Tuesday, April 27, 2010

Kes remaja ditembak, MP PAS gesa polis telus


Ahli parlimen Shah Alam Khalid Samad menggesa Ketua Polis Selangor, Datuk Khalid Abu Bakar memberi jaminan bahawa siasatan kes terhadap anggotanya yang menembak mati seorang remaja 15 tahun, dijalankan dengan telus.

Wakil rakyat PAS itu berkata, beliau kecewa dengan kenyataan awal pihak polis, ketika siasatan masih dijalankan, yang mendakwa pelajar tersebut mungkin terlibat dalam kegiatan menyamun dan memiliki senjata.

Katanya, beliau sendiri membawa saksi utama kes tersebut - yang bersama mangsa ketika kepalanya ditembak – membuat laporan di balai polis Seksyen 11 jam 9.43 malam tadi. “Saya minta ketua polis jamin keselamatan saksi ini. Jangan ada usaha untuk mengubah keterangannya,” katanya dalam satu sidang akhbar pagi ini.

Khalid juga turut mengedar salinan laporan polis rakan remaja tersebut kepada pihak media.

Sementara itu, dalam laporan polisnya, rakan remaja berkenaan mendakwa dia dan mangsa, telah memotong kenderaan polis dengan laju.

Dakwanya, mereka kemudiannya dikejar sebuah kenderaan MPV polis dan ditembak ketika sedang memandu, mengakibatkan kereta mereka terbabas.

Dalam aduannya itu, rakan remaja itu mendakwa keluar dari kereta untuk menyerah diri dan mendakwa salah seorang anggota polis menendangnya dari belakang.

Dia juga, dalam aduan tersebut, mendakwa anggota polis yang lain turut memukul dan memijaknya beramai-ramai. Dia mendakwa meronta-ronta serta dapat melarikan diri daripada anggota polis tersebut lalu balik ke rumah.

Malaysiakini

1 comment:

broooo... said...

salam…

takziah buat keluarga terlibat…

sayang! kita kehilangan seorang lagi anak muda melayu pewaris bangsa!

acapkali bila berlaku kesilapan sebegini… angota Polis terbabit hanya akan “ditukarkan serta merta”… adakah ini mencukupi?
sedangkan dalam kes ini, alasan yang diberi adalah terlalu dangkal & lemah, serta tak boleh diterima akal! mangsa mungkin mengundurkan kenderaan kerana ketakutan sebab memandu tanpa lesen & tidak menyerang polis dengan apa2 senjata pun!

orng2 melayu tidak boleh lagi menerima saja apa2 yang berlaku sebagai takdir! kerana islam sendiri tidak membenarkan pembunuhan hatta membunuhdiri pun tidak dibenarkan. dan jika berlaku pembunuhan, mesti lah disiasat & jika didapati membunuh dgn tanpa alasan & saksi yang kukuh maka sipembunuh patut dihukum bunuh balik!

diharap pihak bertanggung jawab dapat menyiasat secara mendalam kes ini & mengambil tindakan sewajarnya jika perlu!

follow on fb

share

Share |

BLOGGER PERAK

BLOG BLOG PANAS

BLOG PIMPINAN PAS/PR

BLOG MUSLIMAT

Blog Masjid

Blogroll

Archives

Related Posts with Thumbnails

Header bergerak