Saturday, August 25, 2012

PASPB: MAI BACA!!! Mahatihir kata "Kadang-kadang, malaikat juga boleh buat banyak perkara salah,"


NONE
Mantan perdana menteri Tun Dr Mahathir menjelaskan bahawa "syaitan" yang dimaksudkannya dalam tulisan di blognya itu merujuk kepada kerajaan BN.

"Orang bertanya mengenai syaitan, tapi kita adalah syaitan yang orang kenal. Mereka adalah malaikat yang orang tidak kenal," katanya.
 
Beliau bercakap kepada pemberita dalam sidang media di majlis rumah terbukanya sempena Hari Raya hari ini.

Ditanya siapakah golongan yang dimaksudkan sebagai "malaikat" itu, Mahathir berkata beliau merujuk kepada pembangkang.
 

Jelasnya, "malaikat" itu bukanlah golongan yang suci kerana "Kadang-kadang, malaikat juga boleh buat bannyak perkara salah," katanya.
 

Katanya, walaupun pembangkang mahu membuat perubahan, langkah itu tidak semestinya memberi kebaikan.
 

"Jika anda berubah kepada sesuatu yang lebih teruk, anda akan menyesalinya," kata Mahathir yang menambah, pembangkang akan terus berusaha untuk terus menang sekiranya berjaya membentuk kerajaan.

Beliau menjelaskan pepatah bahasa Inggeris "lebih baik syaitan yang anda kenal daripada malaikat yang anda tidak kenal" yang disebut dalam 
tulisan di blog chedet.cc pada hari Rabu lalu.

Tulisan itu menggesa pembacanya supaya tidak menyokong Anwar yang disifatkannya sama dengan presiden Amerika Syarikat, Barack Obama.
 

Obama, kata Mahathir banyak menjanjikan perubahan tanpa jaminan untuk menunaikannya.


http://paspb2.blogspot.com/2012/08/mai-baca-mahatihir-kata-kadang-kadang.html

Friday, August 24, 2012

Respond TGNA tentang penulisan DRMAZA berhubung isu hudud



Gambaran Salah : Perbetulkan Bukan Halang
by Nik Abdul Aziz Nik Mat on Friday, August 24, 2012 at 12:51pm ·

Di wad HUSM, saya membaca kenyataan yang dikeluarkan oleh Bekas Mufti Perlis, Prof Madya Dr Mohd Asri Zainul Abidin yang tersiar di dalam akhbar Sinar Harian hari ini 6 Syawwal 1433H bersamaan 24 Ogos 2012M berh
ubung isu hudud yang sedang dijadikan 'modal politik' oleh UMNO dan Barisan Nasional hari ini. Di dalam kenyataan tersebut, Dr Mohd Asri dipetik sebagai berkata bahawa Pas telah memberikan gambaran yang salah mengenai hukum hudud sehingga ia ditentang keras pemimpin tertinggi DAP dan mengelirukan orang bukan Islam.

Barangkali kenyataan beliau dipetik separuh atau sebahagian kecil, wallahualam. Bagaimanapun saya berterima kasih kepada Dr Mohd Asri yang saya yakin berniat ikhlas di dalam membuat teguran. Pada saya, para ilmuan seperti beliau berhak untuk membahaskan isu dengan secara ilmiah dan bukannya membiarkan orang-orang jahil melontarkan pandangan dengan tujuan bukan untuk menimbulkan kefahaman bahkan menambahkan kekeliruan. Apapun, saya ingin memberikan respon terhadap kenyataan beliau yang disiarkan di dalam akhbar Sinar Harian tersebut.
Apabila Dr Mohd Asri menyatakan bahawa Enakmen Undang-undang Kanun Jenayah Syariah (ii) 1993 (Hukum Hudud) yang telah diluluskan Dewan Undangan Negeri (Dun) Kelantan, menimbulkan salah faham hingga kini, ingin saya nyatakan enakmen tersebut digubal pada masa itu mengambil kira pandangan pakar-pakar perlembagaan dan undang-undang seperti Al-Marhum Tan Sri Prof. Ahmad Ibrahim dan Almarhum Dato Paduka Seri Setia Prof. Dr. Mahmud Saedon Awang Othman. Kedua-dua ini pada masa itu dianggap sebagai rujukan utama di dalam undang-undang syariah. Antara nama lain yang terlibat pula ialah Tun Salleh Abbas, Dr Abdullah Abu Bakar, Alamrhum Dato' Hasbullah Mohd Hassan, Haji Wan Mutalib Embong, Dato' Harun Taib dan Ketua Hakim Syarie Kelantan, Dato' Daud Muhamad. Jawatankuasa berkenaan dipengerusikan Timbalan Menteri Besar pada masa itu, Dato' Abdul Halim Abdul Rahman.

