pada jam 3 petang hari tersebut.

Bagi pihak Lujnah Penerangan PAS Negeri menjemput semua blogger PAS* untuk hadir ke pertemuan penting ini. JANGAN DI UZUR KAN !! Jemputan merujuk kepada Bloggers PAS* seperti di bawah :

* Blogger yang bekerja dan bermastautin di negeri Perak,
* Blogger yang berasal dari negeri Perak tapi bekerja di negeri lain,
* Blogger yang ada laman blog atau website sendiri,
* Ahli PAS berasal dari Perak yang mahu menjadi penulis blog.

Program Santai ini juga turut dihadiri oleh pimpinan PAS negeri, kepada yang nak 'berkubang' di kawasan jeram selepas program ini, silakan tiada halangan ! Jumpa wak di sana !!

Ramai yang tanya kenapa hanya bloggers PAS saja yang dijemput..kenapa tidak dijemput sekali bloggers Pakatan Rakyat..ini jawapan yang ummi boleh beri..

PROGRAM SANTAI BERSAMA BLOGGERS PAS PERAK adalah program anjuran Penerangan PAS Negeri Perak..ianya adalah program dalaman PAS untuk bersuaikenal dengan para bloggers dari jemaah PAS..kita memang akan mengumpulkan semua bloggers Pakatan Rakyat nanti setelah Penerangan PAS Perak dapat mengenal pasti semua bloggers dari PAS..

Harap penjelasan ini dapat memberi gambaran sebenar program ini...harap takde sesiapa yang berkecil hati kerana telah ditetapkan dan dihadkan kepada satu parti aje... sesiapa saja boleh datang untuk sessi suai kenal dan ramah mesra tapi tang sessi taklimat ianya tertutup dan dikhususkan kepada bloggers ahli PAS saja..

diharap parti PKR dan DAP juga dapat buat program yang sama sebelum kita satukan dibawah Pakatan Rakyat..kemuncaknya kita akan gabungkan bloggers ketiga2 parti dan wujudkan satu sekreteriat dibawah Pakatan Rakyat bagi menghadapai PRU13 nanti..kita akan menjadikan bloggers sebagai jentera untuk pilihanraya..

InsyaAllah..

harap maklum.

Tuesday, August 11, 2009

Permatang Pasir: PAS, BN umum calon Jumaat ini

PETALING JAYA: Kedua-dua parti utama yang bakal bertanding pada pilihan raya kecil Permatang Pasir - Barisan Nasional (BN) dan PAS akan mengumumkan calon masing-masing Jumaat ini.

Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar berkata, pihaknya akan mengumumkan calon mereka pada malam Jumaat ini.

"Malam Jumaat ini, di kawasan Permatang Pasir, kami akan menamakan calon PAS," kata beliau ketika dihubungi pagi tadi.

Pakatan Rakyat, yang dianggotai PAS, akan mengadakan mesyuarat Khamis ini.

Kata beliau, pihaknya sedang mempertimbangkan empat hingga enam nama yang telah disyorkan oleh PAS Pulan Pinang.

"Calon ramai, ada yang dari Permatang Pasir sendiri, ada juga dari Permatang Pauh malah ada nama yang diangkat oleh PAS Negeri dari luar Permatang Pauh sendiri," katanya lagi.

Terdahulu, Timbalan Pesuruhjaya PAS negeri, Dr. Mujahid Yusof Rawa ketika dihubungi memberitahu, PAS Pulau Pinang telah menyerahkan senarai nama kepada Jawatankuasa PAS pusat untuk memilih calon yang sesuai mewakili parti itu.

"Saya jangka Presiden (Datuk Seri Abdul Hadi Awang) akan umumkan calon kita. Mungkin dalam masa dua atau tiga hari ini," katanya.

Mujahid yang juga Ahli Jawatankuasa PAS pusat berkata, pihaknya telah bermesyuarat kelmarin dan beberapa nama telah dikenal pasti manakala keputusan akhir akan ditentukan oleh Majlis Syura.

