Saturday, January 14, 2012

PAS, DAP, PKR adalah 'kuda perjuangan'

Umno-BN 9 Negeri lwn Pakatan 4 Negeri, Pakatan Tetap Menang



ALOR SETAR, 14 Jan: PAS, DAP dan PKR tidak pernah diperalat, diperkuda dan diperbodohkan antara satu sama lain, sebaliknya ketiga-tiga parti itu adalah 'kuda-kuda perjuangan' untuk merubah landskap politik tanah air.

Hanya dengan kuda-kuda perjuangan itu yang yang akan membolehkan politik kotor yang diamalkan oleh Umno BN di negara ini dibersihkan sekiranya Pakatan Rakyat berjaya melangkah ke Putrajaya pada PRU Ke-13 yang akan diadakan tidak lama lagi.

Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang berkata, oleh itu dakwaan Umno yang mengatakan PAS diperalatkan atau diperkudakan oleh DAP ternyata tidak berasas.

"Kita adalah kuda-kuda perjuangan dan kita tidak sekali-kali boleh diperbodohkan oleh sesiapa, insya Allah," katanya ketika berucap pada sesi Penggulungan pada Konvensyen Pakatan Rakyat Ke-3 di Stadium Sultan Abdul Halim Mu"adzam Shah, di sini, hari ini.

Berucap pada sesi yang dipengerusikan oleh Datuk Wan Abdul Rahim Wan Abdullah itu, beliau berkata, kerjasama erat antara PAS, DAP dan PKR ternyata amat mencemaskan Umno sehingga menyebabkan mereka sanggup membuat dakwaan seperti itu.

Bagaiamanapun, katanya, rakyat tahu realiti yang sebenarnya dan tidak lagi boleh diperbodohkan oleh Umno BN, sebaliknya ingin bersama-sama Pakatan Rakyat untuk menukar kerajaan pada PRU Ke-13 nanti.

"Sejak berada di bawah pemerintahan BN, rakyat juga sudah tahu betapa tidak bertanggungjawabnya Umno BN dalam pelbagai perkara termasuk Bahasa Melayu sendiri sebagai bahasa rasmi negara yang dikerdilkan," katanya.

Mereka juga, tambahnya, turut memainkan isu perkauman, pada hal kedudukan Malaysia sebagai negara yang didiami pelbagai kaum dan mempunyai pelbagai budaya boleh mendatangkan kekuatan kepada negara jika ditangani dengan betul.

"Begitu juga dengan permuafakatan yang diadakan oleh PAS dan DAP sebenarnya adalah atas perkara-perkara yang tidak berbeza yang boleh dimuafakati.

"Manakala dalam perkara-perkara yang berbeza pula, kita akan bertasamud," tegasnya yang juga Ahli Parlimen Marang, Terengganu.

Politik, tegas beliau lagi, adalah amanah Allah yang mesti dijaga dengan baik kerana ia adalah perkara yang baik dan bersih.

"Inilah yang dipraktikkan oleh PAS sejak dulu seperti yang dikehendaki oleh Islam, tetapi Umno BN tidak pernah mempedulikan perkara itu sehingga menyebabkan politik menjadi amat kotor di tangan mereka," ujar beliau.





PAS, DAP, PKR adalah 'kuda perjuangan'

KERENGGA: `Saya kata cis kepada Umno’ - Nik Aziz


PETALING JAYA: Umno bertindak mengikut nafsu ketika merampas kuasa dari Pakatan Rakyat di negeri Perak dua tahun lalu, kata Mursyidul Am PAS.

Datuk NIk Aziz Nik Mat berkata, rampasan kuasa tersebut tidak mengikut amalan demokrasi serta cara Islam.
Menteri Besar Kelantan itu berkata demikian ketika menyampaikan ucapan penggulungan di konvensyen ketiga Pakatan Rakyat di Alor Setar sebentar tadi.

Kerajaan Pakatan Rakyat Perak tumbang pada bulan Februari 2009 setelah tiga Adunrya melompat menyokong BN.

Dalam ucapannya, Nik Aziz juga menuduh Umno telah menceroboh ekonomi, akidah dan politik negara. 'Saya kata cis’

Oleh kerana itu, tegas menteri besar Kelantan itu, beliau menolak sebarang kerjasama dengan Umno.

“Saya didatangi pemimpin Umno pelbagai darjat. Dia (Umno) minta PAS masuk Umno.

“Tok guru, Ustaz Ziz, masuk Umno untuk perpaduan rakyat (Malaysia). Saya kata cis, maka kami bersama Pakatan Rakyat..” kata beliau diiringi tepukan peserta konvensyen.

Nik Aziz berkata, dalam hadis politik, kena sengat sekali saja, jangan kena sekali lagi.
Kali pertama kena sengat perkara biasa, tetapi kalau dua kali itu bodoh, tegas beliau.


