Tuesday, October 11, 2011

titik pertemuan berkaitan Enakmen Syariah Negeri Kelantan

(Luqman berkata): "Wahai anakku! Sesungguhnya jika ada seberat biji sawi, berada dalam batu atau di langit atau di bumi, Allah akan mendatangkannya. Sesungguhnya Allah adalah al-Latif (Maha Halus), lagi al-Khabir (Maha Mengerti).” (Luqman ayat 16)
Wan Nik, Setiausaha Politik MB Kelantan tulis dalam blog dia Green Creasent: BERSAMA PIMPINAN PAKATAN RAKYAT, bertempat di Pejabat DAP, Jalan Pudu Kuala Lumpur, jam 5.30-7.00 petang.


BERSAMA PIMPINAN PAKATAN RAKYAT, bertempat di Pejabat DAP, Jalan Pudu Kuala Lumpur, jam 5.30-7.00 petang.

Pertemuan dihadiri sama DS Anwar Ibrahim, Karpal Singh dan Haji Mohamad Sabu.


Kandungan perjumpaan adalah merumuskan titik pertemuan yang dapat disepakati bersama di dalam mengharmonikan usaha memberi kefahaman mengenai Undang-undang Syariah (UuS) oleh Kerajaan Negeri Kelantan.

Justeru atas semangat musyawwarah, perjumpaan tersebut bersetuju dengan hasrat Kerajaan Kelantan untuk menubuhkan jawatankuasa teknikal. Maka sepakat, di sebalik jawatankuasa teknikal itu dibentuk oleh Kerajaan Kelantan dengan menamakan sebagai Jawatankuasa Teknikal Enakmen Syariah.

Di dalam perbincangan pada petang tadi, PAS menerima pakai pendekatan suluh Hudaibiyah tatkala menghormati permintaan DAP dan KeAdilan dalam mencari realiti keharmonian di atas common consensus dan persetujuan sebagaimana kandungan Buku Jingga.

Jelas sekali, pertemuan dan semangat musyawwarah pimpinan Pakatan Rakyat pada petang 10 Oktober hari ini berjaya membuah hasil yang positif untuk semua pihak. Paling positif bagi PAS di Kelantan yang bertekad meneruskan usaha mendidik rakyat memahami aspek tuntutan UuS.

Syabas wakil pimpinan PAS yang diketuai Tim. Presiden PAS, Tuan Haji Muhammad Sabu termasuk tiga ahli Exco Kerajaan Kelantan – Dato’ Mohd Amar, Dato’ Takiyuddin dan Dr. Mohd Fadhli serta saya hanya juru perhati bagi pihak Tuan Guru Dato' Menteri Besar. Semoga keberkatan Allah SWT sentiasa bersama perjuangan Islam di bumi Serambi Mekah.

No comments:

follow on fb

share

Share |

BLOGGER PERAK

BLOG BLOG PANAS

BLOG PIMPINAN PAS/PR

BLOG MUSLIMAT

Blog Masjid

Blogroll

Archives

Related Posts with Thumbnails

Header bergerak