Oleh G. MANIMARAN dan NURUL AIN MOHD HUSSAIN

UMNO KINI MULA KALUT DAN RIMAS



Siri kemenangan Pakatan Rakyat dalam Pilihan raya umum ke-12 dan diikuti dengan pilihan rtaya kecil ternyata membuatkan Umno kini tidak senang duduk.

"Gelagat Umno sekarang ibarat ayam jantan berkokok berderai-derai, ekornya dipenuhi tahi,"kata Naib Presiden PAS, Salahuddin Ayub.

Kerana itu katanya, mereka cuba sedaya upaya untuk memecah-belahkan Pakatan Rakyat dengan pelbagai isu seperti arak, Jeff Oii, Anwar pengkhianat dan lain-lain.

Beliau berkata, ini menunjukkan Umno dalam keadaan terdesak kerana rakyat tidak memberi kepercayaan kepadanya lagi.

PETIKAN HARAKAHDAILY

Faedah Mengamalkan Sunnah Rasulullah s.a.w



Posted by saidi

Faedah Menyimpan Janggut.

Menyimpang janggut adalah merupakan salah satu dari sunnah Rasulullah s.a.w. Orang lelaki amat digalakkan untuk mengamalkannya. Rasulullah s.a.w menyuruh ummah baginda supaya tidak menyerupai kaum Yahudu. Orang-orang yahudi menyimpan misai dan mencukur janggut lalu Rasulullah menyuruh ummahnya supaya menyimpan janggut dan mencukur misai. Antara faedah yang didapati dengan menyimpan janggut ialah:

* Mendapat pahala, ini kerana menyimpan janggut merupakan sunnah Rasulullah s.a.w.

* Janggut adalah merupakan perhiasan bagi kaum lelaki, oleh itu kaum lelaki sepatutnya menghargai kelebihan yang dikurniakan oleh Allah s.w.t kepada mereka.

* Mengikut kajian sentuhan janggut suami ke badan isteri dapat memperbetulkan sistem haid isterinya.

* Sentuhan janggut suami juga dapat menambahkan kesuburan isterinya.

* Menyimpan janggut juga dapat menyelamatkan seseorang daripada satu penyakit yang berbahaya iaitu AIDS , kerana AIDS boleh merebak melalui perkongsian pisau cukur.

* Menyimpan janggut juga dapat menjimatkan belanja harian seseorang ini kerana orang yang mencukur janggut terpaksa menghabiskan lebih kurang RM 3.90 seminggu untuk membeli pisau cukur.

* Menyimpan janggut juga boleh menjimatkan masa , ini kerana orang yang mencukur janggut terpaksa menghabiskan beberapa minit sehari untuk bercukur. Bayangkan berapa lamakah seseorang itu akan menghabiskan masanya dalam satu tahun untuk mencukur janggutnya.

Posted by saidi

Monday, August 10, 2009

P'raya kecil Pmtg Pasir bulan puasa. Hebat



Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) mengumumkan pilihanraya kecil DUN Permatang Pasir jatuhnya pada 25 Ogos, awal Ramadhan, dan penamaan calon pula 17 Ogos.

Pilihanraya kecil kelapan ini dipanggil susulan kematian wakil rakyatnya, satu-satunya ADUN PAS di negeri tersebut, Datuk Hamdan Abdul Rahman pada 31 Julai lalu.

Permatang Pasir - satu daripada tiga kerusi negeri dalam parlimen Permatang Pauh yang diwakili ketua umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Dalam pilihanraya umum lalu, Mohd Hamdan memperolehi 11,004 undi untuk menewaskan calon BN dari Umno, Ahmad Sahar Shuib dengan majoriti 5,433 undi.

Ahmad Sahar mendapat 5,571 undi.

Kubu kuat PAS ini dipertahankan selama tiga penggal berturut-turut oleh allahyarham sejak pilihanraya umum 1999, sewaktu memuncak kemarahan orang ramai susulan insiden pemecatan Anwar daripada kerajaan dan Umno.

Awak Ramadhan dijangka jatuhnya pada 21 Ogos.