KERENGGA: `Saya kata cis kepada Umno’ - Nik Aziz

Friday, January 13, 2012

Hukum penggunaan wang Zakat

1. Golongan yang berhak menerima harta zakat telah ditentukan Allah, ianya tidak diserahkan kepada pilihan manusia atau pemerintah semata-mata. Setiap yang telah ditentukan Syarak perlulah dilaksanakan sebagaimana dikehendaki Syarak. Ini menjadi amanah penting yang dipikul oleh individu atau institusi yang bertanggungjawab menguruskan harta zakat; memungut dan mengagihkannya.

Menjadi satu kaedah yang disepakati oleh para Fuqahak bahawa;

تَصَرُّفُ الإِمَامِ عَلَى الرَّعِيَّةِ مَنُوْطٌ بِالْمَصْلَحَةِ

“Tidak tanduk pemimpin dalam perkara yang berkait dengan rakyat terikat dengan maslahah (untuk rakyat)”

(al-Asybah wa an-Nazair, Imam as-Suyuti).

Mengulas kaedah ini, Imam Ibnu Nujaim berkata;

إذا كان فعل الإمام مبنيا على المصلحة فيما يتعلق بالأمور العامة لم ينفذ أمره شرعا إلا إذا وافقه،
فإن خالفه لم ينفذ

“Oleh kerana perlakuan/tindakan pemimpin bagi urusan-urusan awam mesti terbina di atas maslahah, tidak dilaksanakan arahannya –dari segi Syarak- melainkan jika arahan itu menepati maslahah. Maka jika ia menyalahai maslahah, tidak harus dilaksanakan”

(al-Asybah wa an-Nazair, Imam Ibnu Nujaim, halaman 138).

2. Khusus bagi pengurusan kewangan, Saidina ‘Umar pernah menegaskan;

إني أنزلت نفسي من مال الله تعالى بمنزلة ولي اليتيم.

“Sesungguhnya aku meletakkan diriku dalam pengurusan harta Allah sama seperti kedudukan penjaga harta anak yatim”.

Penjaga harta anak yatim adalah adalah pemegang amanah. Tidak harus ia membelanjakan harta itu sewenang-wenang seolah-olah harta itu miliknya, sebaliknya ia hendaklah menguruskan harta itu bagi pihak orang lain dengan penuh kejujuran agar ancaman Allah dalam ayat berikut tidak berlaku ke atasnya;

إِنَّ الَّذِينَ يَأْكُلُونَ أَمْوَالَ الْيَتَامَى ظُلْماً إِنَّمَا يَأْكُلُونَ فِي
بُطُونِهِمْ نَاراً وَسَيَصْلَوْنَ سَعِيراً

(Surah an-Nisa’, ayat 10)

Menyentuh tentang pengurusan harta zakat, Imam an-Nawawi menegaskan; “Adalah dituntut ke atas pemerintah dan individu yang ditugaskan memungut zakat apabila diserahkan kepadanya urusan pengagihan harta zakat untuk memberi perhatian kepada memastikan dengan tepat orang-orang yang berhak terhadap harta tersebut, mengetahui bilangan mereka, kadar keperluan mereka dan kadar hak mereka”

(al-Majmu’, kitab az-Zakah, bab Qism as-Sadaqaat, 6/188).

3. Golongan yang berhak menerima zakat

Allah telah menghadkan orang-orang yang berhak menerima harta zakat kepada lapan golongan;

1. Untuk golongan fakir
2. Untuk golongan miskin
3. Untuk golongan muallaf yang hendak dijinakkan hatinya dengan agama
4. Untuk ‘amil-amil yang dilantik menguruskan zakat
5. Untuk hamba-hamba yang ingin memerdekakan dirinya
6. Untuk orang-orang yang dibelenggu oleh hutang
7. Untuk dibelanjakan bagi kemaslahan agama Allah (Fi Sabilillah)
8. Untuk orang-orang musafir yang terputus bekalan.

إِنَّمَا الصَّدَقَاتُ لِلْفُقَرَاءِ وَالْمَسَاكِينِ وَالْعَامِلِينَ عَلَيْهَا وَالْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ وَفِي الرِّقَابِ وَالْغَارِمِينَ وَفِي سَبِيلِ اللَّهِ وَاِبْنِ السَّبِيلِ فَرِيضَةً مِنَ اللَّهِ وَاللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ

“Sesungguhnya sedekah-sedekah (yakni zakat) itu hanyalah untuk orang-orang fakir, dan orang-orang miskin, dan amil-amil yang menguruskannya, dan orang-orang muallaf yang dijinakkan hatinya, dan untuk hamba-hamba yang hendak memerdekakan dirinya, dan orang-orang yang berhutang, dan untuk (dibelanjakan pada) jalan Allah, dan orang-orang musafir (yang keputusan) dalam perjalanan. (Ketetapan hokum yang demikian itu ialah) sebagai satu ketetapan (yang datangnya) dari Allah. Dan (ingatlah) Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana”.