Saya tidak bermaksud untuk menyatakan bahawa enakmen tersebut telah sempurna tanpa sebarang kecacatan, namun untuk menyatakan bahawa ia digubal sambil lewa amatlah tidak benar sama sekali. Kerajaan Kelantan telah mengambil inisiatif sebaik mungkin untuk mengumpul pandangan pakar-pakar bagi menjadikan enakmen ini satu kenyataan. Saya sentiasa terbuka untuk menerima sebarang pandangan dan kritikan sekiranya ia mempunyai kelemahan. Datangkanlah alrtenatif dan buatlah pembetulan terhadap kelemahan. Jika ingin dibincang sekalipun, silakan. Para penggubal ada lagi yang masih hidup alhamdulillah, pintu perbincangan masih terbuka. Namun menghantar surat menghalang pelaksanaan hudud bukan merupakan cara seorang muslim! Ia lebih mirip kepada gerak langkah politik jahat yang tidak berminat kepada hukum Allah SWT. Sesuai sangatlah apabila individu ini menulis, "better the devil you know than the angel you don’t..." (lebih baik syaitan yang anda kenal daripada malaikat yang anda tidak kenal).

Sudah 19 tahun ia dibentangkan, tempoh yang cukup panjang ini jika dinisbahkan kepada seorang manusia yang belajar, umur ini sudah menjejakkan kaki di universiti. Namun UMNO khususnya bekas presidennya yang sudah bersara tidak pernah mengambil langkah positif membentangkan hudud versi UMNO yang dikatakan adil itu! Tempoh 19 tahun, satu hurufpun hudud ala UMNO masih belum wujud, jika manusia belajar selama 19 tahun, tetapi sedikitpun tidak mengerti, apa gelaran yang akan diberi? Mengaku sahaja UMNO tidak berminat untuk melaksanakan hudud, apa yang dibisingkan hari ini hanya sekadar nyanyian politik semata-mata. Tangan menuding kepada orang lain, diri sendiri berkudis seribu.

Justeru, saya menyokong kenyataan Dr Mohd Asri yang menyebut bahawa ada golongan yang mengkritik hudud sudah rosak akidahnya. Rosak akidah inilah penyakit merbahaya dalam masyarakat. Ia lebih merbahaya dari sebarang virus di dunia. Walau apapun bangsa di dunia ; Arab, Melayu, Cina atau India sekalipun, kerosakan akidah ini padahnya ialah azab Allah SWT.

Semoga Allah SWT memberikan kejayaan kepada perjuangan menegakkan agamaNya di dunia ini Insya-Allah.

Sekian....

Salam dari saya,

NIK ABDUL AZIZ BIN NIK MAT

Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM) Kubang Kerian.
6 Syawwal 1433H / 24 Ogos 2012M

Thursday, August 23, 2012

Syaitan & Iblis pun berpolitik

Ini Hebatnya Malaysia kih kih siapa siapa pun boleh masuk politik dan bertanding untuk Wakil Rakyat



1. Dalam kumpulan syaitan, penghulu nya ialah Iblis. maka jika Dr Mahathir kata BN adalah syaitan, maka UMNO sebagai ketua , mestilah Iblis. 
2. Bukan saya yang kata, Dr Mahathir, bekas Presiden UMNO yang kata. 
3. Oleh kerana ia datang dari Dr Mahathir, maka ianya mestilah suatu kebenaran. 
4. UMNO ialah parti Iblis.
5. Bukan saya yang kata - bekas wakil rakyat Umno/BN yang kata.
6. Tak percaya baca seterusnya kat sini
7. Lain kali jaga mulut : sebab pulut santan binasa - sebab mulut Umno Binasa.