Ayid:- Kita biasa menhadapi pilihan raya Bulan Ramadhan. Dulu kat Lunas
pun bulan Ramadhan juga. Jihad Perjuangan kita makin kental di bulan
Ramadhan. UMNO munkin letih. Tak Ramadhan pun deme letih

Isu arak: Umno S'gor kata PAS 'baru bangun dari tidur'

Umno Selangor menempelak PAS Selangor yang menurutnya baru "bangun dari tidur" berhubung isu kontroversi penjualan arak di negeri itu.

"Bagi saya, PAS baru bangun dari tidur, bahawa nampak Islam daripada Umno," kata Ketua Penerangan Umno Selangor, Abdul Syukur Idrus.

Ingat lagiii....Umno dan BN yang telah memecat muftinya kerana menguatkuasakan undang undang larangan pertandingan ratu cantik dan arak kepada orang Islam. Bila tersebar berita 3 wanita Melayu digari keluar kerana menyertai pertandingan ratu cantik, Umno pada ketika itu dari pemuda, MB , Menteri hinggalah Perdana Menteri Malaysia mengutuk tindakan penguatkuasa Jais, dan yang amat malang yang dihentam teruk oleh pemimpin Umno pada ketika itu ialah Mufti Selangor yang kita sayangi dan sanjungi kerana Ilmunya Almarhum TG Ishak Baharum.

Tidak cukup TG Ishak Baharum di hentam di media dan di dada dada akhbar, TG Ishak Baharum di pecat Kerajaan Umno pada tahun 1997.Kini..mereka berdemontrasi membantah PR Selangor membenarkan jualan arak..Gulung la kain rentang tu..dan pegi balik,jangan jadi manusia Hipokrit (lembut sikit) atau Munafik (keras sikit,tapi makna serupa..)
Ingat !! yang memecat Allahyarham mufti Haji Ishak Baharom,bukan DAP, bukan MCA , Bukan MIC tetapi MB Islam dari UMNO.

Bai : Sendiri Mau Ingat maa...

Sunday, August 9, 2009

Labibah Ahmad, Ketua Muslimat Ikhwan Muslimun Pertama

Kekuatan Ikhwan Muslimun khususnya di Mesir tidak hanya bergantung kepada penampilan sayap Pemuda dan Ulama semata-mata, tetapi juga bergantung kepada sejauh mana penglibatan Muslimat dalam sepak terajang politik Mesir yang penuh dengan penipuan, penindasan serta memilih warna kulit dalam kancah politiknya.

Penglibatan Gerakan Akhwat (sayap Muslimat) Ikhwan Muslimun turut mewarnai kancah politik Mesir, yang bukan sahaja menitik-beratkan persoalan yang dihadapi golongan wanita, iaitu membebaskan mereka daripada berpegang teguh kepada ajaran agama Islam kepada berpegang dengan ajaran Islam itu sendiri, ini kerana Mesir tidak terkecuali disenaraikan sebagai sebuah negara yang diancam Barat dengan gerakan pembebasan wanita.



Antara tokoh wanita yang dimaksudkan berjaya memimpin golongan sejenis dengannya ialah Labibah Ahmad, yang merupakan Ketua Akhwat Muslimat pertama yang juga sayap wanita Gerakan Ikhwan Muslimun yang dikenali sebagai cukup kental dengan pendirian terhadap agama Islam yang menjadi teras kepada perjuangan Ikhwan Muslimun.

Penglibatan Labibah dalam Ikhwan Muslimun

Labibah satu nama besar dalam memimpin sayap wanita Ikhwan atau lebih dikenali sebagai Akhwat Muslimat. Beliau dilahirkan pada 1292H/1875M di Kaherah dari sebuah keluarga mulia yang menitik-beratkan pendidikan agama, belajar di peringkat rendah di tangan ahli keluarganya yang berpendidikan agama dengan memulakan belajar bahasa Arab dan beberapa ilmu asas agama seperti Sirah Nabi Muhammad s.a.w., ilmu sastera, syari'at Islam dan lain-lain.