(at-Taubah: 60)

4. Oleh kerana orang-orang yang berhak menerima zakat telah ditetapkan oleh Allah, tidak boleh sewenang-wenangnya kita harta zakat digunakan kecuali kepada kepada aspek-aspek yang ditentukan Syarak. Para ulamak menegaskan; Jika seorang telah tersalah memberikan zakatnya di mana ia membayar zakatnya kepada orang yang tidak layak menerima harta zakat, maka zakatnya tidak sah dan wajib diulangi.

(al-Fiqhul Wadhih, jil. 1, hlm. 514).

Kerana itu, amat penting diperhatikan kepada siapa kita salurkan zakat kita?

5. Pengertian Sabilillah

Jumhur ulamak terdahulu (termasuk ulamak-ulamak mazhab Syafi’ie) mengkhususkan Fi Sabilillah hanya kepada tentera-tentera Islam yang berperang di jalan Allah. Ini sebagaimana ditegaskan oleh Imam as-Syirazi dalam al-Muhazzab;

“Bahagian Fi Sabilillah diberikan kepada tentera-tentera yang berperang secara bersunguh-sungguh jika mereka tidak diberi gaji. Adapun tentera-tentera yang dibayar gaji oleh pemerintah, maka mereka tidak diberikan zakat kerana rezki dan keperluan mereka ditanggung oleh harta Negara (al-Fai’)”

(al-Muhazzab, Kitab az-Zakah).

6. Berkata Imam Nawawi ketika mensyarahkannya;

“Mengikut mazhab kami (yakni mazhab Syafi’ie), habuan fi Sabilillah yang disebut dalam ayat ialah dibelanjakan kepada tentera-tentera yang tidak diperuntukkan bagi mereka harta dari jabatan kerajaan di mana mereka berperang secara sukarela. Perdapat yang sama diutarakan oleh Abu Hanifah dan Malik”

(al-Majmu’, Imam an-Nawawi).

7. Namun terdapat para ulamak yang memperluaskan pengertian Fi Sabilillah ini kepada semua aktiviti dan usaha untuk kemaslahan Islam dan umat Islam. Di antara mereka, Imam al-Kasani yang menyebutkan dalam kitabnya yang terkenal (بدائع الصنائع):

Adapun firman Allah (وَفِي سَبِيلِ اللَّه): ia adalah ungkapan bagi semua usaha yang mendekatkan diri kepada Allah. Maka termasuk di dalamnya semua orang yang berusaha melaksanakan ketaatan kepada Allah dan berusaha di jalan kebaikan jika ia seorang yang memerlukan (harta zakat)”.

8. Menurut Imam Fakhruddin ar-Razi; Imam al-Qaffal telah menaqalkan dalam tafsirnya dari beberapa Fuqaha’ yang mengharuskan dibelanjakan zakat untuk semua bentuk kebaikan/kebajikan seperti membina benteng-benteng pertahanan, membangunkan masjid dan sebagainya kerana ungkapan Allah (وَفِي سَبِيلِ اللَّه) itu adalah umum”.

(Tafsir ar-Razi: 16/113, Lihat Fiqh az-Zakat, Dr. Yusuf al-Qaradhawi, jil. 2, hlm. 689).

9. Apa yang jelas dari kalimah yang digunakan Allah “Fi Sabilillah”, penggunaan harta zakat bagi tujuan ini hendaklah yang ada kaitan dengan agama dan ummah, bukan semata-mata kepentingan bersifat individu. Ini sebagaimana disentuh oleh Syeikh Rasyid Ridha dalam tafsirnya al-Manar; “Setelah dibuat kajian jelaslah bahawa yang dimaksudkan dengan Fi Sabilillah di sini ialah segala urusan kepentingan umum kaum muslimin yang dengannya tertegak urusan agama dan Negara. Ia bukan urusan kepentingan individu….”.

(Fiqhu az-Zakah, jil. 2, hlm. 692).

10. Ditegaskan juga oleh Syeikh Abdurraziq Nasir Muhammad (salah seorang ulamak al-Azhar, Mesir) dalam buku Fiqh Zakatnya; “Maksud kalimah Sabilillah ialah maslahah-maslahah umum yang melata manfaatnya kepada sekelian kaum muslimin, bukan yang khusus kepada individu tertentu sahaja”

(Fiqh az-Zakah Fi al-Mal wa al-Badan, halaman 139)

Nasrudin bin Hassan
Ketua Dewan Pemuda PAS Malaysia



Hukum penggunaan wang Zakat

Inilah Jejaka Yang Halang penggunaan dawat kekal semasa PRU 2008

Kaka kaka
Akhirnya Nazri
Akui juga.
Beliau adalah dalang tersebut

Kahkahkah... Fathul Bari tak layak jadi ostad, buat lawak bodo

Lawak Bodoh Dari Fathul Bari Mat Jahya

Oleh IsaLinggi

Mengikuti talkshow dalam mobtv yang mana Fathul Bari Mat Jahya, Ketua Pegawai Eksekutif Ilmuan Muda Malaysia mengulas tentang kes DS Anwar Ibrahim merupakan satu lawak bodoh dari seorang yang mengaku cerdik agama. Kalau diamati ulasan beliau, mungkin orang akan berpendapat bahawa beliau merupakan tokoh agama muda yang amat berkaliber tetapi seperti yang saya katakan diawal tadi, ianya merupakan satu lawak bodoh dari beliau.

