Monday, March 1, 2010

HUSAM: JAWATANKUASA AGIHAN HARAM,TIDAK RESTU LANTIK WAKIL PAS



KOTA BARU, 28 Feb — Kerajaan negeri mengesahkan belum menerima sebarang surat rasmi pelantikan dua wakil dari PAS sebagai jawatankuasa pengagihan wang ihsan, sebaliknya berpendapat jawatankuasa itu adalah jawatankuasa haram.

Pengerusi Jawatankuasa Petroleum Negeri Kelantan Datuk Husam Musa memberitahu perkara itu tidak termaktub dalam undang-undang dan mana-mana akta berkaitan.

“Kerajaan negeri menuntut royalti berdasarkan perjanjian dan undang-undang, kita tidak pernah mengiktiraf pemberian wang ihsan,” katanya, semasa ditemui di pejabat pentadbiran kerajaan negeri di Kota Darulnaim hari ini.

Semalam kerajaan pusat mengumumkan akan melantik dua wakil dalam jawatankuasa pengagihan wang ihsan.

Menjawab taklimat disampaikan bekas Ketua Hakim Negara Tun Salleh Abas, Husam berkata, ia akan mengukuhkan lagi tuntutan kerajaan negeri berhubung isu tuntutan royalti sebanyak lima peratus daripada pengeluaran minyak samaada dalam perairan atau luar perairan pantai Kelantan.

“Tun memberikan latar belakang kehendak sebenar akta tersebut di mana akta-akta lain adalah tidak terpakai dalam perkara ini.

“Seperti akta perlombongan petroleum telah pun dibatalkan, akta darurat tahun 1969 tidak ada kena-mengena dengan pencarian petroleum.

“Manakala Akta Pembangunan Petroleum 1974 (PDA) digubal sebagai satu tanda persetujuan bersama negeri-negeri dan persekutuan bagi berkongsi hasil petroleum jika sekiranya petroleum diperolehi samaada di darat atau di laut.


Baca Lagi

1 comment:

Ameen Muslim said...

Semoga kerajaan Kelantan mampu menghadapi konflik campur tangan ini. Saya tetap sokong 'warna Nabi'!

follow on fb

share

Share |

BLOGGER PERAK

BLOG BLOG PANAS

BLOG PIMPINAN PAS/PR

BLOG MUSLIMAT

Blog Masjid

Blogroll

Archives

Related Posts with Thumbnails

Header bergerak