Wednesday, April 10, 2013

Bukan sikit punya gila macam ini punya keroje. Belum masuk dah dapat.....


Warga asing dapat IC sebelum masuk M'sia?

Harakah,10 Apr 2013
POKOK SENA: Pakatan Rakyat Kedah baru-baru ini mendedahkan beberapa dokumen menunjukkan terdapat warga asing mendapat taraf warga negara lebih awal iaitu sebelum masuk ke negara ini lagi.

Salah satu dokumen itu mempunyai maklumat seorang individu  berasal dari negara Myanmar memasuki Malaysia pada 22 Disember 1993, tetapi pengesahan taraf kerakyatan Malaysia telah diberi 2 Disember 1993.

“Bermakna sebelum datang ke negara ini, individu berkenaan telah diberikan taraf kewarganegaraan," kata Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar pada sidang media di Kompleks PAS Kawasan Pokok Sena di sini baru-baru ini.

Oleh sebab itu, beliau menuntut Menteri Dalam Negeri, Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) dan bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad memberi penjelasan termasuk tindakan memperguna dan mengugut serta mengongkong kebebasan mereka ini.

Pada sidang media sama, Ahli Jawatankuasa DAP Kedah, Dr Syed Araniri Syed Ahmad berkata, warga asing tersebut dipercayai memasuki negara ini melalui Ranong, Thailand menuju ke Phuket dan Saturn sebelum mendarat di Bukit Malut, Langkawi.

Jelasnya, jumlah kemasukan melibatkan puluhan ribu dan tentunya dalam tempoh ini mereka telah beranak-pinak.

“Mereka lahir di Burma, jadi sepatutnya kod nombor pada kad pengenalan ialah 64 tetapi dicatat dalam kad pengenalan 02 iaitu kod negeri Kedah.



Laporan lanjut dalam Harakah keluaran 12 – 14 APRIL 2013 
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Harakahdaily. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri. Para komentar dinasihatkan bertanggungjawab dalam menulis dan elakkan komentar melampau dan berbaur perkauman.

No comments:

follow on fb

share

Share |

BLOGGER PERAK

BLOG BLOG PANAS

BLOG PIMPINAN PAS/PR

BLOG MUSLIMAT

Blog Masjid

Blogroll

Archives

Related Posts with Thumbnails

Header bergerak