Kalau beliau bercakap dari sudut Islam, maka beliau harus melihat kenapa kes ini yang melibatkan mangsa dan tertuduh yang beragama islam dibawa ke Mahkamah Penjajah dan bukannya mahkamah syariah. Itulah lawak bodoh pertama beliau dalam ulasan itu kerana beliau mengulas dari perspektif islam. Takkan lah beliau tidak mengetahui bahawa mahkamah warisan penjajah mempunyai pelbagai tipu muslihat untuk membuat orang benar bersalah dan orang salah menjadi benar. Beliau harus menekankan bahawa perbicaraan di mahkamah syariah adalah lebih adil berbanding mahkamah warisan penjajah. Itu dari sudut perspektif islam.

Lawak kedua pula ialah bila beliau mempertikaikan tindakan penyokong pakatan rakyat yang tidak percayakan system kehakiman Malaysia dan bagi beliau itu merupakan fitnah kepada system kehakiman itu. Fathul Bari sepatutnya tidak melihat kepada kes DS Anwar Ibrahim sahaja dalam menilai kepercayaan rakyat kepada ketelusan system kehakiman Negara. Kita boleh lihat dalam kes yang melibatkan Pakatan Rakyat melawan Barisan Nasional, banyak keraguan munasabah yang berlaku. Contohnya kes Perlembagaan Negeri Perak yang mana pihak Mahkamah boleh mencampuri kes tersebut tetapi dalam kes ADUN di Kedah, berbeza pula keputusannya. Hari ini hakim mahkamah Tinggi memutuskan keputusan A tetapi dengan fakta yang sama Hakim Mahkamah Rayuan memutuskan keputusan B. Disini sahaja kita boleh dapati bahawa para hakim yang ada di Malaysia ini memiliki ilmu undang-undang yang berbeza walaupun berpaksikan kepada perlembagaan Malaysia. Sebab itulah saya katakan lebih baik kalau Fathul Bari menutamakan Mahkamah Syariah kerana ia berpaksikan kepada Al Quran itu pun kalau Fathul Bari mementingkan agama islam.

Lawak ketiga yang Fathul Bari katakana dalam talk show tersebut ialah tentang perpecahan umat islam di Malaysia dan kononnya satu tindakan perlu dilakukan untuk mengelak perpecahan itu. Sebagai Ketua Pegawai Eksekutif Ilmuan Muda Malaysia, saya rasa beliau boleh melihat bagaimana perpecahan itu berlaku. Tindak tanduk kerajaan sokongan Fathul Bari lah yang banyak melakukan perpecahan umat Islam pada hari ini dengan bantuan-bantuan NGO-NGO yang menyokong kerajaan. Tidakkah Fathul Bari melihat ilmuan yang lebih handal dari beliau disaman kerana mengajar tanpa tauliah. Adakah ilmu Fathul Bari lebih hebat dari Tuan Guru Nik Aziz dan Tuan Guru Hj. Hadi untuk mengajar tentang Islam. Adakah ilmu Fathul bari lebih hebat dari Mantan Mufti Negeri Perlis, Dr. Asri. Kehebatan Fathul Bari hanyalah kerana beliau merupakan Ketua Pegawai Eksekutif Ilmuan Muda Malaysia yang tidak dimiliki oleh Dr. Asri, TG Nik Aziz dan juga TG Hj. Hadi. Perpecahan yang dilakukan dengan menafikan hak orang Kelantan, menafikan hak pembangkang dan menafikan hak rakyat Malaysia dilakukan oleh kerajaan yang disokong oleh Fathul Bari.

Tidak perlulah Fathul Bari menerangkan sejarah Islam kalau hanya untuk menghalalkan cara kerajaan memerintah kerana cara itu lebih keji pada pandangan ramai. Seelok-eloknya Fathul Bari menegur kes penyalahgunaan wang zakat oleh Menteri dan juga MaiWP serta penyelewangan wang rakyat dalam projek Fidlot oleh keluarga menteri.

Sebenarnya saya malu bila melihat Fathul Bari memperboodohkan diri dalam talk show tersebut sebab “HANG ORANG PERLIS, AKU PUN ORANG PERLIS”.

ps: Maap aku tak panggil hang ustaz sebab hang tak layak jadi ustaz


Kredit kepada: http://shalehudin.blogspot.com/2012/01/kahkahkah-fathul-bari-tak-layak-jadi.html

