Saturday, July 4, 2009

HARI ANUGERAH CEMERLANG MAAHAD ABASIAH


Hari Anugerah Cemerlang Sekolah Agama Raayat. Anak teman yang pakai kaca mata tu. Kelebihan pada Sek Agama Raayat mereka tidak memerlukan guru untuk mempengerusikan Majlis

4 JENIS JAHILIAH

4 Jenis Jahiliah
Posted by saidi on Thursday, July 2, 2009 / Comments: (1)
Jahiliah Sikap dan Nilai
- Perasaan kelu kesah.
- Meragui hikmah ketetapan Allah.
- Mementingkan diri sendiri.
- Bersangka buruk terhadap Allah.
- Tidak memandang penting agama.
- Meragui kebijaksanaan Allah dan Rasul_Nya.

Jahiliah Hukum Hakam
- Menolak hukum Allah s.w.t yang syumul.

Jahiliah Pemakaian dan Pegaulan.
- Wanita yang berjalan di hadapan bukan mahram tanpa segan silu
- Wanita yang berjalan di hadapan bukan mahram dengan penuh ghairah.
- Tidak menutup aurat.
- Bercouple.

Jahiliah Kesombongan
- Fanatik perkaumnya
- Nasionalisme.
- Dasar aparteid.
- Gerakan Zionis
-

Friday, July 3, 2009

SEBAB-SEBAB UNTUKMENDAPAT REZKI

Sebab-Sebab Untuk Mendapat Rezki
Posted by saidi on Thursday, July 2, 2009
1. Berusaha bersungguh-sungguh untuk mendapatkanya melalui pertanian,perniagaan,perindustrian dan sebagainya.

2. Bertaqwa kepada Allah dengan melakukan segala suruhann-Nya dan meninggalkan larangan-Nya.

3. Sentiasa beristighfar kepada Allah s.w.t kerana barangsiapa yang sentiasa beristighfar maka Allah akan menjadikannya jalan keluar apabila menghadapi masalah dan mendapat rezki daripada sumber yang tidak disangka-sangka.

4. Bertawawakal, berepegang dan meminta pertolongan hanya pada Allah s.w.t semata-mata.

5. Sentiasa berdoa menadah kedua-dua tangan hanya kepada Allah sahaja.

6. Sentiasa bersyukur dan memberi pujian hanya kepada Allah, nescaya Allah akan gandakan rezki kita.

7. Sentiasalah bersedekah kepada orang yang memerlukan, kerana malaikat sentiasa bersedekah supaya digantikan harta yang telah disedekahkan dan sebaliknya malaikat akan mendoakan kemusnahan bagi harta orang bakhil. What you give you get back.

PERKARA-PERKARA YANG MEMBATALKAN AKIDAH

Perkara-Perkara Yang Membatalkan Akidah
pos by Saidi
Akidah seorang muslim boleh terbatal sebagaimana juga seperti wudu',puasa dan sebagainya. Cuma perkara-perkara yang membatalkan Akidah itu berbeza dengan perkara-perkara yang membatalkan wudu'. Dalam masalah Akidah hukum matematik tidak boleh digunakan. SEbagai contoh 6 - 1 = 5, tetapi dalam masalah Akidah sekiranya seseorang mempercayai semua rukun iman kecuali satu sahaja dia tidak yakin sebagai contoh hari kiamat maka persamaannya adalah seperti berikut: 6-1 = 0. Ini bermakna kepercayaannya kepada rukun iman itu mestilah berbentuk keseluruhan, tidak boleh beriman separuh dan tidak beriman separuh yang lain,maka ia sudah menjadi murtad. Akidah seseorang itu boleh terbatal dengan tiga cara yang paling asas:

1. Perkataan: Contoh, seseorang berkata seperti berikut:
* " Menutup aurat itu tidak wajib".
* " Hukum hudud itu zalim ".
* " Sekarang zaman moden , undang-undang Islam sudah tidak sesuai lagi"
* " Agama Islam itu sama dengan agama lain".
* " Sembahyang itu tidak wajib"
* " Kalau hukum hudud dilaksanakan,maka negara Islam akan mundur".

