Friday, January 22, 2010

Tak Faham Undang-undang jangan bercakap isu royalti - Tun Mohd Salleh Abas!


Oleh Mohd Zuharman

KUALA TERENGGANU, — Bekas ketua hakim negara Tun Mohd Salleh Abas berkata, ahli-ahli politik termasuk anggota jemaah menteri dari Umno, yang tidak mahir tentang undang-undang pembangunan petroleum tidak wajar memperkudakan isu pertikaian wang royalti antara kerajaan negeri dan pusat khususnya dalam tuntutan Kelantan sekarang.

Oleh itu tegas beliau, dari segi undang-undang, rakyat kini seolah-olah dikelirukan oleh ahli-ahli politik yang berfikiran sempit tentang selok-belok perundangan dalam isu tuntutan royalti minyak oleh Kelantan dan Terengganu.


“Persoalan yang ada di hadapan kita semua sekarang ialah berkaitan hak sesebuah negeri dalam menuntut royalti dari Petronas, bukannya dari kerajaan pusat.

“Orang ramai mesti faham perkara ini. Sekali lagi saya tegaskan, bukanya dari kerajaan pusat.

“Kerajaan pusat juga mendapat royalti dari Petronas,” kata beliau ketika ditemui di kediamannya di sini.

Read More

3 comments:

Unknown said...

Tu Dia Bekas Hakim Negara sudah Marah,siapa nk jawab tu.
Tun saleh Abas ni bijak orgnya.

kijang said...

itulah UMNO, pandai cakap tapi xtahu fakta tetang royalti. Tun Saleh Abbas bekas ketua hakim negara sendiri yang cakap, kalau xtahu pasal royalti jagan dop cakap bukan2. tapi puak UMNO yang xtahu pasal undang2 petroleum ni ikut sedap mulut je cakap. Ingat wehh UMNo, puak demo oyat guana pun oghe kelate xcayo dah puak demo. ngundi sekali lg xdop keturunan lah demo di kelate.

Mohamadazhan.com said...

salam akhi,

benar sekali, susah org xfaham perundangan ni, yang menyedihkan juga ada MP Pas yang mempertikaikan ttg undang2 hukum kalimah ALLAH.

YB Zul amat marah ttg kes ni

follow on fb

share

Share |

BLOGGER PERAK

BLOG BLOG PANAS

BLOG PIMPINAN PAS/PR

BLOG MUSLIMAT

Blog Masjid

Blogroll

Archives

Related Posts with Thumbnails

Header bergerak