Lebih baik syaitan: Kenyataan Dr. M mengelirukan

"Berpegang kepada akidah Islam, kita kena percaya kepada malaikat, dan syaitan itu musuh kita.

"Kenyataan (Mahathir) itu agak mengelirukan

Pinjam kata sahabat Teman Abah Anas:  

henya jenih setan akan puji kaum sebangsa dan sekepala dgn dia. malaikat ngan setan memang tak leh masuk 'line' sampai 

bila2...jadi tak pelik laa kalau ada suku sakat setan buat statemen mcm tu



Wednesday, August 22, 2012

Tak setuju tak apa tapi jangan pertikai Hudud




“Ini masalah Karpal. Dia tak faham bahawa dalam Islam, selain hudud dan qisas ada hukuman takzir iaitu kesalahan-kesalahan yang 
hukumannya merupakan dera, iaitu penjenayah-penjenayah tidak dijatuhkan hukuman hudud atau qisas. Hukuman takzir adalah 
hukuman yang tidak ditentukan kadar atau bentuk hukuman itu di dalam Al-Quran dan Hadis.


"Tapi beliau tidak beriman pada Allah, jadi tak pelik beliau menolak. Tapi lebih elok senyap daripada mempertikai apa 
yang beliau  tidak arif kerana ia mengundang kemarahan apabila pertikaian itu bersifat menghina,” kata Tuan 
Ibrahim.

TEMERLOH: PAS mengingatkan sesiapa yang tidak bersetuju dengan hukum hudud agar jangan sesekali 
mengeluarkan kenyataan 
menghina hukum yang termaktub di dalam al-Quran itu kerana ia bakal mengundang 
kemarahan umat Islam tanpa mengira fahaman politik.


“Hudud bukanlah undang-undang baru. Ia telah dilaksanakan ribuan tahun dan pernah menjadi sistem ratusan negara 
di dunia 
Islam dan ia telah terbukti berjaya mencegah peningkatan kadar jenayah di zamannya, sebelum perundangan 
barat mengambilalih  di negara yang dijajah mereka,” kata Ketua Penerangan PAS Pusat Datuk Tuan Ibrahim Tuan 
Man ketika dihubungi Harakahdaily.

Monday, August 20, 2012

Hasrat beraya dengan imam Hoslan tak kesampaian



dikemaskini Dalam kemeriahan umat Islam menyambut hari raya, Noorliza Mat Isa, isteri kepada Hoslan Hussin terpaksa melupakan hasratnya untuk melawat suaminya pada hari raya ketiga esok - tarikh yang ditetapkan pihak penjara untuk membuat lawatan. 

NONENoorliza mendakwa Hoslan dikurung selama 14 hari bermula 14 Ogos lalu kerana didakwa berkaitan satu kes yang berlaku di dalam penjara.

Selain itu, ketika dihubungiMalaysiakini, Noorliza berkata, beliau ke penjara Kajang pada 16 Ogos bersama adik iparnya selepas dimaklumkan mengenai perkara itu. 

"Akak tak pasti (Hoslan dipukul). Akak tak sedap hati, akak pergi ke penjara. Tapi pegawai penjara beritahu dia (Hoslan) dikurung di bilik berasingan. Bila akak nak pergi tengok betul ke sama ada dia dipukul, mereka tak benarkan," kata Noorliza, 43. 

