Tuesday, August 23, 2011

KEKUASAAN ALLAH TIDAK SIAPA DAPAT MENGETAHUI



TRIPOLI - Pemimpin Libya, Muammar Gaddafi dipercayai berlindung di dalam sebuah kubu bawah tanah di luar bandar Tripoli, lapor akhbar Daily Mail semalam.

Beliau dilaporkan bersembunyi semasa pertempuran sengit berlaku di pekarangan rumahnya dan ketika penduduk meraikan kejayaan tentera pemberontak memasuki bandar ini. Sebuah stesen televisyen bebas Libya turut mendakwa bahawa Gaddafi telah melarikan diri sebagai seorang yang pengecut.

Beberapa pemimpin dunia sebelum ini meminta Gaddafi yang berkuasa sejak tahun 1969 menyerahkan diri selepas para pemberontak melancarkan serangan menentang kepimpinannya.

Namun, Gaddafi yang memerintah selepas melakukan rampasan kuasa aman semasa pemerintah Libya, Raja Idris berada di luar negara untuk mendapatkan rawatan perubatan kemungkinan ditawarkan hidup dalam buangan di Angola atau Zimbabwe oleh Kesatuan Afrika.

Majlis Peralihan Kebangsaan (TNC) yang diiktiraf Barat sebagai badan pentadbir Libya menyatakan anak Gaddafi, Seif Al-Islam dan Al-Saadi sudah ditangkap.

Menurut TNC, seorang lagi anak Gaddafi, Muhammad dilaporkan sudah menyerahkan diri.

Ketua TNC, Mustafa Abdel Jalil memberitahu stesen televisyen Al-Jazeera bahawa Seif dikawal rapi dan ditempatkan di sebuah tampat yang selamat.

Kemuncak pergolakan yang berlaku di Libya sejak Februari lalu adalah kemaraan para pemberontak di Tripoli dari bandar Misrata pada Ahad lalu menerusi laut.

Ekoran kejayaan para pemberontak menguasai Tripoli, Perdana Menteri Britain, David Cameron mengumumkan tidak lagi akan membekukan aset Libya yang berjumlah AS$20 bilion (RM59.31 bilion).

Jerman turut mengumumkan rancangan sama. Menteri Luar Jerman, Guido Westerwelle, berkata aset Libya yang dibekukan selama ini lebih AS$10.1 bilion (RM29.95 bilion).

Itali juga telah menghantar sebuah pasukan ke Benghazi untuk membantu membina semula pengeluaran minyak dan gas asli. - Agensi

2 comments:

Hamdan Rukun said...

PENGAJARAN KEPADA PAS !

PADA BILA BILA MASA PAS AKAN BERKUBUR KERANA AHLI DISUSAHKAN DENGAN PELBAGAI TABUNG MANAKALA PEMIMPIN KAYA RAYA.

YANG MAMPU PEMIMPIN LAKUKAN HANYALAH BERJANJI...

HE!HE!HE!

Anonymous said...

alahai si luncai terjunla ko ngan labu2 ko..pasan gile mamat lucai nie...elok sgtla ngan name ko,ko bgtau kt aku pemimpin pas mana yg kaya raya??cer ko bandingkn ngan pemimpin2 ko...cincing pn smpai 24 juta..bil eletrik umah pn smpai beribu2...wakaka...mamat nie x duduk dibumi yg nyata nie...woooi ngigau ke ape?kasian2 dah la bangang budus lak tue..bgtau kt aku pemimpin mane yg byk rasuah?beli umah berjuta2...ade pemimpin ko smpai mati bunuh diri ngan pembantu peribadi...nk ckp sal moral lg la terok...truskan luncai la lucai terjunla ngan labu2 nya....kuikuikui...org gelak jer baca komen lu tue..

follow on fb

share

Share |

BLOGGER PERAK

BLOG BLOG PANAS

BLOG PIMPINAN PAS/PR

BLOG MUSLIMAT

Blog Masjid

Blogroll

Archives

Related Posts with Thumbnails

Header bergerak