2. Perbuatan: Contoh
* Menyembah patung
* Bertafakur di Tugu Negara
* Memuja kubur,pokok,batu dan sebagainya.
* Meminta pertolongan daripada orang yang telah meninggal dunia atau memuja kubur.
* Memohon pertolongan daripada jin.
* Memakai salib.
* Memijak al-Quran.

3. Niat (keyakinan dalam hati ) atau i'tiqad:

* Beri'tiqad bahawa hudud tidak sesuai dilaksanakan.
* Beri'tiqad bahawa agama lain sama baik dengan Islam.
* Beri'tiqad bahawa undang-undang ciptaan manusia lebih baik atau sama dengan undang
- undang Allah s.w.t.
* Berniat atau berhasrat untuk keluar dari Islam pada masa akan datang.

PENGERTIAN AKIDAH

Pengertian Akidah:

Bahasa: Simpulan atau ikatan.

Istilah: Kepercayaan atau keimanan yang mantap di dalam hati terhadap Allah,malaikat,rasul, kitab,hari kiamat, qada' dan qadar serta semua perkara yang telah ditetapkan di dalam al-aquran dan as-Sunnah. Semua keyakinan ini hendaklah direalisasikan ke dalam kehidupan seharian sama ada dalam aspek ibadah,muamalat,akhlak,politik,ekonomi,sosial,pendidikan dan lain-lain lagi.

POSTED BY SAIDI

WACANA DENGAN PEMUDA UMNO TANDA SOKONGAN KEPADA NIK AZIZ


KUALA LUMPUR, 2 Julai: Pemuda PAS menyifatkan hasrat untuk mengadakan wacana ilmiah bersama Pemuda Umno merupakan tanda sokongan kepada Mursyidul Am PAS, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat yang sebelum ini membuat cabaran kepada Presiden Umno, Datuk Seri Najib Tun Razak berkenaan isu sesat.

Naib Ketua Pemuda PAS Pusat, Ahmad Sabki Yusof berkata, wacana bertujuan mencari kebenaran atas isu tersebut secara ilmiah.

Beliau juga menegaskan pertemuan dengan pemuda Umno itu tidak dinamakan debat seperti mana istilah digunakan sebelum ini tetapi ditukar kepada wacana ilmiah.

“Ketua Pemuda PAS, Nasrudin Hassan memutuskan untuk tidak menggunakan istilah debat kerana sebelum ini Khairy Jamaluddin telah tiga kali dicabar untuk berdebat. Namun sehingga kini tidak ada sebarang jawaban. Jadi jemputan kali ini dinamakan wacana ilmiah,” kata beliau dalam satu satu sidang media yang diadakan di ibu pejabat PAS hari ini.

Dalam sidang media yang sama Sabky turut memperbetulkan salah lapur yang mendakwa wujudnya dialog kerjasama antara Pemuda PAS dan Pemuda Umno.

Dakwaan itu berikutan rentetan penyerahan surat rasmi kepada Naib Ketua Pemuda Umno, Datuk Razali Ibrahim oleh Nasrudin di lobi parlimen semalam untuk mengadakan Wacana Ilmiah Terbuka yang bertajuk : Benarkah Perjuangan Umno Tidak Bertentangan Dengan Islam.

Tegas Ahmad Sabki lagi, Pemuda PAS akan mengadakan wacana tersebut secara terbuka dan bukannya secara rundingan seperti yang digemburkan oleh setengah media.

