Friday, November 25, 2011

Rasulullah saw bersabda: "Hendaklah kamu pastikan anak-anakmu belajar agama dan hendaklah kamu baguskan akhlaknya

Ibu bapa pastinya mengharapkan anak-anak hidup bahagia. ... Memang ada anak-anak yang rezekinya sentiasa cerah. ... Anak yang begini mudah mengatur hidupnya sendiri tanpa banyak menyusahkan ibu bapa. .

Rasulullah saw bersabda: "Hendaklah kamu pastikan anak-anakmu belajar agama dan hendaklah kamu baguskan akhlaknya." Setiap anak yang dilahirkan itu bersih fitrahnya. Adalah menjadi tugas ibubapa untuk mencorakkan kehidupan anak-anak seterusnya sama ada untuk menjadikannya baik atau sebaliknya. Sabda Nabi saw:

"Semua anak yang dilahirkan ke dunia ini dalam keadaan yang suci bersih. Maka kesalahan ibubapalah menjadikan mereka yahudi, nasrani atau majusi.

Jika tidak di didik mengikut Hadis Nabi s.a.w inilah jadinya


Berapa banyak hari ini anak-anak yang tidak tahu membaca Al-Quran. Tidak tahu sembahyang bahkan Fatihah pun tak boleh baca, jauh sekali dari menghafalnya. Masya'Allah ada yang tak tahu menyebut syahadah walaupun dah baligh. Inikah wawasan kita membangunkan kemanusiaan anak-anak.

1 comment:

Unknown said...

Kadang-kadang fikir,lebih baik xde anak dari dapat anak macam ni,sekurang-kurangnya xperlu bersoal-jawan dengan Allah pasal anak-anak di akhirat nanti

follow on fb

share

Share |

BLOGGER PERAK

BLOG BLOG PANAS

BLOG PIMPINAN PAS/PR

BLOG MUSLIMAT

Blog Masjid

Blogroll

Archives

Related Posts with Thumbnails

Header bergerak