Saturday, May 12, 2012

Sek Pondok Pun tak Mahu Terima Tolak bantuan RM100,000

TUMPAT – Pondok Berangan di Kampung Berangan memutuskan untuk menolak peruntukan RM100,000 pemberian daripada Kerajaan Persekutuan yang diumumkan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin. Pondok Berangan antara lima pondok di negeri ini yang tersenarai akan menerima peruntukan itu ketika perjumpaan khas Muhyiddin dengan pengasas pondok Geting (Pondok An–Najmiah) di sini, Abdullah Samah pada 24 April lalu. Guru Pondok Berangan, Muhammad Ali berkata, dia menolak peruntukan itu kerana sejak pondok ini dibuka 70 tahun lalu, pihak pengurusan pondok di sini pada zaman pengasasnya lagi tidak pernah menerima bantuan daripada Kerajaan Persekutuan. “Memang ada bantuan daripada Kerajaan Persekutuan dihulurkan untuk membantu pondok ini, tetapi ditolak oleh pengasas pondok ini. “Disebabkan itu, saya sebagai generasi kedua juga akan berbuat demikian, menolak bantuan RM100,000 untuk pembangunan pondok yang diumumkan Timbalan Perdana Menteri ketika berkunjung ke Pondok Geting baru–baru ini. “Pihak saya pun setakat ini tidak menerima apa–apa lagi berkaitan wang peruntukan itu,” katanya ketika ditemui di pondoknya semalam. Pondok Berangan diasaskan Allahyarham Yaakob Ishak dikenali sebagai Tok Guru Kob, membuka pusat pengajian pondok ini pada tahun 1942. Sekarang ini seramai 35 pelajar lelaki dan perempuan mengikuti pengajian pondok di sini dan ada diantara mereka dari Kemboja, Thailand dan Pahang. Sebanyak 30 pondok disediakan sebagai tempat tinggal pelajar tersebut. Pada 25 April lalu, Sinar Harian menyiarkan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin mengumumkan peruntukan RM500,000 untuk membantu lima pusat pengajian pondok dibawah Persatuan Ulama’ Minda Pondok di negeri ini. Antara pondok itu ialah Pondok Berangan, Pondok Bunut Susu, Pondok Jal Besar, Pondok Pulau Ular dan Pondok Geting.
Tolak bantuan RM100,000 Muhammad (tiga, kiri) memutuskan untuk menolak peruntukan yang diumumkan Timbalan Perdana Menteri

HHebat Najib perjuangkan Bangsa dan Agama kata dia

                Kaka kaka Pejuangkan Agama dan Bangsa betui ke. (saya petik) Sinarharaian


"Umno tak mabuk kuasa dan kami akan berubah mengikut tuntutan masa yang inginkan perubahan dan dasar Umno boleh berubah, namun kami matlamat memperjuangkan agama, bangsa dan negara tidak akan berubah," kata beliau lagi.

 http://www.sinarharian.com.my/edisi/kelantan/kalau-hendak-tunjuk-kuat-himpun-di-stadium-najib-bidas-bersih-1.47254

Ya ampooon! Bila Hang Tuah dah hilang,Ultraman pon dtg ganti gelombang merah! Hidop umno

Pengarah Jais mengaku ahli Umno. Kalau tak UMNO mana boleh jadi Pengarah

                                                                       Pengarah Jais mengaku ahli Umno

SHAH ALAM: Mahkamah Tinggi Shah Alam diberitahu, pengarah Jabatan Agama Islam Selangor (Jais), Marzuki Hussin adalah ahli Umno.

Ketika ditanya peguam Zulhazmi Shariff yang mewakili pemimpin PAS dan Harakah dalam perbicaraan di Mahkamah Tinggi semalam, Marzuki mengaku beliau adalah ahli Umno.

Umno Selangor melalui Setiausaha Perhubungannya, Ir Datuk Seri Mohd Zin bin Mohamed menyaman Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang, timbalannya Haji Mohamad Sabu, Setiausaha Agung Datuk Mustafa Ali, Ketua Pengarang Harakah Ahmad Lutfi Othman, wartawan Harakah, Khairul Azlan Mohamad serta pencetak Harakah, Angkatan Edaran.

