Monday, November 30, 2009

sambungan menjawab isu doa TGNA

Oleh: syarmyla




Kedua:Berdoa untuk sesama Islam dengan keburukan.Ha inilah yang menjadi topik utama kali ini.Insyaallah saya akan sambungkan nanti bersama hujah dari hadis nabi s.a.w dan athar para sahabat.

pertama;hadis nabi yang diriwayatkan dari salmah bin Al akwak r.a bahawa dia berkata"Sesungguhnya seorang lelaki telah makan bersama nabi s.a.w menggunakan tangan kirinya,lalu nabi bersabda "makanlah dengan tangan kanan mu!Lelaki itu berkata "Aku tidak boleh(mampu)Nabi bersabda dengan nada yang tegas"Engkau tidak mampu?Sebenarnya bukan ia tidak mampu tetapi kesombongannya itu menghalangnya dari melakukannya,kata salmah;Selepas peristiwa itu lelaki tersebut tidak dapat mengangkat tangannya untuk menyuap makanan.


Kedua;kisah Said bin Zaid yang mana telah mengadu seorang wanita yang bernama Arwi bt Aus kepada Khalifah Marwan bin Al Hakam bahawa Said telah mengambil sesuatu dari tanahnya,Kata Said r.a"Bagaimana aku boleh mengambil sesuatu dari tanahnya sedangkan aku pernah mendengar nabi bersabda.Kata khalifah Marwan bin al hakam,"apakah yang kamu dengar?Kata said"Aku mendengar nabi s.a.w bersabda"barangsiapa yang mengambil sejengkal dari tanah orang lain dengan cara zalim ,Allah akan menimpakan kepadanya dengan 7 lapis tanah pada hari kiamat.Kata Marwan "aku tak akan meminta sebarang bukti dari mu wahai said.Lalu Said bin Zaid berdoa"Ya Allah jika sekiranya ia seorang pendusta maka butakanlah matanya dan matikanlah ia di dalam tanahnya sendiri.Akhirnya wanita itu telah buta matanya dan mati kerana terjatuh ke dalam periginya sendiri.

maka tidak cukupkah apa yang saya bawakan ini sebagai hujah terhadap apa yang didoakan oleh TGNA

Baca selanjutnya disini

No comments:

follow on fb

share

Share |

BLOGGER PERAK

BLOG BLOG PANAS

BLOG PIMPINAN PAS/PR

BLOG MUSLIMAT

Blog Masjid

Blogroll

Archives

Related Posts with Thumbnails

Header bergerak