Thursday, December 3, 2009

Apabila Ulama' Tiada

Uushiikum bis shalati, wa maa malakat aimanuku", peliharalah solat dan peliharalah orang-orang lemah di antaramu.




Tiga golongan manusia yang Allah s.w.t tidak akan memandang, tidak akan menyucikan mereka dan tidak akan bercakap dengan mereka di hari kiamat nanti dan mereka akan mendapat azab daripada Allah s.w.t iaitu:

* Orang tua yang berzina. * Pemerintah atau sultan yang membohongi rakyatnya ( raja yang berbohong). * Orang miskin yang takabur atau orang fakir yang sombong.

Antara alamat-alamat kiamat juga ialah:

* Allah mengangkat ilmu. Allah s.w.t tidak mengangkat ilmu dengan mencabutnya dari dada orang alim tetapi Allah s.w.t akan mematikan orang alim lalu pengantinyan nanti tidak dapat menandingi ilmu yang ada pada ulama' yang terdahulu. Pada pendapat saya kemungkinan juga Allah menarik ilmu dengan cara ulama' yang ada tidak mahu menyatakan kebenaran yang mereka tahu lalu masyarakat menjadi jahil dan kucar kacir kerana jahil. Setelah ulama' tidak ada, maka orang ramai meminta pandangan orang jahil lalu orang jahil tersebut memberi pendapat mereka dan orang ramai pun beramal dengan pendapat yang sesat itu.

* Orang jahil diangkat dan diberi kepercayaan mendapat tempat di hati masyarakat berbanding dengan ulama'. Di akhir zaman orang jahil akan bercakap , maka mendapat sokongan daripada orang ramai tetapi apabila orang yang berilmu ( alim ) bercakap maka mereka akan disekat-sekat serta tidak mendapat sokongan daripada orang ramai.

* Minum arak menjadi perkara biasa dan meluas. Masyarakat sudak tidak memandang pelik kepada orang yang minum arak malah menganggap arak adalah perkara biasa. Ada juga orang yang megaku sebagi seorang muslim tetapi mengatakan bahawa dia tidak jumpa perkataan arak dalam al-Quran. Ingatlah Allah maha mengetahui dengan segala perbuatan hamba-Nya.
* Berleluasa perbuatan zina. Malahan ada di antara ibu bapa sendiri tidak merasa perbuatan anak mereka yang boleh membawa kepada perzinaan seperti bercouple, tengok wayang bersama, keluar bersama, berkasih-kasihan, jalan bersama dan lain-lain lagi adalah merupakan perkembangan sihat seorang remaja. Akhirnya perbuatan ini akan membawa kepada perzinaan dan seterusnya akan membawa kepada dosa membuang bayi. Inilah akibatnya apabila manusia menjauhi agama. Renung-renungkan. Wallahuallam. Nukilan Saidi

1 comment:

Na'im Nikmat said...

Oleh yang demikian seharusnya kita mengikut Jemaah yang mahu menegakkan Al-Quran dan As-Sunnah berserta Ijmak para Ulama'. Hakikatnya kita akan mengadap ALLAH S.W.T dan ingatlah bahawasetiap perbuatan akan dihisab walaupun daripada sekecil-kecil perbuatan.

Bersabda Nabi Muhammad S.A.W: "Sesiapa yang mati pada masa ia dalam keadaan taatkan Allah, beramal soleh, maka ia dibangkitkan oleh Allah hidup kembali dengan keadaan yang menyukakannya; dan sesiapa yang mati pada masa ia dalam keadaan derhaka kepada Allah, berbuat jahat, maka ia dihidupkan kembali dengan keadaan yang mendukacitakannya".
HR Jabir r.a


Muhasabahlah ya akhi.Ketahuilah bahawa Ulama' itu pewaris perjuangan Nabi Muhammad S.A.W. Kita masih selamat daripada bala bencana ALLAH kerana kita masih ada Ulama' yang mendoakan kita, namun apabila kita mula menghina Ulama, dan mempertikaikan Hak-Hak ALLAH S.W.T maka tunggulah azabNya.

follow on fb

share

Share |

BLOGGER PERAK

BLOG BLOG PANAS

BLOG PIMPINAN PAS/PR

BLOG MUSLIMAT

Blog Masjid

Blogroll

Archives

Related Posts with Thumbnails

Header bergerak