Thursday, January 12, 2012

Nik Aziz: Usah campur urusan Pas

Nik Aziz

KOTA BHARU – Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat mengingatkan Barisan Nasional khususnya Ketua Pembangkang Dewan Undangan Negeri (Dun), Datuk Md Alwi Che Ahmad agar tidak mencampuri urusan parti itu.
Menurutnya, Alwi tidak berhak membuat desakan supaya Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang, dipecat atas alasan mengadakan pertemuan dengan pemimpin Umno kerana Islam jelas membenarkan sebarang pertemuan di buat demi kepentingan agama.
“Dia orang Umno, Pas parti lain. Tidak usah campur hal orang lain. Sebab kalau kita campur hal orang nanti orang akan turut campur hal kita.
“Jumpa dengan sesiapa sekalipun Islam sentiasa memberi peluang. Lebih-lebih lagi dengan orang bukan Islam, apatah lagi orang Pas jumpa Umno. Dengan cara ini kita beri peluang kepada orang itu mengenali Islam,” katanya di sini, hari ini.
Beliau mengulas kenyataan bekas Setiausaha Politik Perdana Menteri itu supaya Majlis Syura Pas yang diketuai Nik Aziz turut memecat Datuk Seri Abdul Hadi Awang, kerana membelakangi parti itu seperti yang dilakukan terhadap bekas Pesuruhjaya Pas Selangor, Datuk Dr Hasan Ali.
Md Alwi dilaporkan berkata, Abdul Hadi datang ke kediaman rasmi Perdana Menteri untuk membincangkan penubuhan kerajaan perpaduan dengan Umno selepas Pilihan Raya Umum Ke-12 (PRU12).
Bagaimanapun, beliau mendakwa, rancangan itu tidak menjadi kenyataan kerana ditentang Nik Abdul Aziz dan beberapa pemimpin lain dalam Pas.



http://www.sinarharian.com.my/politik/nik-aziz-usah-campur-urusan-pas-1.17857

KIAMAT MAKIN HAMPIR: ISTERI ORANG SUKA DENGAN PENGKID

“Sebelum ini, saya tidak pernah curang pada suami, tapi segala-galanya berubah apabila saya mula bosan dengan sikap suami yang bukan saja sibuk bekerja sehingga tidak memberi perhatian kepada saya termasuk dalam hubungan seks.



JOHOR BAHRU: Biarpun sudah bersuami dan memiliki dua anak, seorang suri rumah tetap tewas kepada godaan nafsu songsang apabila menjalin hubungan sulit dengan wanita berperwatakan lelaki atau pengkid.

Lebih mengaibkan, dia yang hanya mahu dikenali sebagai Lisa, 38, tanpa silu mendedahkan dia berbuat demikian kerana berasa pasangan songsangnya itu lebih hebat di ranjang berbanding suaminya.

“Suami saya sudah mencecah 50 tahun dan layanan seksualnya terhadap saya biasa saja, tetapi kekasih pengkid saya lebih hebat,” katanya.

Lisa berkata, kekasih songsangnya yang dipanggil Man, 43, dikenalinya sejak enam tahun lalu dan mereka mula menjalin hubungan intim selepas pengkid itu lebih banyak memberi perhatian kepadanya berbanding suami yang dikahwininya selama 13 tahun.

http://www.hmetro.com.my/articles/Pengkidhebatdaripadasuami/Article

PERKASA Penang menggila lagi...

PERKASA Penang menggila lagi...


Sebelum itu.. Aku ingatkan UMNO Penang saja yang orang Melayu Penang dah tak minat nak joint.. rupa-rupanya PERKASA yang dikatakan sebagai kumpulan pendesak Melayu pun orang Melayu Penang tak mau joint..buktinya tengok gambar kat atas tu..


'Jentolak' PERKASA dihalang masuk pejabat KM

Anggota kumpulan pendesak Melayu, PERKASA, hari ini menghantar replika sebuah jentolak kepada Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng sebagai simbol dakwaan kerajaan negeri merobohkan rumah-rumah dan kawasan perniagaan masyarakat Melayu.

Kumpulan itu diketuai Ketua Wira Pulau Pinang Mohd Risuan Asudin yang membawa replika jentolak itu ke pejabat bangunan kerajaan negeri di tingkat 3, Komtar.

Antaranya, mereka membantah tindakan kerajaan negeri merobohkan sebuah bengkel motosikal di Jelutong pada tahun lalu, yang mana pemiliknya kebetulan adalah seorang ahli PERKASA.

Mereka, bagaimanapun, dihalang daripada memasuki pejabat Lim di tingkat 28. Pejabat Lim juga tidak melayan kumpulan itu yang sering-kali menimbulkan kekecohan di Pulau Pinang dengan tidak menghantar sebarang pegawai untuk menerima 'hadiah' berkenaan.

Kecewa dengan tindakan itu, anggota PERKASA melepak dan bersila di lantai, dengan harapan bahawa pintu pejabat ketua menteri akan dibuka tetapi sebaliknya pengawal mengunci mereka.

Kumpulan itu kemudian membidas Lim kerana didakwa tidak mahu berjumpa dengan rakyat dan menerima ‘hadiah’ mereka.

"Ia hanya replika, kenapa dia begitu takut?" soal Risuan, sebelum membuka sehelai kain merah yang digunakan untuk membalut replika itu.

Malaysiakini

Kredit; Anak Sungai Derhaka

Wednesday, January 11, 2012

Jangan ugut rakyat ‘hanya Umno bagi makan’

Ingat...‘hanya Umno bagi makan’..!!