Kata beliau sekiranya Pemuda Umno bersetuju, wacana tersebut akan diadakan selepas pilihan raya keci; Manek Urai, kerana dalam masa terdekat ini Pemuda PAS akan memfokuskan untuk membantu kemenangan calon PAS dalam pilihan raya itu.
Posted by Siasah at 4:14 AM

Thursday, July 2, 2009

PEMANCING IKAN PUYU BERPENGELAMAN


Mereka bertiga ini pakar dalam pemancingan ikan puyu. Ketua mereka ialah saudara Jefry dan dibantu oleh saudara Zali. Yang seorang lagi tu teman baik teman. Dulu dia rajin mincing tengas sekarang dah betukar ke puyu pula

Wednesday, July 1, 2009

USTAZ AHMAD AWANG JAWAB PERS0ALAN DARI MUFTI PERAK

ustaz ahmad awang jawab persoalan dari mufti perak!

Oleh Ustaz Ahmad Awang

Tajuk di atas dipetik dari artikel majalah Milenia Muslim (MM) Bil. 82 keluaran bulan Mei lepas. Ia merupakan tajuk Fokus keluaran berkenaan yang ditulis oleh editor majalah berkenaan, Zulkafly Baharuddin, hasil temubual beliau dengan Dato' Seri (kini Tan Sri) Harussani Zakaria (TSHZ). Di antara lain, kandungan artikel tersebut dipetik:


"Sekembalinya ke Ipoh, Dato' Seri Harussani menemui Ustaz Ahmad Awang. Ustaz Ahmad berkata beliau tidak akan mahu bekerjasama dengan mereka yang zalim. Bagaimana beliau boleh menganggap sedemikian walhal mereka yang beliau tuduh zalim itu adalah orang Melayu beragama Islam tetapi Ustaz Ahmad lebih bekerjasama dengan orang kafir.

Hasil dari keengganan Ustaz Ahmad adalah senario politik di Perak hari ini. Ikuti luahan pandangan beliau, terhadap beberapa peristiwa yang berlaku di Perak hari ini ..."


Saya tidak berhajat dalam posting ini menjawab pelbagai isu yang dibangkitkan oleh TSHZ dalam majalah berkenaan kerana jawapan saya mengenainya akan disiarkan oleh majalah MM dalam keluaran Ogos akan datang seperti yang dijanjikan penerbitnya. Memang saya tidak berpuashati atas kelewatan menyiarkannya, walhal Datuk Hj Mohamad Nakhaie Hj Ahmad, penaung majalah berkenaan bersetuju temubual dengan saya itu akan disiarkan dalam keluaran Jun atau Julai. Tunggulah jawapan dan pandangan saya mengenai luahan TSHZ nanti.

Apa yang saya nak tulis di sini adalah mengenai cerita Harussani di sebalik peristiwa masa lalu di antara saya dengan beliau. Di sini suka saya nyatakan di antara saya dan TSHZ tidak ada sebarang masalah peribadi. Hubungan baik kami tidak pernah terganggu dengan perbezaan pendapat dan fahaman politik. Saya sejak dari kolej sudah menjadi pendokong PAS walaupun saya belum menjadi ahli. Kami sering berbeza pendapat mengenai isu-isu semasa samada berkaitan politik, hukum-hakam, undang-undang dan sebagainya. Tetapi adakalanya pula kami sependapat dan sependirian dalam isu-isu seperti gejala murtad, gejala sosial dan keruntuhan akhlak, isu kumpulan anti-hadith, isu pendidikan Islam dan sebagainya.

Latarbelakang Peribadi
Mengenai latarbelakang peribadi, kami kebetulan sama-sama berasal dari daerah Kerian, Perak. Saya dilahirkan di Simpang Ampat Semanggol, manakala TSHZ berasal dari Jalan Baru, Parit Buntar. Perbezaan usia kami juga tidak jauh, umur saya 73 manakala Harussani 70. Seperti kebanyakan penduduk Kerian, kami berasal dari rumpun keturunan Banjar (Al-Banjari). Dalam kad pengenalan sebelum merdeka dahulu tertulis di dalam bahasa Inggeris "Malay Banjarese". Dahulunya keturunan Banjar sangat kuat berpegang kepada agama dan ramai yang menjadi ulama'.