Bagaimanapun nama Abdul Hadi dan Mohamad Sabu telah ditolak oleh mahkamah dari menjadi defendan
 
 
Baca lagi:   http://bm.harakahdaily.net/index.php/berita-utama/10251-pengarah-jais-mengaku-ahli-umno

Tuesday, May 8, 2012

Kaka Pic terbaik Hari ini dari UMNO

Dalam perjalan balek selepas perkena Roti Arab aku terserempak pula benda ini, ingatkan ada ke Pergerakan kaum Cina meninggal, biasa kalau ada Kenderaan di belakang ada orang jalan kaki, itulah lazimnya. Apa yang aku lihat sungguh memeranjat sekali jom saksikan pic menarik hari ini

NIK AZIZ IS FATHER OF KAFIR. INI KETERLALUAN

Rasulullah memandang orang-orang yang sering melakukan takfir ini. عَنْ أَبِي ذَرٍّ أَنَّهُ سَمِعَ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ لَيْسَ مِنْ رَجُلٍ ادَّعَى لِغَيْرِ أَبِيهِ وَهُوَ يَعْلَمُهُ إِلَّا كَفَرَ وَمَنِ ادَّعَى مَا لَيْسَ لَهُ فَلَيْسَ مِنَّا وَلْيَتَبَوَّأْ مَقْعَدَهُ مِنَ النَّارِ وَمَنْ دَعَا رَجُلًا بِالْكُفْرِ أَوْ قَالَ عَدُوَّ اللَّهِ وَلَيْسَ كَذَلِكَ إِلَّا حَارَ عَلَيْهِ Dari Abu Dzar, dia mendengar Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,“Tidak ada seorang lelakipun yang mengakui bapak kepada orang yang bukan bapaknya padahal ia tahu (kalau itu bukan bapaknya), kecuali dia telah kufur. Barangsiapa yang mengaku sesuatu yang bukan haknya, berarti dia tidak termasuk golongan kami dan hendaklah ia menempati tempat duduknya dari api neraka. Dan barangsiapa yang memanggil seseorang dengan panggilan “kafir” atau “musuh Allah” padahal dia tidak kafir, maka tuduhan itu akan kembali kepada penuduh. عَنْ أَبِي ذَرٍّ رَضِي اللَّهُ عَنْهُ أَنَّهُ سَمِعَ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ لَا يَرْمِي رَجُلٌ رَجُلًا بِالْفُسُوقِ وَلَا يَرْمِيهِ بِالْكُفْرِ إِلَّا ارْتَدَّتْ عَلَيْهِ إِنْ لَمْ يَكُنْ صَاحِبُهُ كَذَلِكَ Dari Abu Dzar Radhiyallahu ‘anhu, beliau mendengar Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,”Tidaklah seseorang menuduh orang lain dengan kata fasiq, dan menuduhnya dengan kata kafir, kecuali tuduhan itu akan kembali kepada si penuduh jika orang yang tertuduh tidak seperti yang dituduhkan. [HR Bukhari] إِذَا كَفَّرَ الرَّجُلُ أَخَاهُ فَقَدْ بَاءَ بِهَا أَحَدُهُمَا Apabila ada seseorang yang mengkafirkan saudaranya (seiman-red) maka salah satu dari keduanya akan tertimpa kekufuran. [HR Muslim]. أَيُّمَا امْرِئٍ قَالَ لِأَخِيهِ يَا كَافِرُ فَقَدْ بَاءَ بِهَا أَحَدُهُمَا إِنْ كَانَ كَمَا قَالَ وَإِلَّا رَجَعَتْ عَلَيْهِ Barangsiapa yang berkata kepada saudaranya, “hai orang kafir,” maka kata itu akan menimpa salah satunya. Jika benar apa yang diucapkan (berarti orang yang dituduh menjadi kafir); jika tidak, maka tuduhan itu akan menimpa orang yang menuduh. [HR Muslim]. “Tahanlah dari kalian (jangan menyerang) orang ahli La ilaha ilallah (yakni orang muslim) janganlah kalian mengkafirkan mereka karena suatu dosa” pada versi yang lain “janganlah kalian mengeluarkan mereka dari Islam karena suatu perbuatan”, dari Abdullah bin Umar, HR Ath Thabrahiy.

