Saturday, November 12, 2011

Lagi kejutan: NFC bayar RM10mil untuk kondo mewah Shahrizat

Bukti kukuh - ia adalah pembelian tunai

Ini ialah satu dakwaan yang mungkin sukar di tangkis Senator UMNO Shahrizat Jalil.

Walaupun Ketua Pemuda Khairy Jamaluddin – untuk menangkis


Ini ialah satu dakwaan yang mungkin sukar di tangkis Senator UMNO Shahrizat Jalil.

Walaupun meminta rakan-rakannya - Perdana Menteri Najib Razak,menteri, Menteri Pertanian Noh Omar and Ketua Pemuda Khairy Jamaluddin – untuk menangkis "agenda politik" pembangkang yang beliau dakwa dilakukan demi melemahkan sayap Wanita, semua mata tertumpu padanya tentang bagaimana dia akan menjelaskan mengenai kondominium mewah benilai RM10 juta yang dibayar menggunakan dana dari projek pengeluaran daging lembu NFC.

“Menurut mereka pinjaman RM250 juta untuk projek itu diletakkan di dalam satu akaun yang kawal dengan rapi. Adakah kondominium tersebut untuk lembu-lembu?” Setiausaha agung PKR Saifuddin Nasution memberitahu satu sidang akhbar di lobi Parlimen pada hari Khamis.

Bukti kukuh - ia adalah pembelian tunai

Saifuddin Nasution yang juga Ahli Parlimen Machang berkata, apartmen mewah di One Menerung, Bangsar direkodkan NFC sebagai sebahagian daripada "pinjaman" RM83 juta kepada NMLC, yang dikawal oleh keluarga Shahrizat. .

Projek yang bertujuan untuk meningkatkan bekalan daging lembu tempatan kepada 40 peratus untuk dimakan telah diberikan kepada suami Shahrizat, Mohamad Salleh Ismail dan anak-anak beliau untuk diurus dan selia.

PKR telah bersuara mengenai projek ini, tetapi disanggah di Parlimen oleh Ahli Parlimen BN. Walaubagaimanapun, laporan Ketua Audit Negara baru-baru ini telah mengesahkan dakwaan PKR. Dalam laporan itu dinyatakan bahawa projek itu dalam keadaan “kucar-kacir" dan telah menyimpang jauh daripada sasaran pengeluaran.

Pada hari Selasa lepas PKR mendedahkan bahawa lebih daripada RM83 juta itu disalurkan dari NFC kepada syarikat-syarikat yang dikawal oleh suami Shahrizat, seperti NMLC dan RPC. Ia juga mempersoalkan diskaun RM3 juta yang diberikan kepada RPC, yang memiliki Meatworks, sebuah restoran makan mewah yang juga dimiliki oleh keluarga Shahrizat.

Saifuddin memberitahu pemberita hari ini bahawa RM9,758,140 telah dipindahkan dari akaun CIMB NFC di Taman Tun Dr Ismail, Kuala Lumpur kepada Bandar Raya Development Berhad pada 2 Disember, 2009 sebagai bayaran penuh untuk kondo One Menerung.

"Ia bukan daripada akaun amanah khas. Jadi penjelasan Ketua Pemuda Umno dan menteri adalah palsu. Jika pemantauan ketat telah berlaku, tentu RM9.8 juta itu tidak akan dipindahkan untuk membeli kondo mewah yang tiada kaitan dengan ternakan lembu. Ini jelas satu yang pecah amanah yang dibuat oleh keluarga Shahrizat, "kata Saifuddin.

Khairy yang bersifat talam dua muka?

Baru petang Rabu lepas, Khairy yang didakwa penyokongnya sudah 'berubah' dan sekarang adalah pemimpin UMNO yang 'bersih' menegaskan bahawa pinjaman mudah itu hanya boleh dikeluarkan selepas NFC membentangkan kertas kerja dan transaksi itu telah diluluskan oleh Kementerian Kewangan.

Noh juga berkata bahawa hanya RM135 juta telah dikeluarkan oleh NFC kerana dana itu telah diletakkan dalam akaun escrow. Najib, Menteri Kewangan, juga menafikan pinjaman kerajaan itu telah pun diagihkan sepenuhnya kepada NFC.

"Justifikasi Khairy bahawa baki antara-syarikat sebanyak RM83 juta yang dimiliki oleh Koperasi Daging dan Ternakan Negara Sdn Bhd (NMLC) adalah yang paling lemah," pengarah strategi PKR Rafizi Ramli berkata dalam satu kenyataan.

"Jika dakwaan beliau bahawa terdapat prosedur kelulusan yang digunakan sebelum pengeluaran dilakukan dari akaun escrow dan yang bukan akaun escrow " adalah benar, tidak akan ada perbelanjaan peribadi yang didakwa sebagai urusniaga antara syarikat. Malangnya, daripada penelitian kami, transaksi yang berlaku adalah daripada pelbagai transaksi peribadi yang tiada kaitan dengan perniagaan daging yang tidak sepatutnya dibenarkan untuk pengeluaran. "

Menggunakan otak untuk menipu dan menunjukkan moral yang rendah kepada rakyat

Menurut Rafizi, jika NFC dan RFC perlu bergantung kepada subsidi awam untuk kekal kompetitif dari segi komersial, maka seluruh "reka bentuk projek” itu tidak sepatutnya diluluskan dari awal kerana ia jelas tidak berdaya saing secara komersial".

Jika matlamat membelanjakan RM250 juta dana awam untuk projek nasional yang bertujuan untuk mengurangkan pergantungan kepada daging yang diimport, adalah tidak masuk akal jika daging keluaran tempatan lebih mahal berbanding yang diimport! Tambah Rafizi.

Sementara itu, Wanita PKR Zuraida Kamaruddin telah menggesa Shahrizat untuk meletak jawatan dan membuktikan bahawa "wanita mempunyai integriti yang lebih dalam BN".

Tetapi ia mustahil kerana Shahrizat, yang terkenal dengan 'bagasi' beliau, tidak mungkin akan mengikut nasihat itu.

"Perkara yang mulia untuk dia lakukan adalah untuk meletakkan jawatan daripada politik memandangkan akan ada lebih banyak pendedahan tentang projek yang disulam skandal ini.Hanya peletakan jawatan beliau yang boleh menyelamatkan maruah ahli-ahli Wanita Umno yang telah dibabitkan dalam skandal ini, "kata Zuraida, dalam sidang akhbar dengan Saifuddin.

"Dia perlu berada di atas seluruh Barisan Nasional dan menunjukkan bahawa wanita mempunyai kredibiliti dan integriti yang lebih."

Malaysia Chronicle

1 comment:

Amuraria said...

HANYA DI MALAYSIA LEMBU-LEMBU DUDUK DIKONDO ! MAKLUM LAH DEPA KAN CANGGIH & ANGGUN MACAM PARTI PANDI KUTTY YANG CANGGIH MENYAUK APA SAJA LABA !

follow on fb

share

Share |

BLOGGER PERAK

BLOG BLOG PANAS

BLOG PIMPINAN PAS/PR

BLOG MUSLIMAT

Blog Masjid

Blogroll

Archives

Related Posts with Thumbnails

Header bergerak