Kami mula berkenalan semasa sama-sama menuntut di Kolej Islam Malaya Klang, Selangor. TSHZ adalah penuntut junior saya, kerana beliau memasuki kolej pada 1960 manakala saya sudah berada di tahun akhir dan menamatkan pengajian pada tahun akademik 1961. Setelah tamat pengajian di Universiti Al-Azhar Kaherah, saya balik ke tanah air bertugas sebagai guru di Sekolah Menengah Aminuddin Baki Kuala Lumpur. Ketika itu saya mendapat tahu TSHZ baru saja berpindah ke Pulau Pinang menjawat jawatan Kadhi Besar negeri itu. Sebelum itu beliau bertugas di Bukit Aman dengan PDRM (jawatan beliau saya tidak tahu).

Semasa beliau menjadi Kadhi Besar Pulau Pinang (1966-1984?), beliau aktif berceramah dakwah di Pulau Pinang, Kedah dan Utara Perak. Seingat saya, ketika itu kami belum berbeza pendapat secara yang ketara mengenai isu-isu semasa. Saya masih ingat beliau pernah berkata: "Kita berdua ni sama dianggap sebagai pembangkang kerana pendapat kita yang tegas mengenai isu-isu umat Islam." Waktu itu saya duduk dalam kereta yang beliau memandunya untuk kami pergi ke satu tempat di Pulau Pinang. Saya ketika itu bertugas sebagai Pengarah Dakwah dan Latihan Islam, Bahagian Agama JPM (kini JAKIM).

Berbeza Pendapat
Sebaik sahaja beliau dilantik menjadi Mufti Kerajaan Negeri Perak, mula kelihatan pandangan dan pendirian TSHZ berubah dan berbeza pendapat dengan saya. Antaranya, ikuti beberapa peristiwa seperti berikut:

*
Peristiwa 1: Ketika berlangsung upacara istiadat pertabalan DYMM Sultan Perak, Sultan Muhibbuddin Azlan Shah Ibnu Al-Marhum Sultan Yusuf Izzuddin Shah (25 tahun yang lalu), saya menghubungi beliau yang baru menjawat jawatan mufti ketika itu meminta beliau menasihati pihak istana supaya tidak melakukan upacara-upacara yang boleh menjejaskan aqidah. Malah saya mencadangkan supaya majlis fatwa mengkaji dan membincangkan istiadat-istiadat yang bercanggah dengan aqidah itu dihapuskan. Beliau menolak cadangan saya sambil mengatakan beliau telah berjaya membatalkan beberapa upacara dalam istiadat tersebut, walhal sebelum itu beliau mempunyai pendirian yang tegas dalam hal-hal seperti ini.

*
Peristiwa 2: Pada suatu hari, saya menelefon TSHZ dari pejabat saya di bangunan Pusat Islam di Jalan Perdana, Kuala Lumpur. Perkara yang saya bangkitkan ialah tindakan polis menangkap imam dan bilal sebuah masjid di Perak dalam daerah Larut. Tindakan polis itu dibuat kerana kedua-dua pegawai masjid berkenaan dikatakan tidak mempunyai tauliah. Tetapi mereka ditangkap di bawah Akta Kesalahan Agama di bawah undang-undang sivil. Saya minta beliau menasihati pihak polis supaya tidak melakukan tindakan tersebut kerana kes berkenaan adalah di bawah bidangkuasa (jurisdiction) Undang-undang Pentadbiran Agama Islam Negeri. Akan tetapi beliau tidak melayani pandangan saya itu. Kedua-dua orang pegawai masjid itu kemudiannya dibicarakan di bawah Akta berkenaan dan dijatuhkan hukuman penjara. Saya di antara orang yang sangat kuat menentang Akta tersebut yang kemudiannya beberapa tahun setelah dilaksanakan, Akta tersebut terbatal dengan sendirinya kerana sebuah Mahkamah Tinggi di Kuala Lumpur memutuskan penghakiman bahawa ianya ultra vires dengan peruntukan Perlembagaan Persekutuan mengenai agama Islam.