Dalam peringkat menengah pula, keluarga Labibah menghantarnya ke sebuah sekolah yang mengajar mazhab Ahli Sunnah Wal Jamaah hingga mampu menguasai semua subjek agama dengan baik serta mencapai pengetahuan luar biasa kerana penguasaannya yang disifatkan sebagai pelajar terbaik ketika itu.

Selepas menamatkan pengajian peringkat menengah, Labibah menulis bahan-bahan rencana berbentuk Islam kepada beberapa akhbar tempatan untuk disiarkan dengan menggunakan pelbagai nama pena bagi mengaburi pihak berkuasa. Kebanyakan tulisannya berbaur seruan kepada wanita untuk bangkit menyatakan hak mereka yang diabaikan oleh pihak berkuasa.

Mula menggerakkan wanita di negaranya apabila menganjurkan satu revolusi kebangsaan pada 16 Mac 1919 bersama Huda Sya'rawi dan Nabawiyyah Musa (aktivis pembebasan wanita terkenal di seluruh Mesir dengan kelantangan suara mereka menyatakan hak kaum wanita) menghadapi penjajah Inggeris yang menyekat revolusi berkenaan. Revolusi kebangsaan itu mendapat liputan meluas akhbar-akhbar seluruh dunia apabila menyatakan bahawa wanita Mesir bangkit melawan Inggeris yang mengehadkan pergerakan dan hak wanita. Revolusi itu diperkuatkan dengan penyertaan tokoh-tokoh pejuang kebangsaan Mesir ketika itu seperti Qadim Amin, Sa'ad Zaghlul dan Mahmud Samy al-Barudi.

Pada 1923, Huda Sya'rawi mengasaskan Kesatuan Wanita yang masih dilihat oleh Labibah hanya terbatas pada perkara-perkara pokok sahaja. Justeru, beliau mengasaskan pula 'Pertubuhan Kebangkitan Wanita-wanita Mesir', ia meliputi aspek akhlak, kemasyarakatan, keagamaan yang bersandarkan kepada hukum Syariat Islam yang tidak dibuat atau diperkenalkan oleh Huda Sya'rawi.

Pertubuhan yang diasaskan oleh Labibah itu turut menyediakan program ilmu yang memacu wanita untuk menjadi golongan terpelajar dalam apa jua bidang yang diceburi mereka, terutama golongan pekerja kedua-dua sektor kerajaan dan swasta bagi memastikan produk Mesir dalam dihasilkan dengan jayanya.


Hasan al-Banna dapat hidu ketangkasan Labibah

Ketangkasan kepimpinan Labibah dihidu oleh pengasas Ikhwan Muslimun, Imam Syahid Hasan al-Banna apabila Almarhum membuka sayap wanitanya yang dikenali sebagai Akhwat Muslimat. Imam Hasan mempelawa Labibah untuk mengisi jawatan ketua sayap berkenaan pada 1948, setahun sebelum kewafatan Imam Syahid yang ditembak mati, Labibah menerima pelawaan itu dan mejadi Ketua Akhwat pertama.

Labibah menerajui sayap Akhwat berkenaan selama 10 tahun, akhirnya beliau terpaksa melepaskan jawatan itu bagi memberi laluan kepada pelapis selepasnya. Beliau menghabiskan sisa-sisa hidup dengan membaca kitab-kitab agama khususnya yang berkaitan dengan Syari'at Islam. Labibah meninggal dunia pada usia 80 tahun iaitu pada 1955M/1385H di pangkuan keluarga tercinta. - lanh

Sumber: www.ikhwanonline.com, http://ar.wikipedia.org

Ustaz Zainudin Hashim

Maksiat Hati




Maksiat hati adalah satu penyakit yang tidak boleh diubati dengan ubat-ubatan moden , tetapi ia hendaklah diubati dengan kembali kepada Allah s.w.t iaitu merujuk kepada al-Quran dan as-Sunnah . Di antara maksiat hati ialah:

* Suka makan terlalu banyak.

* Suka bercakap perkara-perkara kosong yang tidak berkaitan dengan agama.