Jangan ugut rakyat ‘hanya Umno bagi makan’

KOTA KINABALU, 11 Jan: Para pemimpin Umno Barisan Nasional di negeri ini diingatkan tidak memperalatkan kemaslahatan dan kesempitan rakyat sebagai medan meraih undi dan populariti.

Ketua Penerangan Pemuda PAS Sabah, Mohd Julpikar Abd Mijan (gambar) menegaskan bahawa politik ugut mengugut dan ‘hanya Umno yang bagi makan’ perlu dihindarkan selagi mana keyakinan dan keesaan yang tinggi kepada Allah.

“Rosak Umno BN yang ada pada hari ini bukan disebabkan kepimpinannya yang lemah. Bukan juga faktor ketandusan kepimpinan yang baik.

“Tapi, rosak dan tandusnya Umno BN disebabkan kejahilan dan khurafat yang tidak pernah padam dalam diri mereka,” ujarnya.

Katanya, kesempitan hidup yang dialami rakyat menjadi tugas utama Umno BN bagi mengekalkan kuasa dan pemerintahan yang ada pada hari ini.

“Rakyat miskin, mereka tindas. Diberi macam-macam ugutan. Kononnya tiada Umno tiadalah tempat tinggal, tiadalah makanan dan tiadalah keselesaan.

“Ini fahaman khurafat yang Umno BN Sabah berjangkit dengan Semenanjung. Yang jadi mangsa, rakyat Sabah,” ujarnya.

Menurut beliau lagi, kedaifan dan kekurangan yang ada pada rakyat sebenarnya perlu ditingkatkan pengetahuan bagi mewujudkan sebuah masyarakat yang berilmu dan berpendidikan.

“Umno sepatutnya bila sudah berkuasa, mampu untuk membawa keluar rakyat daripada kepompong kemiskinan dan kedaifan ini. Jangan tahu mengkritik negeri yang dipimpin Pakatan Rakyat. Lihat dulu negeri yang dipimpin ini, sama ada betul atau tidak sudah menepati citarasa rakyat.

“Bagi pendidikan kepada anak-anak kampung, beri mereka sekolah dan pelajaran. Beri mereka penempatan yang bagus-bagus, punya kemudahan dan keperluan asas bukan suap mereka dengan ugutan dan kuasa,” tegas Julpikar.

Dalam perkembangan yang lain, Julpikar yang juga Ketua Penerangan PAS Sepanggar mempelawa para media dan wartawan untuk melihat sendiri hasil usaha dan kerja kuat Umno Sepanggar yang dikatakan menjiwai kehidupan rakyat.

“Kita (PAS) jemput semua para media dan wartawan untuk menilai sendiri kerja kuat Umno Sepanggar yang dikatakan sejak tahun 2009 ini.

“Sehingga ke hari ini, penduduk Kampung Numbak dan Kibagu masih tidak mempunyai jaringan perhubungan jalan raya yang baik,” jelasnya.

Kedua-dua kampung berkenaan hanya bersebelahan dengan mercu tanda dan kemegahan pasaraya One Borneo dan gedung ilmu Universiti Malaysia Sabah

http://bm.harakahdaily.net/index.php/berita-utama/7523-jangan-ugut-rakyat-hanya-umno-bagi-makan

Nasha pertahan Hasan, dakwa pemecatan drastik





Bekas timbalan presiden PAS Nasharudin Mat Isa menjelaskan, kehadirannya ke rumah Hasan Ali di Petaling Jaya kelmarin bagi menyatakan sokongan terhadap bekas pesuruhajaya PAS Selangor ekoran pemecatannya dari parti.

"Kerana atas dasar itulah saya hadir pada malam ini (kelmarin) kerana bukannya mudah tugas beliau dalam menegakkan agama tetapi diarah kiri, kanan, atas dan bawah," beliau dipetik sebagai berkata oleh Sinar Harian ketika berucap di rumah Hasan.

pas muktamar 130610 nasharuddin mat isa 2Anggota parlimen Bachok itu malah melihat pemecatan Dr Hasan sebagai tindakan drastik dan mungkin juga sejarah dalam PAS.

Nasharudin (kiri) berkata, sebagai anggota Majlis Syura - badan tertinggi dalam PAS - beliau mahu mengumumkan bahawa Hasan boleh membuat rayuan dalam tempoh 30 hari, seperti terkandung dalam Peruntukan 83(3) perlembagaan parti.

"Sekiranya Hasan masih mahu berkhidmat di dalam parti ini beliau boleh membuat rayuan dalam tempoh tersebut dan peluang serta ruang masih ada.

"Setakat ini saya masih belum berhubung dengannya tentang perkara itu," katanya seperti dilaporkan harian berbahasa Melayu itu.

Bagaimanapun, kata Nasharudin, beliau masih mahukan Dr Hasan, yang juga exco kerajaan Selangor, terus berkhidmat dan tidak mahu perkara tersebut menimbulkan polemik.

