Monday, February 1, 2010

UMNO boleh buat apa mereka mahu - Ku Li


Abdul Aziz Mustafa
KUALA LUMPUR, 1 Feb: Apa yang ingin dilakukan oleh Umno terhadap Tengku Razaleigh Hamzah adalah tidak relevan kerana isu sebenar ialah ketetapan undang-undang bahawa Kelantan dan Terengganu berhak mendapat royalti.


"Siapa saya berbanding isu sebenarnya, iaitu undang-undang dan hak rakyat. Umno boleh buat apa yang mereka mahu. Tetapi selepas itu mereka tetap terpaksa berhadapan dengan undang-undang negara dan berhadapan dengan rakyat," Malaysiakini memetik bekas Menteri Kewangan itu berkata ketika mengulas kemungkinan tindakan Umno terhadapnya.


Ini ekoran tindakan Ahli Parlimen Gua Musang itu menyampaikan ucapan mengenai hak Kelantan untuk mendapatkan royalti minyak di Majlis Solat Hajat dan Ceramah Perdana Royalti Petroleum di Stadium Sultan Mohamed Ke-IV, Kota Bharu pada 28 Januari lalu.


Beliau mengulangi penegasan bahawa Akta Kemajuan Petroleum memberikan hak di sisi undang-undang kepada Kelantan dan Terengganu untuk mendapat bayaran tunai royalti sebanyak lima peratus hasil keuntungan minyak di luar pesisir.


"Sebagai Pengerusi Petronas pada waktu itu, saya yang merangkakan undang-undang tersebut dan menandatangani perjanjian atas arahan bekas Perdana Menteri, Allahyarham Tun Abdul Razak Hussein.

Baca lagi

1 comment:

serupasekala said...

Rakyat Kelantan patut bangga semangat dan keberanian yang ditunjukkan oleh Ku Li .walau pun terdedah dengan tindakan displin parti beliau berani bersama untuk menuntuk hak mutlak negeri kelantan ( Royalti Minyak ).
Semangat juang yang tinggi malah menukah arus parti sendiri tetapi demi anak kelantan ( rakyat kelantan ) beliau berani menonjolkan diri .
JANGANLAH KERANA PARTI HAK HAK MUTLAK RAKYAT KELANTAN DI GADAIKAN.

follow on fb

share

Share |

BLOGGER PERAK

BLOG BLOG PANAS

BLOG PIMPINAN PAS/PR

BLOG MUSLIMAT

Blog Masjid

Blogroll

Archives

Related Posts with Thumbnails

Header bergerak