Thursday, February 4, 2010

Tujuh Wasiat Rasullullah

~In The Name of ALLaH~






“Dari Abu Dzar ra. Ia berKata : saya diBeri waSiaT oleH kekasihKu iaitu Nabi MuhaMMaD SAW denGan tujuH macam Perkara iaiTu :

1. menCintai orang-oranG misKin daN mendeKatkan diri kepada mereKa.
2. memandaNg kepada oraNg yang keadaaNnya di bawaH saya daN tidaK memandaNg kepada orang yang berada di atas saya.
3. menyambung atau mempereraT kekeLuargaaN sekaliPun keluarGa saya itu menJauhi saYa.
4. MemperBanyaK ucaPan Laa HauLa Wa Laa QuwwaTa iLLa BiLLaH (tiaDa daYa dan Tiada kekuaTan meLainKan denGan pertoLongan ALLaH).
5. Saya Harus berKata Yang Hak ataU beNar sekaLipun dirasaKan Pahit.
6. tiDaK boleH saYa mengambiL risiKo menentang Agama ALLaH terhadaP ceLaan oranG yang Suka menceLa.
7. JanGan samPai saYa meminTa sesuaTu kePada oraNg Lain.”
(riwaYat AhmaD dan Thabrani)


(“,)

1. tidaK sepatutnya memandaNg renDah dan Rasa JiJiK melihat oraNg misKin. siKap manusia Hari ini meniLai orang Lain dari segi ‘kebendaaN’ menyebabKan adanya JuraNg daLam perHubuNgan, cenderuNg merapati orang-orang Kaya dan jadi ‘pengaMPu’ serTa ‘pembodeK’.. oraNg misKin puLak tidaK dieNdaHkan.. SePatutNya orang misKin itu diBantu daN diBeLa NasiB mereka. IkhLas memBantu KeraNa ALLaH.. sepatutNya orang IslaM begini..

2. PandaNg oraNg Yang diBawaH suPaya kiTa tidaK rasa ‘TamaK’ daN ‘saRaKah’ terHadaP dunia ini. JanGan suKa pandaNg oranG2 di atas, itu menyeBaBkan kita merasa TidaK puas dengan Apa Yang kiTa ada, dan meLahirKan perasaaN hasaD dengKi serTa perasaaN tidaK bersyukur. Namun, untuK perkara Baik daN ibadaH, kiTa perLu liHat oraNg yang lebih BanYak iBadaH, suPaya kita sentiasa ingiN beriBadaH seBaik itu juGa. Tapi untuK perkara KebendaaN dan cenderung kepada Nafsu semata, ada baiK nya kiTa bersederhaNa sahaJa.

3. eRatKan hubuNgan deNgan keLuarga, keraNa dengan silaTurahmi Yang baIk daLam keLuarGa itu memBoLehKan kita hiduP dengan tenang. sedaNgKan denGan ada ‘permusuHan’ dan ‘perteliNgkahan’ akan menyebaBkan tidaK gemBira. terUsLah mempereraT Kasih saYang, seKaliPun kita diBenci daN diJauhi..(“,)

4. “Lau HauLa Wa Laa QuwwaTa ILLa BiLLaH” meruPaKan satu ZikiR Yang Paling muLia untuK menenangkan segaLa keadaAn Yang seRba menyuSaHkan. Zikir itu berisi Kalimah-kalimah keredhaaN kiTa terhadaP segaLa ujian Yang diberikan oleH ALLaH. Bukti penyeraHan diri kiTa terhadaP ALLaH, memohon pertoloNgan kepada ALLaH, mereNdaH diri kepaDa ALLaH. deNgan itu KeteNangan dan kebahagiaan dapaT dicaPai keraNa tiada Apa Yang kiTa risauKan, keraNa jiKa benar berseRah seGaLa pada-Nya, Maka Dia LaH sebaik-BaiK peNoLong Buat Kita. (“,)

5. pentiNg berkata Yang benar dan JuJur, sekaliPun ia pahit Buat Kita, daN paHit juga buat Yang mendengaR. suPaYa tidaK berLakU mudhaRaT di beLaKang hari. LebiH-lebih laGi jiKa ia berkaitan dengan AgaMa, berKata beNarlah sekalipun akhirNya kiTa akan diBenci!!

6. JaNgan Takut diceLa dalam memPerTahankan agama ALLaH. JanGan samPai KiTa sangguP menenTang HuKum agama hanya keraNa menjaga kepentingan Kita terhadaP manusIa. Jangan meninggaLkan HuKum agama keraNa takut dicela dan diPuLauKan manusia.. perTahanKan agama deNgan sungGGuh-sungguH!

7. JanGan juga sampai Kita meminTa-MinTa, itu adaLah suatu kehiNaan. ‘bekerJa’ dan ‘berusaha’ Lah dengan bersungguH dan penuh kesaBaran, pasti ALLah akan memBantu. diSamPing itu, wajiB taaT kepada-Nya, bersyuKur denGan nikMat-Nya, berseraH dengan-Nya… & GunaKan caRa Yang beTUL dalam mencari reZeKi..


Mari Kita beraMaL denGan wasiaT ini..
*_* rindU pada KeKasiH ALLaH..hukhuk..


Sumber: Ummu Solehah

No comments:

follow on fb

share

Share |

BLOGGER PERAK

BLOG BLOG PANAS

BLOG PIMPINAN PAS/PR

BLOG MUSLIMAT

Blog Masjid

Blogroll

Archives

Related Posts with Thumbnails

Header bergerak