Monday, November 2, 2009

KINI GILIRAN DR ASRI MANTAN MUFTI PERLIS PULA DITANGKAP



Dr Asri diserbu Polis dan pegawai JAIS ketika sedang memberi kuliah atas alasan berceramah tanpa tauliah serta berdasarkan memorundum NGO kepada Agung. Sila lihat laporan Sinar Harian di bawah.


Dr. Asri diitangkap!

KUALA LUMPUR,2 Nov:Bekas Mufti Perlis Dr Asri Zainul Abidin telah ditangkap oleh pihak polis dan pegawai JAIS jam 12.15 tengah malam tadi.

Kira-kira jam 10 malam tadi,sepasukan lapan anggota daripada Jabatan Agama Islam(JAIS) telah tiba, ketika Dr Asri baru selesai menyampaikan kuliahnya yang dilakukan secara rutin setiap bulan, di kediaman di Taman Sri Ukay, dekat sini.

Suasana menjadi agak tegang apaila orang ramai dan para jemaah yang mengikuti kuliah, terkejut dengan kehadiran sepasukan anggota polis sejumlah kira-kira 40 orang,yang mula mengepung pekarangan rumah tersebut.

Beberapa jemaah yang ditemui,membayangkan situasi tersebut tidak ubah seperti suasana penangkapan bekas Timbalan Perdana Menteri Dato'Seri Anwar Ibrahim dirumahnya di Damansara pada tahun 1998 lalu.

Sungguhpun begitu, AhliParlimen Ampang Zuraida Kamaruddin,yang berada di kediaman itu, berjaya meminta orang ramai dan pihak polis yang berada di situ bertenang.

Dalam pada itu, kira-kira 2jam, para pegawai Jais berunding untuk meminta Dr Asri ke pejabat agama atau balai polis berdekatan.

Pada awalnya,Dr Asri mahu para pegawai itu mengambil keterangan di rumah tersebut, namun setelah berbincang agak lama,Dr Adsri akur untuk ke balai polis berdekatan.

Beliau kelihatan menaiki van JAIS dan diiringi oleh beberapa buah kereta peronda polis.

Sebelum pergi, Dr Asri sempat meminta supaya pihak media menunggu beliau dirumah tersebut kerana akan mengadakan sidang media.

"Jangan bimbang,saya akan balik semula ke sini.Doakan saya.

"Tunggu saya...akan membuat sidang media," katanya di hadapan orang ramai dan pihak media yang mengerumuni rumah tersebut.

Dipercayai tangkapan itu,berikutan dakwaan beliau yang dikatakan mengajar tanpa tauliah dan ada kaitannya dengan sidang media semalam serta memo bantahan lantikan beliau selaku Yang Dipertua Yayasan Dakwah Islamiah(Yadim).

Beliau dipercayai dibawa ke balai polis Hulu Kelang untuk diambil keterangan.Turut serta bersama beliau ialah Ahli Dewan Undangan Negeri Hulu Kelang,Shaari Sungib.



Azamin Amin/HARAKAHDAILY

3 comments:

Briged Akhdor LR2 said...

alasan xder tauliah..aih bekas mufti pun dikire xder tauliah....

Ayid said...

x tahu apa nak jadi malaysia skrang. Dulu boleh pulak lantek jadi Mufti konon nya wahabi la. Bila kuliah ada org PAS datang tangkap

Detguaq said...

Rupa-rupanya sendiri buat perangkap, sendiri sengaja masuk perangkap.

Dr Asri hanya menjadi kambing hitam.

follow on fb

share

Share |

BLOGGER PERAK

BLOG BLOG PANAS

BLOG PIMPINAN PAS/PR

BLOG MUSLIMAT

Blog Masjid

Blogroll

Archives

Related Posts with Thumbnails

Header bergerak