Sunday, July 17, 2011

Bersih: Demo gagal dihalang, mana molotov cocktail?

Mana molotov

Beberapa hari sebelum tunjuk perasaan polis cuba mengeruhkan keadaan dengan penemuan molotov cocktail, parang dan mercun di Pertama Kompleks dan Gombak. Ini satu lagi tuduhan melulu yang cuba memperdaya rakyat sehingga menutup kedai pada 9 Julai. Jika tunjuk perasaan memang dirancang untuk menjadi ganas mustahil molotov tidak digunakan pada hari berlakunya demo. Polis sendiri ternyata gagal menghalang 50,000 penunjuk perasaan dan tentunya lebih sukar menghalang apa yang mereka bawa.

Polis menutup semua pintu masuk ke Kuala Lumpur mulai petang 8 Julai namun semua itu tidak menghalang kira-kira 50,000 penunjuk perasaan untuk membanjiri tengah Kuala Lumpur melaksanakan bantahan menuntut penganjuran pilihanraya yang bersih dan adil di Malaysia.

Kerajaan menggambarkan selama dua minggu tunjuk perasaan tersebut sama ganasnya dengan rusuhan berdarah di luar negara melalui slot iklan di semua stesen penyiaran dan akhbar. Seolah-olah Kuala Lumpur akan terbakar seperti kota Jakarta dalam kebangkitan Reformasi 1998.

Akibatnya kebanyakan pekedai dan pemilik kompleks membeli belah menutup perniagaan. Jalan masuk ditutup menyebabkan orang ramai tidak boleh mengunjungi ibu negara. Namun semua itu hanya merugikan peniaga dan orang yang tiada kena mengena dengan tunjuk perasaan.

Biar apa pun yang dilakukan, tunjuk perasaan aman tetap Berjaya dilaksanakan oleh Bersih. Kononnya polis berjaya menghalang huru-hara tetapi dengan kehadiran 50,000 penunjuk perasaan apa yang mampu polis lakukan jika mereka mahu membakar bangunan atau merompak perniagaan? Malah jika penunjuk perasaan itu benar-benar ganas, polis pun terpaksa berundur kerana jumlah polis dan penunjuk perasaan 1:10. Polis perlu mencari alasan lain yang lebih realitik untuk menghalang tunjuk perasaan aman.

Baca Lagi

No comments:

follow on fb

share

Share |

BLOGGER PERAK

BLOG BLOG PANAS

BLOG PIMPINAN PAS/PR

BLOG MUSLIMAT

Blog Masjid

Blogroll

Archives

Related Posts with Thumbnails

Header bergerak