*
Peristiwa 3: Tragedi Berdarah Memali 1985. Dalam mesyuarat khas Majlis Fatwa Kebangsaan, di mana TSHZ merupakan seorang anggota yang sangat aktif memberi pendapat bahawa mangsa Tragedi Memali, khususnya Asy-Syahid Allahyarham Ibrahim Mahmud (yang lebih dikenal dengan Ibrahim Libya) adalah merupakan kumpulan bughah (penderhaka) dan mereka tidak dianggap mati syahid. Maka wajib dimandi, dikafan dan disembahyangkan sebelum dikebumi. Anehnya sebahagian besar mufti-mufti dalam mesyuarat itu mencadangkan supaya nama mereka yang mati korban tragedi itu tidak perlu disebut dengan lafaz Allahyarham dengan alasan mereka itu penderhaka. Padahal, apabila mereka itu disembahyangkan, maka doa yang menjadi rukun solat jenazah itu adalah memohonkan rahmat dan keampunan kepada mereka yang disembahyangkan. Saya turut hadir dalam mesyuarat tersebut dan memberi hujah mengapa Allahyarham dan kumpulannya adalah mati syahid. Akibatnya saya diusir keluar dari mesyuarat tersebut.

*
Peristiwa 4: Suatu hari kami berdua menjadi panel forum anjuran Jam'iyah Dakwah Islamiyyah Perak. Ketika itu saya adalah YDP Jam'iyah Dakwah Islamiyyah Selangor dan Wilayah Persekutuan. Saya kurang pasti samada TSHZ ketika itu menjadi YDP Jam'iyah Dakwah Perak. Dalam forum yang diadakan di dewan Jam'iyah Perak di Jalan Seruan, Ipoh, saya berbeza pendapat dengan beliau mengenai beberapa isu semasa, terutama mengenai peraturan yang menyekat kebebasan dakwah di masjid-masjid atau surau-surau. Saya menegaskan bahawa undang-undang bersabit dengan tauliah mengajar/berdakwah tidak semestinya dikenakan ke atas pendakwah yang sudah dikenali mempunyai ilmu Islam dan beramal dengannya, kerana undang-undang itu diwujudkan hanya untuk mengawal supaya ajaran yang bathil dan sesat tidak disebarkan kepada orang Islam. Beliau tidak bersetuju dengan pendapat saya dengan memberi alasan bahawa jika tidak dikawal dengan undang-undang tauliah, maka masyarakat akan berpecah-belah akibat fahaman politik dibawa ke masjid-masjid. Pendapat beliau, fahaman politik hendaklah di"sangkut" di pagar masjid dan jangan dibawa ke dalam masjid. Saya pula berhujah bahawa politik tidak boleh dipisahkan dalam dakwah, yang boleh dielakkan hanyalah politik kepartaian tidak terbawa-bawa dalam berdakwah di masjid/surau. Akhirnya, TSHZ sendiri dilarang berdakwah/berceramah di masjid atau surau di Lembah Klang dua tahun yang lalu apabila beliau sering membangkitkan isu murtad dan mendakwa ratusan ribu orang Islam telah masuk Kristian atau Hindu.

*
Peristiwa 5: Yang terkini apabila beberapa orang pemimpin DAP Perak seperti Nga Kor Meng dan PKR Perak seperti Chan Ming Kai sering memetik keterangan-keterangan dalam Al-Quran dalam ceramah-ceramah politik mereka, timbullah isu hukum membaca Al-Quran oleh non-muslim. Tiba-tiba Mufti Perak mengeluarkan pendapat beliau (bukan fatwa) bahawa orang bukan Islam "haram"/tidak boleh membaca Al-Quran. Saya pula berpendapat sebaliknya dengan bersandarkan beberapa hujah termasuk bukti surat Rasulullah saw yang dihantar kepada Maharaja Hercules, Raja Rom Benzantina. Dalam surat tersebut, Rasulullah saw menuliskan ayat 64, surah Ali-Imran, yang sudah pasti ayat itu akan dibaca oleh Hercules. Sekiranya orang bukan Islam tidak dibenar membaca ayat Al-Quran, maka Rasulullah saw tidak akan menuliskannya dalam surat Baginda itu. Banyak lagi hujah saya yang boleh diikuti dalam majalah Al-Islam keluaran Bil. 426 Jun 2009.

