Saturday, October 9, 2010

Musnah jika terus jadi hamba Umno BN


Warta Rakyat

KUALA TERENGGANU, 8 Okt: Penasihat DAP, Lim Kit Siang mahu rakyat Terengganu bangkit menentang Umno BN kerana masanya telah tiba untuk berbuat demikian.

“Sekiranya rakyat masih mahu membiarkan diri mereka menjadi hamba Umno BN, tunggulah kemusnahan yang amat teruk di masa akan datang,” ujarnya ketika berucap pada majlis ceramah di Kuala Ibai, dekat sini malam ini.

Turut berucap ialah Ahli-ahli Jawatankuasa PAS Pusat, Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin, Dr Syed Azman Syed Ahmad Nawawi dan Mohamad Sabu.

Ini, katanya kerana rakyat di bandar telah menolak Umno BN, jadi sudah sampai masanya rakyat luar bandar juga menolak kepimpinan BN.

Baginya, Umno adalah parti perkauman dan rasis dan tibalah masanya rakyat menjadikan Umno BN sebagai pembangkang di Parlimen selepas PRU 13 nanti.

Menurutnya, perbuatan Umno Besut melabelkan DAP anti Islam sebagai perbuatan rasis serta menyebarkan perasaan perkauman yang bahaya.

Sehubungan itu, beliau mencabar Datuk Seri Hishammuddin sebagai Pengerusi Perhubungan Umno Terengganu dan Menteri Dalam Negeri untuk mengambil tindakan sewajarnya terhadap kepimpinan Umno Besut.

Beliau yang juga Ahli Parlimen Ipoh Timur memberi jaminan kuasa Melayu tidak akan hilang jika Pakatan Rakyat berkuasa nanti.

“Tapi kuasa Umno yang hilang dan ini amat menakutkan Tun Mahathir serta pemimpin Umno BN,” ujarnya lagi.

Lim menegaskan DAP menerima Perlembagaan Persekutuan dan Hak-hak orang Melayu yang menjadi dasar dan asas Pakatan Rakyat.

Lim turut menyentuh kegagalan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menangani masalah rasuah di negara ini.

Ini, katanya kerana dalam tempoh dua tahun ini, SPRM gagal dalam melaksanakan tanggungjawabnya.

“SPRM hanya menjadi alat kepada Umno untuk menekan Pakatan Rakyat. Contoh yang paling ketara bagaimana SPRM menjadi dalang menjatuhkan Kerajaan Pakatan Rakyat Perak,” ujarnya.

Ini, katanya ditambah dengan kedudukan Malaysia di tangga ke-53 dalam indeks rasuah antarabangsa membuktikan SPRM telah gagal menjalankan peranannya itu.


Harakahdaily

No comments:

follow on fb

share

Share |

BLOGGER PERAK

BLOG BLOG PANAS

BLOG PIMPINAN PAS/PR

BLOG MUSLIMAT

Blog Masjid

Blogroll

Archives

Related Posts with Thumbnails

Header bergerak