Saturday, January 4, 2014

Apa ini Tuan Mufti Perak?


Nampaknya, memvonis bughah dan pemberontak terhadap orang  awam sudah menjadi trend pula sekarang. Kalau di Mesir kita melihat Mufti Mesir Dr Ali Jum’ah mengeluarkan fatwa halal darah mereka yang menentang kerajaan kudeta. Berdalilkan ‘El-Syar’iyyah’ (legitimasi) sudah berpindah kepada kerajaan yang dipaksakan kepada rakyat diketuai oleh Jeneral Abdel Fattah El-Sisi. Dan akhirnya mufti itu digelar ramai orang sebagai Mufti El-‘Askar (Mufti untuk mendukung askar).

Nah, tiba-tiba di Malaysia pasca himpunan aman Turun yang dikelola oleh NGO dan disertai parti-parti politik sewaktu malam tahun baru. Digelar oleh seorang mufti sebagai bughah, atau pemberontak yang boleh dihukum bunuh. Nampak, Identikal sekali!!

Namun menjadi mufti tidaklah menyebabkan semua apa yang dikatakan boleh diikut. Baik orang awam atau kerajaan. Ya, orang awam dan kerajaan boleh memilih untuk mengikut fatwa ‘ulama’ itu atau tidak. Dan penulis memilih tidak mengikutnya!

Budaya mem’bughah’kan orang

Bughah dan tidak bughah. Sudah lama isunya. Budaya membughahkan orang ini selalu menjadi  pilihan orang-orang agama. Dan selalunya, ia adalah demi untuk memenangkan pihak mereka yang diiktikad sebagai 100 persen benar. Dan pendapat serta jalur lain adalah menyimpang dari agama dan syariat Allah ta’ala.

Tidak tahu bagaimana pendalilan dan istinbat tuan mufti itu, kita dihidangkan satu hukum yang berat. Ya, siapa yang membuat perhimpunan aman, dibolehkan pancung!!

Dan satu lagi, pastilah. Anda akan menjadi pemberontak!!

Berhati dalam mengeluarkan fatwa

Di dalam fiqh Islam, bughah adalah sekumpulan atau individu yang keluar dari kepimpinan dengan senjata.

Dalam sejarah beberapa kali kita melihat bahawa bughah di zaman khilafah Islam berbeza sekali dengan terma yang diberikan kepada orang Malaysia yang berhimpun secara aman yang menuntut hak-hak mereka yang dirogol secara rakus oleh golongan-golongan yang tidak punyai rasa belas dan kasihan terhadap peri permasalahan mereka.

Walaupun, boleh mufti-mufti dan orang-orang agama cuba membuat justifikasi-justifikasi dan membuat qiyas-qiyas untuk menyamakan ‘bughah’ di Dataran Merdeka dengan bughah-bughah yang pernah ada di sepanjang zaman sejarah Islam.

Tetaplah, jiwa dan akal yang sihat tidak boleh menerima penjelasan yang amat berat sebelah, dan pro kepada pihak yang menentang peserta-peserta perhimpunan. Apakah Malaysia  ini sudah menjadi negara komunis, atau paling tidak menjadi Arab Saudi?

Ironinya, Mesir yang lebih tegar sekularnya, pun sekarang ini cuba menjustifikasi fiqh-fiqh dan fatwa-fatwi dari Arab Saudi. Lantas di Malaysia, ‘ulama-ulama’ kita ingin juga tidak ketinggalan mahu menunjukkan mereka juga up-to date dengan apa yang dihadapi oleh ‘ulama-ulama’ Mesir.

Sebagai orang agama, fatwa haruslah dikeluarkan dengan berhati-hati. Jangan sampai ia menjadi garam yang ditabur ke dalam luka. Rakyat yang terluka kemudian diasak dengan provokasi seperti ini akan mendatangkan kemarahan yang bukan kecil! Apa tidak takutkah akan azab Allah kepada mereka yang mengapi-apikan permusuhan? Apa tidak terasakah bibit-bibit kehuru-haraan dari fatwa-fatwa anda?

Negara Malaysia tidak harus mengikut Negara Arab

Negara Malaysia ini memang negara rakyatnya. Bukan negara orang lain. Rakyat yang membinanya, dan meneruskan legasi perjuangan para pejuang kemerdekaannya dari British. Mana sanggup hati ini tiba-tiba ada usaha ingin merubah negara Malaysia ini menjadi negara lain pula. Bermodelkan Saudi, bermodelkan Mesir atau bermodel Amerika atau Eropah. Atau mungkin mahu berkiblat Cuba dan Iran. Seperti mufti itu yang mahu kerajaan menjadi seperti British-bertindak keras kepada mereka yang tidak bersetuju dengan kuasa orang berbahasa Inggeris itu!

Kelakar sekali jika difikirkan. Negara bukan milik penguasa-penguasa itu, tetapi milik rakyat. Ia bukan milik Sultan, tetapi milik rakyat. Ya, rakyatlah yang membentuknya. Pemimpin hanya mengikut aspirasi rakyat bukan aspirasi keinginan dan nafsu sendiri(hanya kerana mereka dipilih oleh sebahagian rakyat). Tiba-tiba ada yang cuba ingin memilikkan Malaysia ini kepada sang penguasa. Kelakar dan kelakar.

Apa ada udang di sebalik batu, atau ada harta yang takut hilang? Jika kita mengeluarkan fatwa yang benar.

Yang benar itulah. Yang memberikan solusi kepada ketegangan. Merapatkan jurang permusuhan antara rakyat dan pemimpin. Dan dekat dengan hati rakyat bukan dekat kepada hati pemimpin(yang sedari awal kononnya khadam kepada rakyat!).

Yang benar itulah. Yang membuat rakyat dapat menarik nafas lega. Dan sang kapitalis-pengaut untung besar menjadi kelemasan. Yang membuat rakyat aman dan harmoni- dapat hidup dalam suasana selamat dan persekitaran berakhlak dan bermoral!

Tuan Mufti Perak, insaf dan muhasabahlah!

Saat ini, sewaktu melihat ulah dan fe’el agamawan Malaysia. Tidak hairanlah. Ramai yang senang hendak murtad menjadi ateis atau masuk ke dalam agama lain. Kerana fatwa pelik dan berat sebelah boleh menjadi antara sebabnya. Begitulah kira-kiranya.

Betapa asing agama yang tuan mufti tawarkan. Membuat jiwa tak tenteram lagi dengan agama. Sedang tuan mufti antara orangnya.

Janganlah sampai nanti, tuan mufti digelar orang, Mufti El-Hukumah (Mufti pendukung kerajaan). Atau lebih teruk Mufti El-Zibalah (Mufti sampah)!

Penulis ialah penterjemah buku-buku yang sekarang ini menemani isteri yang sedang belajar dan menjaga anak di Mesir.

No comments:

follow on fb

share

Share |

BLOGGER PERAK

BLOG BLOG PANAS

BLOG PIMPINAN PAS/PR

BLOG MUSLIMAT

Blog Masjid

Blogroll

Archives

Related Posts with Thumbnails

Header bergerak