Sunday, October 10, 2010

Hanya PAS berkuasa jika Pakatan tawan Putrajaya, BN beri Cina amaran.



Dr Chua (kiri) bersama dengan PM Najib hari ini. - Gambar oleh Jack Ooi
KUALA LUMPUR, 10 Okt — Pemimpin-pemimpin Barisan Nasional (BN) hari ini secara terbuka menzahirkan isyarat bahaya di kalangan pengundi Cina dengan menegaskan sebarang sokongan kepada Pakatan Rakyat (PR) hanya akan membuka ruang kepada PAS mengepalai ikatan muda itu.

Presiden MCA Datuk Seri Dr Chua Soi Lek memberi amaran, meskipun PAS memperlihatkan kesederhanaan parti Islam itu pasti tidak akan mengetepikan “pendirian autokratik Islam” jika PR menguasai Putrajaya.

“Kami merasakan jika Pakatan berkuasa, PAS akan berada di tempat kapten.

“PAS tidak akan melupakan dasar autokratik Islam dan jangan terkejut jika PAS memperoleh kuasa, ia akan kembali keterbelakang,” tegas Dr Chua dalam ucapan dasar presiden MCA pada Perhimpunan Agung Tahunan Ke-57 hari ini.

Dr Chua mendakwa sejak pilihan raya umum 2008, DAP dari PR, yang kelihatan seolah-olah sekedudukan dengan MCA, hanya berjaya dalam membawa sokongan Cina kepada PAS.

“Kami (BN) tidak mendakwa kami adalah kerajaan yang sempurna, tetapi (kami) berharap rakyat Malaysia akan menghalusi dengan mendalam jika mereka meraskaan Pakatan adalah pilihan yang baik,” katanya lagi.

Selain PAS dan DAP, PR dianggotai PKR.

Meskipun mendakwa pakatan mereka adalah konkrit berdasarkan dasar dan platform bersama, kedua-dua PAS dan DAP secara terbuka memperlihatkan perbezaan pendirian berhubung usaha melaksanakan negara Islam.

Sejak beberapa bulan lalu, pemimpin-pemimpin PAS menekankan bahawa mereka kekal dengan pendirian mengadakan undang-undang hudud meskipun DAP memberi amaran mengenai idea tersebut.

Pada perhimpunan MCA hari ini, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak menyertai Dr Chua dengan memberi amaran kepada pengundi Cina bahawa tidak mungkin PAS akan mengubah pendiriannya.

“Dr Chua betul dalam memperingatkan anda bahawa mereka (PAS) tidak menyerah dalam pendirian negara Islam mereka. Dan, saya pasti jika ia dilaksanakan, ia akan mengubah cara hidup anda dan memberi kesan ke atas masyarakat Cina,” kata beliau.

Sehubungan itu, Najib menambah, Pengerusi DAP Karpal Singh serba salah apabila satu ketika dahulu bahawa “melangkah mayat saya” berhubung matlamat PAS.

“Itu sebab Karpal berkata ‘melangkah mayat saya’. Saya tidak bersetuju dengan Karpal dalam kebanyakan masa, tetapi kali ini, beliau betul,” kata Najib dalam ucapan perasmian perhimpunan kali ini yang dihadiri 1,764 perwakilan.

Najib juga menambah, kata-kata Karpal menunjukkan pemimpin itu tidak mempercayai PAS yang menganggotai PR bersama PKR.

Sambil mendakwa kedua-dua parti itu tidak mempercayai antara satu sama lain tetapi seolah-olah memperlihatkan kepercayaan masing-masing Najib berkata, ia satu sandiwara politik.

“Ini adalah sandiwara politik. Kita dalam Barisan Nasional mempercayai satu sama lain. Itu sebabnya kami boleh bekerja sebagai satu pasukan,” kata Najib yang juga Pengerusi BN.

Terdahulu dalam ucapannya, Dr Chua mengarahkan pemimpin-pemimpin MCA di negeri-negeri yang dikuasai PR supaya menggunakan pendekatan ofensif dan bertindak sebagai pembangkang yang kuat untuk mendedahkan segala kelemahan dan kekurangan mereka.

“Pergi dan mendedahkan kekurangan, skandal, salah guna kuasa, penyelewengan dan kelemahan kerajaan-kerajaan itu,” katanya.

“Dan, saya pasti mesti ada banyak (kes),” kata Dr Chua.

Tsunami politik 2008 telah mengurangkan perwakilan MCA di Parlimen daripada 31 kerusi pada 2004 kepada hanya 15 manakala di peringkat Dewan Undangan Negeri pula ia menurun daripada 75 kepada 31 kerusi.

Sementara itu, MCA hari ini menolak cadangan untuk meminda dua artikel dan subartikel perlembagaan parti, selepas gagal memperoleh undi majoriti dua pertiga yang diperlukan untuk melakukan pindaan itu.

Penolakan itu meleburkan harapan Pemuda MCA untuk memberi peranan dan perwakilan yang lebih besar kepada anggotanya ke perhimpunan agung tahunan parti berkenaan.

Speaker Datuk Yik Phooi Hong berkata hanya 671 atau 63 peratus daripada 1,064 perwakilan yang mengundi, bersetuju untuk meminda artikel dan subartikel itu manakala 392 yang lain menentang dan terdapat satu undi rosak.

Cadangan untuk meminda Artikel 67 dan Sub-Artikel 67.7 serta Artikel 94 dan Subartikel 94.7 bertujuan membolehkan seorang anggota Pemuda MCA dari setiap cawangan dan bahagian untuk menghadiri perhimpunan agung.

Pada masa ini hanya sayap Wanita sahaja dibenarkan berbuat demikian.

The Malaysian Insider

No comments:

follow on fb

share

Share |

BLOGGER PERAK

BLOG BLOG PANAS

BLOG PIMPINAN PAS/PR

BLOG MUSLIMAT

Blog Masjid

Blogroll

Archives

Related Posts with Thumbnails

Header bergerak