"Jangan hanya kerana kita bercakap dengan orang Umno kita dikatakan nak jadi Umno.

NONE"Kerana kita bercakap dengan akhbar Umno maka kita nak jadi Umno. Harap selepas ini politik kita menjadi matang," katanya.

Rani tolak ganti Hasan

Sementara itu, Ketua Penerangan PAS Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man (kanan) ketika ditanya sama ada parti akan mengambil tindakan terhadap pemimpin seperti Nasharuddin -- yang menyokong Dr Hasan -- berkata tindakan sama akan dipertimbangkan.

"Jika ada kes kita akan pertimbangkan, kita tidak larang mereka hadir beri sokongan, mungkin mereka pergi sana hendak dengar saja," beliau dipetik sebagai berkata oleh Berita Harian.

NONESementara itu, dalam perkembangan berkaitan, Pesuruhajaya PAS Selangor Dr Rani Osman (kiri) berkata, beliau berharap tidak tidak dicalonnya sebagai exco Selangor menggantikan Dr Hasan yang mahu disingkirkan daripada kerajaan negeri.

"Lagi elok sekiranya orang lain dicalonkan untuk jawatan itu, saya khuatir dengan tanggungjawab sebagai exco kerajaan negeri itu tidak mampu saya pikul.

"Namun, semuanya terpulang kepada keputusan pimpinan tertinggi PAS Pusat. Kami di peringkat PAS negeri hanya menerima apa jua keputusan," beliau dipetik sebagai berkata.



Nasha pertahan Hasan, dakwa pemecatan drastik

UMNO tak tawar keahlian kepada Hasan Ali


PUTRAJAYA - UMNO tidak membuat apa-apa tawaran keahlian kepada anggota Exco kerajaan negeri Selangor, Datuk Dr. Hasan Ali (gambar) yang dipecat oleh Pas kelmarin, kata Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Muhyiddin yang juga Timbalan Presiden UMNO ketika ditanya kemungkinan Hasan menyertai UMNO berkata, sebagai pemimpin bijak dan berpengalaman, Hasan boleh memilih mana-mana parti politik yang dianggap sesuai dengan perjuangannya.

"Kita (UMNO) tidak terburu-buru dalam hal ini malah kita tidak membuat apa-apa tawaran pun. Mungkin dia (Hasan) dapat fahami secara dalam apa Pas sebenarnya.


Ayid

hehehhehe ....semoga apa jua bang asan punya isu dapat diselesaikan .... keputusan

kepimpinan dah kelua ..dan bang asan masih berpeluang merayu .... hmmmm kalo prinsip

diri bang asan tak sama ngan prinsip parti ..elok bang asan cari alternatif baru .... setiap

pertubuhan ada undang2 mereka... kalo tak sesuai kita tak payah masuk.... dan tak payah kondem... bukan dipaksa pon


Tuesday, January 10, 2012

Batu jalan hablur emas. Siapa sangka

GEMBIRA...Rawi Ilias menunjukkan batu untuk membaiki jalan yang mengandungi hablur emas.
GEMBIRA...Rawi Ilias menunjukkan batu untuk membaiki jalan yang mengandungi hablur emas.

JOHOR BAHRU: Ratusan individu bakal bergelar jutawan sekiranya puluhan ketulan batu didakwa bersalut hablur emas yang dikumpul keluarga masing-masing sejak empat hari lalu di Jalan Mewah, Kampung Melayu Majidee disahkan emas tulen.

Setakat semalam, kumpulan berkenaan tinggal selangkah lagi untuk bergelar jutawan selepas wakil pemilik kedai emas yang beroperasi di sebuah pusat beli-belah di Tampoi mengesahkan ia emas tulen.


Penduduk memaklumkan, mereka mendapat kerjasama wakil kedai emas berkenaan yang datang ke lokasi dan melakukan pemeriksaan ke atas ketulan batu itu, kelmarin.

Hasilnya, wakil berkenaan mendakwa ketulan batu diselaputi warna kuning tua itu adalah emas tulen yang mempunyai gred terbaik.


Bagaimanapun, perkara itu belum ditentukan kesahihannya 100 peratus kerana banyak lagi kajian serta ujian perlu dilakukan sebelum menyatakan ketulan batu berkenaan sahih diselaputi emas tulen.


Idham Mohd Diah, 36, berkata, wakil pemilik kedai emas yang mengunjungi tapak pencarian itu turut dikatakan menempah batu kononnya mengandungi hablur emas.

cerita emas lagi: http://www.hmetro.com.my/articles/Batujalanhabluremas/Article

Monday, January 9, 2012

Surat pemecatan telah dihantar kepada Hasan Ali

Harakahdaily,

KUALA LUMPUR, 9 Jan: PAS telah menghantar surat pemecatan sebagai ahli kepada Exco Kerajaan Negeri Selangor, Datuk Dr Hasan Mohamad Ali tengahari tadi.

Surat itu telah disampaikan dengan tangan oleh kakitangan Pejabat Agung PAS ke rumah Hasan Ali di Pinggiran Taman Tun Dr Ismail.

