Friday, December 25, 2009

Yusuf al-Qaradawi bawa isu qazaf Anwar ke peringkat dunia


1 – ISLAM – DUNIA DI DAHULUKAN – AKHIRAT DI UTAMAKAN
بسم الله الرحمن الرحيم

SHAH ALAM – Pengerusi Majlis Ulamak Sedunia, Sheikh Dr Yusuf Abdullah Al-Qaradawi kesal pendakwaan qazaf (tuduhan zina terhadap orang baik) ke atas Ketua Umum Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim masih belum dijalankan dan berjanji akan membincangkannya dengan ulama antarabangsa.

Ahli Parlimen Kulim Bandar Baru, Zulkifli Nordin berkata, Sheikh Yusof memberitahu beliau tidak akan berdiam diri dalam perkara itu.

Zulkifli berkata, Sheikh Yusof juga menyarankannya menemui beberapa tokoh dan ilmuan syarie peringkat dunia untuk mendapatkan pandangan serta fatwa mengenai perkara itu.

“Beliau memberikan beberapa nama untuk saya hubungi,” katanya dalam blognya.

Menurutnya, kekesalan Tokoh Maal Hijrah Kebangsaan 1431 itu diluahkan ketika bertemu Anwar, isteri Datin Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail dan anak mereka Nurul Izzah, yang juga Ahli Parlimen Lembah Pantai di Putrajaya baru-baru ini.

Zulkifli berkata, Sheikh Yusof berpendapat perkara berkaitan dengan qazaf tidak patut dilengah-lengahkan.

“Kami menjelaskan kepada beliau mengenai dwi-sistem yang kita ‘amalkan (di Malaysia). Pihak pendakwa syarie memilih untuk menunggu kes pertuduhan di Mahkamah Jenayah Sivil selesai sebelum menimbangkan untuk dibawa ke mahkamah syariah, sedangkan kes ini akan mengambil masa bertahun-tahun.

“Menurut Sheikh Yusof, kes berkaitan qazaf patut dibicarakan dahulu kerana ia menyentuh kewibawaan dan kredibiliti penuduh. Kalau ia disabitkan dengan qazaf, maka kesaksian penuduh tidak boleh diterima selama-lamanya kerana dia termasuk golongan fasik,” katanya.

Qazaf adalah tuduhan zina. Zina tanpa membawa empat orang saksi adalah haram dan hukuman had ke atas orang yang menuduh itu ialah lapan puluh kali sebatan berserta hukuman kesaksian penuduh tidak boleh diterima selama-lamanya.

Sumber:


1 comment:

Briged Akhdor LR2 said...

begitu bersemangat ulamak tersohor ingin membela anwar..sebagai umat islam takkan ler tergamak kita mmbiarkan org yg dizalimi terus teraniya tanpa usaha utk mmbntunya..hablu minannas..satu kekuatan moral buat anwar ..

follow on fb

share

Share |

BLOGGER PERAK

BLOG BLOG PANAS

BLOG PIMPINAN PAS/PR

BLOG MUSLIMAT

Blog Masjid

Blogroll

Archives

Related Posts with Thumbnails

Header bergerak