Friday, May 7, 2010

Khalid: BN Amal ‘Politik Partisan’ di Masjid




Oleh Fazy Sahir

SHAH ALAM: Ahli Parlimen PAS-Shah Alam Khalid Samad mendakwa Umno-Barisan Nasional (BN) mengamalkan politik partisan di masjid dan bukannya PAS seperti yang dicanang oleh mereka sebelum ini.

"Ini kerana terdapat banyak bukti nyata yang menunjukkan Umno-BN bersalah dalam hal sejak sekian lama," kata dalam satu sidang media di pejabatnya di sini semalam.

Khalid berkata, ketika kempen pilihan raya kecil Hulu Selangor pada 25 April lalu, BN telah menganjurkan satu majlis bacaan Yassin dan solat hajat di sebuah masjid, untuk kemenangan calon BN.

Menurutnya, majlis itu diadakan di Masjid Jamek Ar-Rahimah, Kuala Kubu Bharu, dua hari sebelum hari mengundi.

"Malah terdapat banner yang digantung di hadapan masjid berkenaan. Jelas ini adalah politik partisan diamalkan oleh Umno-BN. Kita tidak buat kerja seperti ini," katanya.


Khalid bersetuju dengan titah Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah supaya institusi agama seperti masjid dan surau tidak dijadikan medan politik.

Nik Aziz hanya sampaikan tazkirah

Bagaimanapun katanya, dakwaan bahawa Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Nik Aziz Nik Mat berceramah politik dalam masjid adalah tidak benar kerana beliau hanya menyampaikan tazkirah atas jemputan ahli-ahli jawatankuasa masjid yang berkenaan.

Khalid turut menafikan bahawa Menteri Besar Kelantan itu menggunakan masjid sebagai medan berpolitik.

"Saya dari sudut politik, bersetuju dengan titah sultan bahawa politik partisan tidak boleh dilakukan di dalam msjid.

"Masuk masjid bagi ucapan bantai Umno…bantai PAS, PKR dan lain-lain itu tidak boleh. Tok Guru Nik Aziz turun Hulu Selangor tiada program di masjid melainkan untuk pergi sembahyang.

"Pada hari yang berkenaan beliau sembahyang, maka imam, nazir minta beliau sebagai seorang ulama’ memberi tazkirah," jelas Khalid.

Sehubungan dengan itu beliau berharap agar pihak Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) dan Majlis Agama Islam Selangor (MAIS) mengeluarkan kenyataan mengutuk penggunaan rumah ibadah (masjid) untuk program politik mereka (Umno-BN).

"JAIS dan MAIS perlu ada pendirian. Tindakan ini perlu dikutuk, maka JAIS dan MAIS berperanan untuk memaklumkannya kepada Sultan," katanya.

Free Malaysia today

No comments:

follow on fb

share

Share |

BLOGGER PERAK

BLOG BLOG PANAS

BLOG PIMPINAN PAS/PR

BLOG MUSLIMAT

Blog Masjid

Blogroll

Archives

Related Posts with Thumbnails

Header bergerak