* Mudah marah dan tidak dapat mengawal kemarahan.

* Ada perasaan hasad dengki sesama manusia istemewanya sesama muslim.

* Bakhil , yakni susah untuk membelanjakan harta benda ke jalan Allah s.w.t

* Cinta kepada kemewahan.

* Mencintai dunia dan melupai akhirat.

* Takabur yakni merasakan dirinya lebih baik dari orang lain.

* Ujub yakni dia merasa hairan atau bangga dengan dirinya sendiri.

* Ria' yakni ingin menunjuk-nunjuk amalan yang telah dilakukan kepada orang lain supaya mendapat pujian manusia.

ISA - Syuraih Al Qadli - Ali Bin Abi Thalib


ISA - Syuraih Al Qadli - Ali Bin Abi Thalib

"Ada orang yang bertanya kepada Syuraih, 'Bagaimana anda mendapatkan ilmu ini?.'
Dia menjawab, 'Dengan bermudzakarah bersama para ulama; Aku mengambil dari
mereka dan mereka mengambil dariku" (Sufyan al-Ausi)


Sejarah Peradilan Islam telah bergelimang dengan sikap Syuraih yang menawan dan
berkibar dengan ketundukan kalangan elit dan awam kaum Muslimin terhadap
syari'at Allah yang ditegakkan Syuraih dan penerimaan mereka terhadap hukum-hukum
Nya.

Tersebut kisah bahawa suatu hari Ali bin Abi Thalib RA kehilangan baju besinya yang sangat disukainya dan amat berharga baginya. Tidak lama dari itu, dia menemukannya berada di tangan orang kafir dzimmi. Orang itu sedang menjualnya di pasar Kufah.

Ketika beliau melihatnya, beliau mengetahui dan berkata,
"Ini adalah baju besiku yang jatuh dari unta ku pada malam anu, di tempat anu."
Lalu kafir Dzimmi itu berkata, "Ini adalah baju besiku dan sekarang ada di tanganku, wahai Amirul mu'minin."

Lalu Ali berkata, "Itu adalah baju besiku, aku belum pernah menjualnya atau memberikannya kepada siapapun, hingga kemudian bisa jadi milik kamu."
Lalu orang kafir itu berkata, "Mari kita putuskan melalui seorang Hakim kaum Muslimin."
Lalu Ali berkata, "Kamu benar, mari kita ke sana."


Kemudian keduanya pergi menemui Syuraih al-Qadli, dan ketika keduanya telah berada di tempat persidangan, Syuraih berkata kepada Ali RA, "Ada apa wahai Amirul mu'minin?."
Lalu Ali menjawab, "Aku telah menemukan baju besiku di bawa orang ini, baju besi itu telah terjatuh dariku pada malam anu dan di tempat anu. Kini ia telah berada di tangannya tanpa melalui jual beli ataupun hibah."

Lalu Syuraih berkata kepada orang kafir itu, "Dan apa jawabmu, wahai orang laki-laki?."
Lalu dia menjawab, "Baju besi ini adalah milikku dan ia ada di tanganku tapi aku tidak menuduh Amirul mu'minin berdusta."

Maka Syuraih menoleh ke arah Ali dan berkata,
"Aku tidak meragukan bahwa anda adalah orang yang jujur dalam perkataanmu, wahai Amirul mu'minin, dan bahwa baju besi itu adalah milikmu, akan tetapi anda harus mendatangkan dua orang saksi yang akan bersaksi atas kebenaran apa yang anda tuntut tersebut."

Lalu Ali berkata, "Baiklah! Budakku Qanbar dan anakku al-Hasan akan bersaksi untukku."
Maka Syuraih berkata, "Akan tetapi kesaksian anak untuk ayahnya tidak boleh, wahai Amirul mu'minin."
Lalu Ali berkata, "Ya Subhanallah!! Orang dari ahli surga tidak diterima kesaksiannya!! Apakah anda tidak mendengar bahwasanya Rasulullah SAW bersabda, "al-Hasan dan al-Husain adalah dua pemuda ahli surga."