Monday, May 7, 2012

Majlis Fatwa: Jangan berjalan sebelah kaki, pincang atur langkah

                     Sampai Kiamat pun kami Rakyat Perak tak lupa adegan ini.  Ini pun huruhara juga


                                                   DUN PERAK DUI CEROBOH






Saya membaca laporan akhbar tentang kenyataan yang dikeluarkan oleh Pengerusi Majlis Fatwa Kebangsaan, Prof Tan Sri Dr Abdul Shukor Hussin tentang  Muzakarah Majlis Fatwa Kebangsaan yang memutuskan haram untuk umat Islam menyertai perhimpunan atau demonstrasi yang bertujuan tidak baik, melanggar undang-undang dan kekacauan di dalam negara. Menurut laporan akhbar, beliau menyatakan bahawa Islam membenarkan mencari keadilan tetapi melaui tindakan beradab.

Saya setuju bahawa perhimpunan yang bertujuan untuk mencetuskan huru hara dan merosakkan harta benda adalah haram. Bagaimanapun, apabila dikaitkan dengan himpunan BERSIH 3.0 yang dikatakan menimbulkan huru hara, saya berpandangan bahawa kenyataan tersebut dikeluarkan dengan hanya menggunakan sebelah mata. Mata yang digunakan pula adalah kabur dengan cermin mata yang telahpun rosak. Saya menghormati ahli-ahli Majlis Fatwa Kebangsaan dengan setinggi-tinggi perhormatan namun dalam hal ini saya amat berbeza dengan pendirian yang dikemukakan oleh Pengerusi Majlis Fatwa Kebangsaan ini.

Tidakkah disedari bahawa Himpunan Bersih 3.0 bukannya bertujuan untuk mencetuskan huru-hara? Himpunan ini menggariskan lapan tuntutan untuk membersihkan pilihanraya bukannya mencetuskan huru-hara jauh sekali untuk menjatuhkan kerajaan melalui jalan raya. Jika dikatakan menggunakan cara beradab dibenarkan, maka suka saya bertanya, apakah jalan beradab yang lebih aman melainkan pergi dan duduk? Pernahkah Majlis Fatwa memandang dan memahami di sebalik lapan tuntutan yang dikemukakan oleh BERSIH untuk mengatasi isu pengundi hantu dan penipuan di dalam pilihanraya yang implikasinya lebih besar kepada negara? Saya yakin bahawa fatwa ini hanya laporan akhbar pro kerajaan sahaja tanpa mendapat penjelasan dari penganjur BERSIH 3.0 sebelum membuat pertimbangan. Justeru, soalan saya ialah fatwa kah namanya sekiranya tanpa penjelasan dari kedua-dua belah pihak, terus sahaja dijatuhkan hukuman?

Huru-hara tercetus jika ia dihalang. Andaikan himpunan di Gua Musang dan RCT, Kota Bharu ketika kedatangan Perdana Menteri baru-baru ini ke Kelantan dihalang dan disembur dengan air, tidak mustahil ia turut menjadi huru-hara.  Jika BERSIH berhimpun dianggap haram, apa pula hukum perhimpunan Presiden UMNO di Gua Musang dan RCT baru-baru ini yang tujuannya jelas mengajak rakyat menukar kerajaan Kelantan?

Justeru cukuplah saya mengatakan, jangan berjalan sebelah kaki, nanti pincang mengatur langkah. Salam hormat saya buat Majlis Fatwa Kebangsaan.

