Friday, June 11, 2010

Isu masjid: Hasan Ali saman Zahid Hamidi, Zainal

KUALA LUMPUR, 10 Jun — Pesuruhjaya PAS Selangor Datuk Dr Hasan Ali hari ini memfailkan saman fitnah RM20 juta terhadap Menteri Pertahanan, Datuk Seri Zahid Hamidi dan Utusan Malaysia dan portal berita Agenda Daily berhubung artikel menyentuh isu menggunakan masjid untuk berpolitik.

Turut disaman ialah bekas Exco Kerajaan Negeri Selangor Datuk Zainal Abidin Sakum.

Hasan yang juga Pengerusi Jawatankuasa Hal Ehwal Islam, Adat-adat Melayu, Infrastruktur dan Kemudahan Awam Selangor memfailkan saman fitnah ekoran artikel yang disiarkan oleh Utusan Malaysia dan Agenda Daily.

“Dalam artikel yang disiarkan Utusan Malaysia dan Agenda Daily kedua-dua individu tersebut (Zahid dan Zainal Abidin) telah memfitnah saya dengan mengatakan bahawa saya mempolitikkan khutbah Jumaat ketika pilihan raya kecil Hulu Selangor.

“Selain itu, artikel itu juga mengatakan bahawa saya menderhaka kepada titah Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah supaya tidak menjadikan masjid dan surau sebagai gelanggang berpolitik,” katanya ketika dihubungi The Malaysian Insider hari ini.

Difahamkan writ saman tersebut telah difailkan di Mahkamah Tinggi Shah Alam kira-kira pukul 12.30 tengah hari tadi.

Akibat penerbitan artikel tersebut, Hasan mendakwa, artikel itu memberikan gambaran beliau merupakan seorang yang tidak bermoral itu, telah mencemarkan reputasi dan nama baiknya.

Di samping itu, Hasan mendakwa, imej dan krediabilitinya sebagai seorang pemimpin tercemar kerana fitnah tersebut.

“Disebabkan fitnah itu imej saya sebagai pemimpin sudah tercemar dan tercalar.

“Justeru saya membuat keputusan untuk memfailkan saman fitnah ini sebagai satu langkah untuk membersihkan semula imej saya supaya dapat menjalankan tugas dengan baik tanpa ada sebarang persoalan ataupun keraguan,” katanya.

Malaysian Insider

No comments:

follow on fb

share

Share |

BLOGGER PERAK

BLOG BLOG PANAS

BLOG PIMPINAN PAS/PR

BLOG MUSLIMAT

Blog Masjid

Blogroll

Archives

Related Posts with Thumbnails

Header bergerak