"NONESelepas akak kira, 14 hari dia dikurung, maknanya akak tak boleh jumpa semasa hari rayalah. Pegawai tu kata lagi, kalau nak jumpa kena buat rayuan. Tapi kebanyakan pejabatkan tutup sebab raya, macam mana nak buat rayuan," katanya

Selepas tidak dibenarkan berjumpa Hoslan, Noorliza bersama adik iparnya membuat laporan polis mengenai kejadian tersebut.
"Akak dengan anak-anak ingat nak melawatnya di penjara esok. Tapi dah jadi macam ini, esok jugalah kami balik kampung naik keretapi.
NONE"Memang rasa terkilan. Anak-anak dah balik dari asrama. Mereka balik memang nak jumpa imam. Tapi dah jadi macam ini, kita tak boleh lawan undang-undang," kata Noorliza sambil menahan sebak. 

Tarikh lawatan seterusnya Noorliza untuk berjumpa Hoslan adalah pada 2 September akan datang.

Hoslan sebelum ini mengejutkan pelbagai pihak apabila melempar selipar ke arah panel hakim - tindakan yang menyebabkan Mahkamah Persekutuan pada Mac lalu menjatuhkan hukuman penjara setahun ke atasnya. 

Hakim Besar Malaya, Tan Sri Zulkefli Ahmad Makinuddin ketika menjatuhkan hukuman dilaporkan berkata, tempoh itu adalah hukuman setimpal bagi kes berkenaan.

NONEHasil perkahwinan Hoslan dan Noorliza, mereka dikurniakan tujuh orang cahaya mata, masing-masing berumur 16, 15, 14, 12, 11, 8 dan 6 tahun. 

Hoslan berasal daripada Slim River dan dibesarkan di Kampung Pandan manakala Noorliza dari Sungkai, Perak.
Ketika ditemui Malaysiakini minggu lepas, di Taska tempat dia bekerja, Noorliza, 43, berkata beliau dan anak-anak tidak pulang beraya ke kampung pada Aidilfitri kali ini kerana ingin melawat suaminya pada hari raya ketiga. 

Noorliza yang berasal daripada Sungkai, Perak berkata, beliau akan beraya di Kuala Lumpur sehingga hari raya ketiga. 

Pada hari raya keempat pula Noorliza berkata, beliau bersama anak-anak akan pulang ke kampungnya dan kemungkinan menaiki keretapi.

Menurutnya, ini adalah pertama mereka beraya tanpa imam Hoslan

Kami SokongTokguru


Gambar Yang Dipadam Dalam FB Sebenarnya Masih Ada




Assalamualaikum dan salam blogger,serta selamat hari raya aidulfitri..
Minta perhatian untuk pengguna FB ,terutama muslimah yang suka mengupload gambar-gambar tidak menutup aurat dalam FB masing-masing.
ini info yang saya baru baca ,betul atau tidak wallahua'lam tapi lepas ni perlu hati-hati ,sepertimana yang kita maklum pemilik laman sosial FB adalah yahudi ,yang paling tidak dapat dipercayai.Jom baca ..
  Korang tahu tak sebenarnya gambar didalam Facebook tidak boleh dipadam sepenuhnya? Biarpun korang sendiri yang upload gambar tersebut, gambar tu tetap akan  hidup walaupun gambar tu telah dipadam 2, 3 tahun yang lalu.

Sebenarnya fenomena ini telah disedari sejak tahun 2009 lagi, tapi aku je yang baru tahu hari ni. Ramai juga pengguna yang telah membuat aduan tentang perkara tersebut, tetapi sehingga kini masih tiada tindakan atau jalan penyelesaian yang diberikan oleh pihak Facebook.

Jadi untuk membuktikan kenyataan diatas adalah benar, sila ikut contoh dibawah :

1. Upload mana-mana gambar didalam Facebook korang,
2. Buka gambar yang korang upload tadi, lepas tu klik kanan pada gambar tu dan pilih "Copy Image URL",
3. Padam gambar yang korang upload tadi,
4. Last sekali pastekan link gambar yang korang copy tadi pada browser...

Contoh : -
http://a4.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/s720x720/380423_355792337830622_1583377438_n.jpg

Link diatas adalah contoh gambar yang telah aku upload melalui Facebook dan aku dah padam gambar tersebut, tapi link gambar tu tetap hidup dan gambar tetap ada. Jadi apa pendapat korang tentang perkara ni? Baik atau buruk itu terpulang pada korang... Cuma aku nak nasihatkan kepada semua kaki Facebook, sila kurangkan upload gambar buruk anda didalam Facebook, kehkehkeh... Jangan marah.

