Wednesday, October 28, 2009

1 MALAYSIA DAH MENGORBANKAN 1 NYAWA

Peristiwa Jambatan Runtuh di Kuala Depang Perak, amat menyayat hati kita semua. Bagaiamana ianya berlaku cuma Allah sahaja yang maha mengatahui. Perak baru sahaja tak sampai 1 bulan merayakan kempen 1 Malaysia di Stadium Ipoh. Kini kempen tersebut acara penuntupnya di jalankan di tepi sungai dan pesertanya terdiri dari kanak-kanak sekolah yang tidak langsung membawa apa-apa pengertian terhadap mereka apa itu satu Malaysia.

Tak cukup di Stadium 1 Malaysia di bawa pula ke luar, cuma ianya diubah suai dengan perkataan kem 1 Malaysia. Kini kem 1 Malaysia telah meragut 1 nyawa yang amat sukar untuk di lupakan oleh keluarga yang menerimanya. Nasib 2 lagi kanak-kanak yang masing hilang masih belum di ketahui.

Disebalik keghairahan mempromosikan 1 Malaysia maka terjadilah perkara yang menyayat hati
dan siapa kah yang sepatutnya di persalahkan. Mari kita lihat firman Allah Ta'ala berikut:

سُوۡرَةُ المَائدة
يَـٰٓأَيُّہَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ كُونُواْ قَوَّٲمِينَ لِلَّهِ شُہَدَآءَ بِٱلۡقِسۡطِ‌ۖ وَلَا يَجۡرِمَنَّڪُمۡ شَنَـَٔانُ قَوۡمٍ عَلَىٰٓ أَلَّا تَعۡدِلُواْ‌ۚ ٱعۡدِلُواْ هُوَ أَقۡرَبُ لِلتَّقۡوَىٰ‌ۖ وَٱتَّقُواْ ٱللَّهَ‌ۚ إِنَّ ٱللَّهَ خَبِيرُۢ بِمَا تَعۡمَلُونَ (٨)

Wahai orang-orang yang beriman, hendaklah kamu semua sentiasa menjadi orang-orang yang menegakkan keadilan kerana Allah, lagi menerangkan kebenaran dan jangan sekali-kali kebencian kamu terhadap sesuatu kaum itu mendorong kamu kepada tidak melakukan keadilan. Hendaklah kamu berlaku adil (kepada sesiapa jua) kerana sikap adil itu lebih hampir kepada takwa dan bertakwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui dengan mendalam akan apa yang kamu lakukan. (8)

Berpandukan kepada ayat tersebut di atas, maka bolehlah kita katakan ini adalah bala dari Allah kepada kita. Adakah setiap bala bencana yang diturunkan oleh Allah S.W.T itu berlaku dengan saja-saja tanpa sebab ? Allah S.W.T Menegaskannya dalam Surah At Taubah pada Ayat 70 yang bermaksud : A'uzubILLAHi minas syaitonirrojim, "Belumkah datang kepada mereka berita penting tentang orang-orang yang sebelum mereka (orang-orang menentang Allah dan Rasul Nya), (iaitu) kaum Nuh, 'Aad, Tsamud, kaum Ibrahim, penduduk Madyan dan negeri-negeri yang telah musnah?[649]. Telah datang kepada mereka rasul-rasul dengan membawa keterangan yang nyata, maka Allah tidaklah sekali-kali menzalimi mereka, akan tetapi merekalah yang menzalimi diri mereka sendiri." ShodaqALLAHul'Azim.

No comments:

follow on fb

share

Share |

BLOGGER PERAK

BLOG BLOG PANAS

BLOG PIMPINAN PAS/PR

BLOG MUSLIMAT

Blog Masjid

Blogroll

Archives

Related Posts with Thumbnails

Header bergerak