Dengan hormat,
NIK ABDUL AZIZ BIN NIK MAT,
Al-Mursyidul Am,
Parti Islam Semalaysia (PAS).
Bertarikh : 15 Jamadil Akhir 1433H bersamaan 07 Mei 2012M

Kera lebih elok berbanding yang meloncat-loncat itu. Najib: Ada peserta Bersih tindak macam kera hilang pedoman


 *
Najib Tun Razak berucap pada Majlis Sepetang Bersama YAB Perdana Menteri di 
Dataran Rompin, Rompin hari ini. – Foto Bernama
KUALA ROMPIN - Tindakan pembangkang yang tidak mahu menggunakan Stadium Merdeka untuk mengadakan perhimpunan Bersih 3.0 bertujuan untuk menarik perhatian media luar negara membuat liputan tentang perlakuan ‘ganas’ yang cuba ditimbulkan pembangkang.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak berkata, kerajaan sebelum ini telah memberi cadangan kepada pembangkang supaya mengadakan perhimpunan tersebut di dalam stadium tetapi ditolak oleh pihak yang mahu menggugat keamanan dan keselamatan negara.

Menurutnya, tindakan terdesak pembangkang itu dilihat cuba menarik perhatian media asing tentang keadaan yang berlaku semasa perhimpunan itu dijalankan.

“Mungkin tidak seronok sebab orang duduk secara aman, duduk di kerusi jadi media luar tidak akan buat liputan terhadap mereka.

“Sebab itu mereka mesti cari jalan supaya berita perhimpunan itu dapat keluar di media luar negara.

“Jadi perhimpunan dijalankan di jalan raya agar dapat dilakukan secara tidak aman dan keluar dalam media luar negara,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada majlis Sepetang Bersama Perdana Menteri di Dataran Rompin di sini, hari ini.

Hadir sama, isterinya, Datin Seri Rosmah Mansor; Menteri Besar, Datuk Seri Adnan Yaakob dan Ahli Parlimen Rompin, Datuk Seri Jamaluddin Jarjis.

Najib berkata, pihak kerajaan tidak menghalang mana-mana pihak untuk mengadakan apa sahaja perhimpunan asalkan ia dijalankan secara aman.

Beliau berkata, kerajaan tidak akan menghalang sekiranya perhimpunan itu diadakan secara aman kerana Malaysia merupakan negara yang mengamalkan sistem demokrasi.

“Kalau mereka nak berhimpun, apa salahnya buat macam program ini yang lebih bertamadun kerana perhimpunan itu jelas menunjukkan ada peserta berhimpun macam kera yang hilang pedoman. Kera lebih elok berbanding yang meloncat-loncat itu.

“Kalau hendak buat secara aman kita terima, kita tidak tolak sebab kita merupakan negara demokrasi.

“Semua ada hak termasuk pembangkang selagi semua boleh buat adalah hormat undang-undang,” katanya.

Bagaimanapun katanya, beliau tidak menyalahkan semua peserta yang terlibat kerana ada yang datang dengan niat yang baik.

“Bukan semua yang hadir itu terdiri daripada mereka yang ganas, tetapi ada yang datang dan berhimpun dengan cara yang baik,” katanya.

Nik Aziz jawab Najib; BN sah?????

                   Kaka kaka kaka kan dah kena sebiji tepat paada sasaran

saya petik (sisnar harian)
 
Bila timbul persoalan BERSIH yang disebut ketua kerajaan yang pergi Kelantan itu, Bahawa BERSIH itu nak guling kerajaan 


yang sah, SAH sungguh kerajaan (pusat) ini? Soal beliau ketika menyampaikan 


ucapan majlis makan malam bersama  pemimpin PR Wooooooooo gegar


 http://www.sinarharian.com.my/politik/nik-aziz-jawab-najib-kerajaan-bn-sah-1.45888

Sunday, May 6, 2012

POLIS ATAU UMNO YANG TIADA IBU TAK PERLU BACA !