“Dunia ini bukan Arab yang buat, bukan Melayu yang buat, tetapi diciptakan Allah swt

Sunday, August 19, 2012

Kecewa Tidak Bergabung Dengan Umno Punca Nasharuddin Minta PAS Keluar PR, Kata Khalid Samad


SHAH ALAM 16 OGOS : Khalid Samad menyifatkan cadangan Nasharuddin Mat Isa agar PAS Keluar daripada Pakata Rakyat jika DAP menentang hudud disebabkan rasa kecewa beliau yang gagal melihat PAS bergabung dengan Umno-BN.
Timbalan Pesuruhjaya II PAS Selangor, Khalid berkata berkemungkinan Nasha mengharapkan impak besar daripada cadangan penggabungan PAS-Umno kerana beliau mungkin akan beroleh jawatan yang tinggi sekiranya penggabungan itu berjaya.
“Beliau mungkin kecewa kerana PAS tidak mahu bergabung dengan Umno. Kalau penggabungan itu berjaya mungkin dia mengharapkan akan dapat jawatan tinggi seperti jawatan di kabinet,” katanya dalam sidang media di pejabat.
Khalid menambah, kenyataan yang dikeluarkan itu adalah berkisarkan hudud bagaimanapun Khalid mempersoalkan Umno yang menolak hudud.
Beliau turut menggesa Nasha agar melihat kembali kepada kenyataan Umno yang turut menolak hudud sebelum ini.
“Beliau kata PAS perlu keluar Pakatan kerana DAP tidak terima hudud tetapi adakah Umno menerima hudud?
“Beliau sengaja menimbulkan isu, mungkin itulah dia lihat ‘peluang’ terlepas dan pada masa yang sama dia pun kecewa kerana dia kalah dalam pertandingan merebut jatan timbalan presiden.
“Ini menyebabkan dia tidak seperti dulu dan dia memang nampak semakin rapat dengan pimpinan Umno walaupun di Parlimen,” katanya.
Nasharuddin sebelum ini, pernah mencetuskan kontroversi ekoran menyokong cadangan pembentukan kerajaan perpaduan Umno-PAS sehingga menimbulkan rasa kurang senang kepada Mursyidul Am parti itu, Datuk Nik Aziz Nik Mat.
Ketika muktamar Agung PAS tahun lalu, Nasha gagal mempertahankan jawatan timbalan presiden dan jawatan itu dimenangi Mohamad Sabu.
Jelas Khalid lagi, keputusan sama ada nasib Nasha bakal menjadi seperti Adun Gombak Setia, Datuk Dr Hasan Ali juga tidak berasas kerana dalam PAS keputusan itu adalah hak individu.
“PAS bukan parti yang menentukan nasib sama ada nak pecat atau tidak, lucut jawatan ahlinya terpulang kepada mereka sendiri,” katanya.

Apabila kita menerima kezaliman menyokong kezaliman yang tidak berlandaskan kepada Allah swt

Hadis riwayat Imam Ahmad dan Hambal Maksudnya apa bila kamu dapati umatku takut untuk berkata kepada orang yg zalim sesungguhnya kamu yang zalim maka telah layak di ucapkan selamat tinggal kepada mereka . Hadis ini menggambarkan apabila seseorang telah dikenal pasti melakukan kezaliman terutama nya gelongan gelongan penguasa dan pemimpin lalu rakyat nya takut untuk menyatakan kezaliman yang mereka lakukan, lalu maka nabi berlepas diri dari mereka, nabi tidak mengaku kita sebagai umat baginda. Iaitu apakah yg kita haraapkan safaat dari baginda pada hari khiamat sedangkan kita telah melakukan yg menyebabkan nabi membuang kita sebagai umat di hadapan Allah swt

follow on fb

share

Share |

BLOG BLOG PANAS

BLOG MUSLIMAT

Blog Masjid

Blogroll

Archives

Related Posts with Thumbnails

Header bergerak