Friday, October 1, 2010

Selepas 8 Mac 2008: Hata Wahari tertekan sebagai wartawan Utusan

Sementara Utusan Malaysia dilihat memiliki "hak istimewa" untuk menyiarkan hujah berbaur perkauman, wartawannya sebaliknya semakin tertekan apabila memperkenalkan diri kepada orang lain. Malah, tekanan ini semakin dirasai selepas tsunami politik dalam Pilihan Raya Umum pada 8 Mac 2008.

"Dulu-dulu, tekanan tak banyak tapi akhir-akhir ni terlampau banyak..." kata Hata Wahari (gambar kiri), "...misalnya, saya kata saya wartawan daripada Utusan, orang tengok 'this is a racist person'. Itu buat saya rasa tertekan, saya tidak selesa. Dulu, kalau saya kata saya wartawan dari Utusan, orang akan tanya 'apa khabar'; tapi sekarang, (meniru nada yang sarat dengan kesangsian) 'wartawan Utusan ya'?"

Pengamatan Presiden Kesatuan Wartawan Kebangsaan (NUJ) Malaysia baru yang telah 15 tahun berkhidmat sebagai wartawan Utusan Malaysia ini mendapati bahawa orang umum kini melihat wartawan Utusan Malaysia dengan penuh kesangsian, malah seolah-olah cuba mengasingkan diri daripadanya, kerana dianggap "rasis".

"Itu yang buat saya tertekan, tahu? Bukan saya saja, ramai lagi yang rasa tertekan, rasa Utusan ni buruk sangat ke? Tapi masalahnya bukan Utusan yang salah, kenapa nak salahkan kami?" Hata Wahari meluahkan suara yang terpendam dalam hati, dalam satu wawancara bersama MerdekaReview, pada 28 September 2010.

Kegusaran dan ketidakpuasan ini akhirnya berubah menjadi tekad Hata Wahari untuk bertanding sebagai Presiden NUJ. "Saya kempen kat NST (New Straits Times), Sinchew (Daily), Nanyang (Siang Pau) sehingga saya keluarkan manifesto saya dalam bahasa Mandarin."

Beliau menambah, "Memang saya suruh kawan saya tolong translate (terjemahkan), mereka kata, because of you, I tolong translate (keranamu saya tolong terjemahkan). Sekarang (manifesto) itu yang saya cuba nak buat masa kini, nak memulihkan nama baik Utusan, supaya Utusan tidak dilihat sebagai enemy (musuh) tapi sebagai rakan media."

"Selama 15 tahun, saya dah lihat banyak kongkongan, memang saya tidak rasa selesa, mungkin tidak selesa dalam keadaan tekan, saya rasa 'enough is enough-lah' (cukuplah), saya perlu memperjuangkan kebebasan media, walaupun saya rasa mungkin tak tercapai, tapi mesti ada satu permulaan gerakan ke arah itu. Mungkin dalam tempoh masa 13 atau 15 tahun lagi saya akan bekerja, saya akan 'advocate' (mendukung) untuk kebebasan media."

Tekad ini wujud kerana Hata Wahari menyedari realiti yang terpampang di depan mata, "Utusan dilihat sebagai musuh media sekarang. Imej Utusan jatuh dengan buruknya sejak Pilihan Raya Umum 2008. Pemilihan berita tak tepat, tidak ikut peredaran zaman, penumpuan berita pun terlampau ke satu pihak.

Kes liwat DSAI: Fakta bukan ditulis wartawan

Hata Wahari seterusnya mendedahkan bagaimana editor yang menentukan berita muka depan, menonjolkan (highlight) fakta-fakta yang terpilih, dan apa yang ditonjolkan itu bukan ditentukan oleh wartawan. Beliau memberi contoh, "Misalnya dalam kes liwat Dato Seri Anwar Ibrahim, ada fakta tentang apa yang dikatakan oleh Saiful, bukan wartawan yang tulis (maksud: bukan ditentukan wartawan). Itu semua fakta-fakta yang di-highlight (ditonjolkan) oleh editor. Editor yang berkuasa membuat penetapan bagi tajuk di muka depan."

15 tahun Hata Wahari berkhidmat di Utusan Malaysia, bersama tiga orang Ketua Pengarang, Johan Jaafar, Khalid Mohamad dan kini, Aziz Ishak.

"Untuk setiap Ketua Pengarang, terbitan Utusan memang berbezalah. Masa Johan Jaafar, dia menegur kerajaan punya machinery (jentera), mana kerajaan yg tidak sihat, dia akan tegur, akan tegur akan tegur... Itu menyebabkan Utusan punya edaran mencecah 350 ribu sehari, kerana polisinya rakyat suka."

Beliau menjelaskan selanjutnya, "Dia buat untuk rakyat, kaitkan dengan masalah rumah murah, orang kaya tidak berhak dapat rumah tu, dapat rumah juga. Saya ingat lagi kita buat siasatan, laporan, sehingga ada perubahan polisi, sekarang rumah murah khas untuk rakyat miskin, sebab tu wujudnya PPR (Projek Perumahan Rakyat), masa Johan Jaafar baru dilaksanakan."

Hata Wahari menceritakan bagaimana zaman di bawah Khalid Mohamad mengambil dasar untuk memberi layanan yang saksama kepada pembangkang, termasuk membuat liputan di Muktamar PAS.

MerdekaReview -(Baca seterusnya)

No comments:

follow on fb

share

Share |

BLOGGER PERAK

BLOG BLOG PANAS

BLOG PIMPINAN PAS/PR

BLOG MUSLIMAT

Blog Masjid

Blogroll

Archives

Related Posts with Thumbnails

Header bergerak