Tuesday, May 11, 2010

Bekas CEO MIED didakwa tipu RM4 juta


Bekas Ketua Pengarah Institut Pembangunan Pendidikan Maju, (MIED) hari ini dituduh atas tiga pertuduhan menipu pengarahnya di Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur.
P Chitrakala Vasu, 39 didakwa memperdayakan pengarah MIED untuk mendatangani tiga cek bernilai RM4 juta sebagai bayaran balik kepada peguam tiga tahun lalu.

Chitirakala, didakwa dengan curangnya telah menipu Tan Sri M.Mahalingam, 74, pengarah syarikat dan juga sebagai penandatangan cek kepada MIED Sdn Bhd dengan memperdayakan beliau untuk mempercayai bahawa bayaran sebanyak RM1 juta kepada syarikat Silver Line Services Sdn Bhd sebagai bayaran balik kepada pinjaman kepada Tan Sri Abdul Rashid Manaf, 64.

Perb

uatan Chitirakala itu telah mendorong Mahalingam untuk menandatangani sekeping cek Bumiputera Commerce, yang mana bekas bendahari agung MIC tidak akan melakukannya jika tidak diperdayakan sedemikian.

Dia yang berasal dari Shah Alam, didakwa melakukan kesalahan itu di MIED, Menara Manickavasagam, pada 9 Jan 2007.

Ibu kepada dua orang anak itu juga turut didakwa terhadap dua pertuduhan sama, masing-masing melibatkan RM1 juta dan RM2 juta, di tempat yang sama, pada 30 Januari dan 3 Mei 2007 kepada orang yang sama.

MIED merupakan cabang pendidikan parti MIC.

Bagi kesemua kesalahan itu, Chitirakala didakwa mengikut Seksyen 420 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara sehingga 10 tahun dan sebat, serta boleh dikenakan denda.

Dia mengaku tidak bersalah dan hakim, Azizah Mahamud membenarkan beliau diikat jamin RM30,000 dengan seorang penjamin. Hakim juga menetapkan 14 Jun sebagai tarikh sebutan kes - Malaysiakini

No comments:

follow on fb

share

Share |

BLOGGER PERAK

BLOG BLOG PANAS

BLOG PIMPINAN PAS/PR

BLOG MUSLIMAT

Blog Masjid

Blogroll

Archives

Related Posts with Thumbnails

Header bergerak