Monday, June 14, 2010

Kata2 S.Umar al-Khatob

Yang aku paling tertarik dgn kata2 S.Umar al-Khatob "kalau ada rakyatku yg lapar,akulah org pertama yg merasainya dan kalau ada rakyatku yg kenyang,akulah org terakhir yg menikmatinya".Subhanallah,agungnya peribadi Umar.Jauh sekali dari yg aku lihat di depan mataku sendiri.Bukan kata jauh,nak kearah itu pun tidak.menyebut2kannya pun tidak,mcmmn nak mencontohi?

Belajar Dari Dua Umar

Disamping kesibukan mengafal dan membaca kitab utk exam,sempat juga aku mencuri-curi masa untuk membelek buku lain yg tidak berkaitan dgn subjek exam aku.buku ni pada mulanya aku tak teringin pun nak baca,hanya terduduk di atas meja study aku tanpa aku sentuh.tapi 2 hari lepas tiba2 hatiku terdetik nak menjamah buku tu.buku yg aku maksudkan ialah buku 'BELAJAR DARI DUA UMAR' hasil karangan HEPI ANDI BOSTANI dari Indonesia.

Pada mulanya aku berniat utk hanya menjamah sikit dari mukasuratnya,tetapi,stlh lama dijamah,aku jadi terikat dan terpaut utk membacanya terus.walaubagaimanapunaku tetap membacanya skip2 mengikut tajuk yg aku minat.

Buku ni berkonsepkan penceritaan sirah yg mana pada akhir penceritaan diselitkan dgn realiti yg melanda dunia sekarang.

Buku ni mengangkat dua pemimpin agung kaum muslimin utk dijadikan teladan kpd para pemimpin zaman skrg.Dua Umar yg dimaksudkan ialah khalifah ke-2 Umat Islam iaitu Umar al-Khatob dan cucunya Khalifah Umar Abd Aziz.Dua tokoh ini adalah teladan pemimpin terbaik selepas RASULULLAH S.A.W.Menggunakan harta kekayaan negara sebaik mungkin tanpa ada sedikitpun niat di hati utk 'menculik' walau sebiji gandum harta rakyat.Mana mungkin dicari lagi pemimpin begini di akhir zaman ini.

Yang aku paling tertarik dgn kata2 S.Umar al-Khatob "kalau ada rakyatku yg lapar,akulah org pertama yg merasainya dan kalau ada rakyatku yg kenyang,akulah org terakhir yg menikmatinya".Subhanallah,agungnya peribadi Umar.Jauh sekali dari yg aku lihat di depan mataku sendiri.Bukan kata jauh,nak kearah itu pun tidak.menyebut2kannya pun tidak,mcmmn nak mencontohi?

Buku ini juga menyelitkan pandangan sisi T.G Nik Aziz yg juga MB Kelantan hampir 20 thn.Kemakmuran yg dibawa oleh T.G tak ada siapa lg boleh menyangkalnya.Inilah cnth Umar alkhatob Malaysia.

Kredit kpd:

http://redqalbi.blogspot.com/


No comments:

follow on fb

share

Share |

BLOGGER PERAK

BLOG BLOG PANAS

BLOG PIMPINAN PAS/PR

BLOG MUSLIMAT

Blog Masjid

Blogroll

Archives

Related Posts with Thumbnails

Header bergerak