(Gambar: Presiden PAS ketika mengumumkan pemecatan Hasan Ali)

Surat yang ditanda tangani oleh Setiausaha Agung PAS itu telah diserahkan kepada anak Hasan Ali kira-kira jam 12 tengahari tadi.

"Melalui surat itu, kita telah nyatakan beliau telah dipecat sebagai ahli namun dia berhak membuat rayuan kepada Majlis Syura Ulama dalam tempoh 30 hari," kata Setiausaha Agung PAS, Datuk Musatafa kepada Harakahdaily.

Mesyuarat AJK PAS Pusat semalam membuat keputusan memecat Hasan.


Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang yang mempengerusikan mesyuarat itu berkata, Hasan dipecat berdasarkan Fasal 82(9) Perlembagaan PAS.

(Gambar: Hasan menyerang pemimpin PAS lagi dalam ucapan di rumah beliau malam tadi sebagaimana yang dilaporkan oleh Astro Awani)

"Keputusan ini dibuat berdasarkan kepada tindakan-tindakan YB Datuk Hasan Ali yang menyalahi dan merugikan kepentingan Parti sebagaimana yang diperuntukkan dalam Perlembagaan PAS," katanya dalam kenyataan ringkas kepada Harakahdaily semalam.

Malam tadi, Hasan sekali lagi menyerang PAS dengan mendakwa PAS bertindak berdasarkan seorang iaitu Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Dalam ucapan yang dibuat di rumahnya, Hasan mendakwa, PAS memecatnya kerana mengkritik Anwar.

http://bm.harakahdaily.net/index.php/berita-utama/7482-surat-pemecatan-telah-dihantar-kepada-hasan-ali

Tabik kat nyonya ini kata cepat mati Najib depan Polis kihkih

citer lawak jenaka dan dogeng Asan Ali dah tamat..dia bukan lagi Ahli PAS....bye! bye!..



Mursyidul Am Pas Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat menyifatkan keputusan memecat Datuk Dr Hasan Mohd Ali semalam adalah perkara lumrah dalam parti dan tiada parti yang akan berdiam diri jika ahli-ahlinya bertindak "tidak senonoh.

Sunday, January 8, 2012

Mai kita tontot video Hasan ali kena Pecat oleh TGHA



Dari UMNO dia datang mungkin kepada UMNO juga dia kembali

PAS Pecat Hasan Ali on the Sport

alhamdulillah inilah kerja Allah kepada sesiapa yang tidak wala' kpd pimpinan jemaah islam.."Dari umno kamu datang kepada Umno kamu kembali"

Aminnnn



PAS pecat Hasan Ali

PAS membuat keputusan memecat pemimpin kontroversinya Datuk Hasan Mohd Ali sebagai anggota parti itu berkuatkuasa serta merta.

Keputusan terhadap exco kerajaan Selangor itu dicapai dalam mesyuarat jawatankuasa pusat parti itu lebih tiga jam di Kuala Lumpur hari ini.

Dalam kenyataan hari ini, Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata, pemecatan itu dibuat berdasarkan Fasal 82(9) perlembagaan PAS.

pas launch welfare state document 111211 hadi awang"Keputusan ini dibuat berdasarkan kepada tindakan-tindakan YB Datuk Hasan Ali yang menyalahi dan merugikan kepentingan parti sebagaimana yang diperuntukkan dalam perlembagaan PAS," kata Abdul Hadi.

Pemimpin kontroversi itu menimbulkan keresahan pelbagai pihak khususnya di kalangan anggota dan penyokong Pakatan Rakyat kerana mengambil pendirian bercanggah dengan partinya dan pembangkang.

Antaranya mempersoalkan konsep dasar negara kebajikan yang dterajui PAS.

Hasan sebelum ini mengecam golongan bukan ulama dalam PAS dan menuduh parti itu telah menyeleweng daripada perjuangan Islam.

Terbaru, Hasan mempersoalkan kewajaran ahli dan penyokong PAS yang diminta hadir pada perhimpunan ‘Bebaskan Anwar’ pada 9 Januari (esok) yang telah dipersetujui oleh Abdul Hadi dan timbalannya, Mohamad Sabu.

Beliau juga mencadangkan supaya Mursyidul Am PAS Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat dilantik sebagai perdana menteri jika ketua pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim didapati bersalah dalam kes bicara liwatnya.

Usaha Malaysiakini mendapatkan reaksi Hasan setakat ini belum berhasil.

Paling popular malam ini Nur Jamalia Jamali @ Jay


"Perdana Menteri Malaysia Datuk Seri Anwar...Mmm...Na...bla..blu..bla..."


Nur Jamalina Jamali atau Jay menjadi popular malam ini..



Mungkin tersasul dimulut...tapi mungkin tidak dihati.

follow on fb

share

Share |

BLOGGER PERAK

BLOG BLOG PANAS

BLOG MUSLIMAT

Blog Masjid

Blogroll

Archives

Related Posts with Thumbnails

Header bergerak