Lalu Syuraih berkata, "Benar wahai Amirul mu'minin! namun aku tidak menerima
kesaksian anak untuk ayahnya."
Setelah itu Ali menoleh ke arah orang kafir itu dan berkata, "Ambillah, karena aku tidak mempunyai saksi selain keduanya."

Maka kafir Dzimmi itu berkata,
"Akan tetapi aku bersaksi bahwa baju besi itu adalah milikmu, wahai Amirul mu'minin."
Kemudian dia meneruskan perkataannya,
"Ya Allah! Ada Amirul mu'minin menggugatku di hadapan hakim yang diangkatnya sendiri, namun hakimnya malah memenangkan perkaraku terhadapnya!! Aku bersaksi bahwa agama yang menyuruh ini pastilah agama yang haq. Dan aku bersaksi bahwasanya tidak ada tuhan yang berhak disembah kecuali Allah dan bahwasanya Muhammad adalah Hamba dan utusan Allah."
Ketahuilah wahai Qadli, bahwa baju besi ini adalah benar milik Amirul mu'minin. Aku mengikuti tentera yang sedang berangkat ke Shiffin (Suatu daerah di Siria, di sana terjadi peperangan besar antara Ali dan Muawiyah RA) lalu menemukan baju besi terjatuh dari unta berwarna abu-abu, lalu memungutnya."

Maka Ali RA berkata kepadanya,
"Karena engkau telah masuk Islam, maka aku menghibahkannya kepadamu, dan aku
memberimu juga seekor kuda."

Dan belum lama dari kejadian ini, orang kafir itu ternyata ditemukan mati syahid saat
ikut berperang melawan orang-orang Khawarij di bawah bendera Ali, pada perang
Nahrawan. Orang itu amat bersemangat dalam berperang hingga dia mati syahid.

Begitulah tingginya nilai keadilan di dalam Islam..Walaupun seorang Kafir menentang Khalifah. MESTI ada bukti yang kukuh!. Dalam Islam, jika ingin mendakwa mesti ada bukti. Saksi yang dibawa oleh Saidina Ali RA walaupun dikalangan ahli surga,seperti yang disebut Rasullallah, tapi tetap tidak diterima jika tiada bukti yang kukuh. Segala persoalan/pertuduhan mestilah dibuktikan di mahkamah.

Islam dah mengajar kita tingginya nilai KEADILAN di dalam Islam, sehinggakan seseorang Kafir itu memeluk Islam kerana nilai Agama Islam itu sendiri.

Setiap yang bersalah "MESTILAH DIBICARAKAN!!"

Seseorang itu tidak dianggap bersalah sehinggalah dibuktikan bersalah!!

:author faethal

Selanjutnya...

Ringkasan...

Labels: ISA

Posted by CCEO PulakDah

Pakatan pembangkang umum calon Permatang Pasir minggu depan

Pakatan pembangkang umum calon Permatang Pasir minggu depan

KUALA LUMPUR: Pakatan pembangkang dijangka mengumumkan calon mereka bagi pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Permatang Pasir, Khamis depan, kata Timbalan Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR) Dr Syed Husin Ali pada hari Sabtu.

Katanya Penasihat PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim akan mengumumkan nama calon berkenaan.

"Kami akan mengumumkannya secepat mungkin, berkemungkinan pada 13 Ogos selepas mesyuarat pemimpin pakatan pembangkang, katanya kepada Bernama ketika dihubungi di sini.

Tarikh penamaan dan pengundian bagi pilihan raya kecil itu akan diputuskan Suruhanjaya Pilihan raya Isnin ini.

Kerusi DUN Permatang Pasir kosong berikutan kematian penyandangnya Datuk Mohd Hamdan Abdul Rahman, 63, daripada PAS, akibat sakit jantung minggu lepas.