Soalan pertama : Siapakah yang perlu/wajib kita hormati selepas Allah dan Rasulullah? (jawapannya : Ibu) dan Soalan kedua : Siapakah yang perlu/wajib kita hormati selepas Ibu? maka jawapannya Ibu. Bayangkan selepas Allah dan Nabi Muhammad Rasulullah ialah Ibu .Allah memberi kemuliaan tinggi kepada ibu atau emak yang melahirkan kita bukan bilioner atau orang arab atau orang Melayu diberi kemuliaan setinggi ini.Kemuliaan dan taraf setinggi ini diberikan Allah dan Rasul kepada ibu kita walau bagaimana rupa dan taraf hidupnya.Sedemikian wajib kita terutama anak-anak lelaki menjaga keselamatan dan kehormatan ibu kita sendiri.
Jika kita adalah Khalid Ismath tergamakkah kita buat begitu ? Hanya melepaskan geram dalam Facebook ? Mungkin kalau teman ada kederat seperti Superman atau Badang teman akan pukul polis yang keronyok ibu teman atau yang menendang dan memijak ibu teman semasa 28 April 2012. Kerana teman tidak kuat dan tiada kuasa luarbiasa seperti polis dan Menteri Dalam Negeri atau Ketua Polis negara maka teman hanya dapat luahkan geram pada facebook. Itucara yang boleh termampu bagi menunjukkan kepada Allah dan dunia bahawa teman atau Khalid mahu membantu ibu tapi tidak dapat hanya melihat tubuh ibu terkujur sakit dan lemah di atas katil di hospital.

Bagi teman yang dah tua ini semasa dikeroyok seperti pakar undang2 negara Aziz Bari kata beliau dimaki dan dihina kerana menghadiri perhimpunan tersebut. Sama kes macam Khalid ini ,teman kalau muda macam beliau mungkin akan meluahkan perasaan marah kerana tak mampu melawan polis bacul yang memukul ramai2 terhadap kami yang berumur begini. Kalau ikut hati setakat 5 orang polis boleh juga teman lepaskan tumbukan padu atau penendang jitu pada setiap polis yang menyerang teman namun mereka ada banyak kumpulan dan bertali arus bak kata Setiausaha UMNO BTR Sdr Zahrain sb saja ada 2,000 orang kalau polis ada beribu-ribulah.
Cuma polis lupa kami(peserta BERSIH 3.0) ada lebih 300,000 orang dan kami tak tergamak menyerang balik kerana kami (yang tua ni) dah anggap polis-polis ini macam anak kami.

Seorang aktivis mahasiswa ditahan polis ketika hadir bagi membantu siasatan berhubung dakwaan berkaitan status laman sosial Facebook yang dikatakan menyokong tindakan supaya anggota polis dibunuh.



Khalid Ismath, 22, ditahan sejurus sampai di ibu pejabat polis kontinjen Kuala Lumpur ditemani ibu bapa, sanak saudara dan sekumpulan aktivis mahasiswa.

Khalid dalam Facebook sebelum ini menulis: "Saya setuju jika semua polis dibunuh. Kerana begini caranya mereka melayan rakyat. Jadi setiap kali demo, tidak ada rundingan dengan polis lagi. Lawan tetap lawan."

Status itu dipercayai berkaitan dengan layanan polis semasa perhimpunan BERSIH 3.0 genap seminggu lalu.

Menurut bapanya Ismath Mohd Habib, polis yang datang ke rumahnya di Klang semalam tidak menyatakan hasrat menahan Khalid.

Beliau juga tidak nampak alasan untuk pihak berkuasa berbuat demikian kerana berpendapat anaknya bukan penjenayah atau "mat rempit".

Pada jam 11.30 pagi tadi, beliau dipindahkan ke ibu pejabat polis daerah Cheras untuk siasatan lanjut. - Malaysiakini

http://pascawanganbukitsentosa2.blogspot.com/2012/05/polis-atau-umno-yang-tiada-ibu-tak.html

follow on fb

share

Share |

BLOGGER PERAK

BLOG BLOG PANAS

BLOG MUSLIMAT

Blog Masjid

Blogroll

Archives

Related Posts with Thumbnails

Header bergerak