Demikianlah di antara cerita di sebalik peristiwa Harussani dengan saya. Ada lagi beberapa contoh peristiwa perbezaan pendapat di antara kami berdua, namun perkara yang paling penting membezakan Ahmad Awang dan Harussani ialah pegangan dan fahaman politik kami masing-masing. Saya tidak pernah menyembunyikan pegangan politik Islam saya semenjak belum menjadi ahli PAS lagi. Semasa saya memegang jawatan Pegawai Kerajaan tidak pernah saya menyembunyikan pegangan saya. Manakala Harussani berpegang kepada fahaman politik Melayunya. Saya katakan politik Melayu bukan politik Islam. Walaupun beliau sering membangkitkan isu Islam, tetapi dasarnya adalah Melayu yang menjadi dasar perjuangan UMNO.

Contoh paling jelas apabila beliau yang mendakwa tidak berpolitik atau tidak memihak kepada mana-mana parti politik, tapi begitu bersungguh-sungguh mengajak PAS bergabung dengan UMNO menubuhkan kerajaan Melayu di Perak sebaik sahaja UMNO/BN gagal membentuk kerajaan selepas keputusan PRU Ke-12 diumumkan sepenuhnya menjelang jam 12 malam 8 Mac 2008. Atas arahan Dato' Seri DiRaja Tajol Rosli, Ketua Perhubungan UMNO Perak (waktu itu), beliau bersusah payah pada malam itu ketika hujan lebat bertolak dengan kereta ke Kota Bharu menemui Mursyidul Am PAS, Tok Guru Nik Aziz dan pada esok paginya pula menghubungi Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Haji Hadi untuk tujuan mendapat persetujuan mereka. Tapi kedua-duanya menolak dengan mudah dan memberikan alasan tertentu. Sekembalinya Harussani ke Ipoh, beliau menghubungi saya melalui telefon (bukan berjumpa seperti yang ditulis dalam artikel majalah MM berkenaan). Saya menolak tawaran UMNO yang dibawa oleh Harussani dengan memberikan alasan dan hujah yang beliau tidak dapat menyanggahnya. Ikutilah penjelasan saya dalam majalah Milenia Muslim keluaran Ogos akan datang seperti yang dijanjikan penerbitnya.

Dari cerita di sebalik peristiwa yang tersebut di atas, jelaslah bahawa Tan Sri/Dato' Seri Hj Harussani Zakaria adalah seorang mufti yang berpolitik dan parti yang didokongnya ialah Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu yang lebih dikenal dalam bahasa Inggerisnya dengan United Malay National Organisation (UMNO).

http://usahmadawang.blogspot.com

Tuesday, June 30, 2009

MEREKA BOLEH BERTUTUR DALAM 2 BAHASA

videoMereka Boleh bertutur dalam 2 bahasa. Adakah anak-anak kita boleh seperti mereka. Inilah kesan Tarbiah dari Sekolah Agama Raayat. Cukupkah kita sekadar menampar sticker “SELAMATKAN SEKOLAH AGAMA RAAYAT; di belakang kereta kita. Apakah pengorman kita untuk SAR. Fikir-fikirkan

follow on fb

share

Share |

BLOGGER PERAK

BLOG BLOG PANAS

BLOG MUSLIMAT

Blog Masjid

Blogroll

Archives

Related Posts with Thumbnails

Header bergerak