Pada pilihan raya umum lepas, Mohd Hamdan yang menjadi wakil rakyat kawasan itu selama tiga penggal sejak 1999, memperoleh 11,004 undi menewaskan calon Barisan Nasional Ahmad Sahar Shuib dengan majoriti 5,433 undi. BERNAMA

Hentikan penglipurlara tujuh wasiat raja Melayu

KUALA LUMPUR, 8 Ogos (Hrkh) - Hentikan penglipurlara mengenai tujuh wasiat raja-raja Melayu selagi tidak ada keberanian menuntut institusi-institusi Melayu dibebaskan dari kekuasaan Perdana Menteri, tegas Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar.

"Membangkitkan perkara itu hanya menjadi bahan gelak ketawa sahaja jika tidak berani bersuara sepatah pun supaya institusi-institusi Melayu dibebaskan dari kekuasaan Perdana Menteri.

"Kalau benar mahu menghentikan rasa tidak puas hati orang-orang Melayu, tuntut supaya peneraju-peneraju institusi-institusi yang dilihat sebagai institusi orang-orang Melayu seperti Mara, Tabung Haji dan Amanah Saham Bumiputera dilantik sendiri oleh Yang di-Pertuan Agong dan bertanggungjawab secara langsung kepada Jawatankuasa Parlimen," katanya.

Pihak yang membangkitkan penglipurlara tersebut hakikatnya melakukan kerja sia-sia kerana setelah 52 tahun Umno menerajui pemerintahan negara ini, kata Mahfuz, ketujuh-tujuh wasiat tersebut telah dicabuli habis-habisan.

"Hanya Rejimen Askar Melayu sahaja yang boleh dianggap masih berbaki ciri-ciri asal," kata Ahli Parlimen Pokok Sena.

Menurut beliau, Islam yang diisytiharkan sebagai agama persekutuan pun diperlecehkan.

"Siapa boleh melupakan kenyataan (Perdana Menteri yang juga Presiden Umno, Datuk Seri) Najib (Tun Razak) terhadap Islam?" kata Mahfuz.

Menurut beliau, pada 20 April 1983, Najib memberitahu wartawan bahawa "negara akan huru-hara sekiranya undang-undang Islam dilaksanakan".

Selepas itu, katanya lagi, pada 20 April 1992, Najib sekali lagi memberitahu wartawan bahawa "kerajaan Kelantan harus dipertanggungjawabkan jika berlaku huru-hara, ketidakstabilan politik, perpecahan di kalangan umat Islam dan kegelisahan rakyat apabila hukum hudud dilaksanakan di negeri itu.

"Rakyat harus menyoal perlaksanaan hukum itu menguntungkan atau menyebabkan perpecahan, pertentangan dan ketidakstabilan politik.

"Tidak semua negara Islam mengamalkan hukum hudud bahkan ada negara Islam lebih makmur tanpa hukum itu".

Mahfuz mengingatkan, kalau ajaran Islam yang paling tinggi di hati orang-orang Melayu pun dihina, tidak perlu ada sebarang percubaan untuk membuai orang-orang Melayu dengan isu-isu tanah rezab Melayu, Bahasa Melayu dan kedudukan istimewa orang Melayu.

"Tidak sedarkah pihak berkenaan bahawa di bawah pemerintahan Umno selama 52 tahun hampir 44 peratus tanah rezab Melayu telah pupus di mana tiga juta hektar tanah rezab Melayu pada tahun 1957 mengecil menjadi 1.7 juta hektar pada tahun 1995?

"Itu belum lagi kita bangkitkan hartanah orang-orang Melayu yang pupus teruk terutama di kawasan bandar," katanya.

Kepada Mahfuz, tindakan membangkitkan perkara itu tidak lebih dari sekadar mengulang-ulang harapan palsu kepada orang-orang Melayu.

"Lebih baik bercakap tentang gerakan bersama untuk menuntut usaha intensif bagi mewujudkan pusat-pusat pengajian termasuk pusat-pusat tinggi kepada orang-orang Melayu," katanya._

Abdul Aziz Mustafa
Sat | Aug 08, 09 | 6:13:33 pm MYT

follow on fb

share

Share |

BLOGGER PERAK

BLOG BLOG PANAS

BLOG MUSLIMAT

Blog Masjid

Blogroll

Archives

Related Posts with Thumbnails

Header bergerak