Saturday, December 24, 2011

PRU-13 semakin hampir, Perak bertukar menjadi tempat ‘pembunuhan politik’

Mungkinkah akan tercipta satu lagi sejarah Politik di Perak, selepas berlakunya rampasan kuasa Kerajaan dari PR dilakukan oleh UMNO?

Pemilihan terkini menunjukkan bahawa rakyat Perak akan memihak kepada Pakatan Rakyat dalam pilihan raya umum akan datang, yang dijangka akan dipanggil pada tahun 2012. Ia akan menjadi satu tugas besar bagi Barisan Nasional (BN) untuk kekal berkuasa selepas diambil alih secara kelam-kabut dan diragui oleh Pakatan Rakyat pada Februari 2009 selepas tiga anggota perundangan negeri dari Pakatan mengisytiharkan diri mereka sebagai ahli bebas. Rupa-rupanya, pengundi masih marah atas peristiwa-peristiwa yang menumbangkan kerajaan Pakatan Rakyat melalui proses mahkamah.

Zambry Abdul Kadir, MB terkini, tidak boleh dipersalahkan bagi Umno sekarang dan BN yang tidak popular di Perak. Malah di seluruh negara populariti mereka juga telah semakin surut ke tahap yang paling rendah kerana kualiti kepimpinan yang lemah dan huru-hara yang berkaitan dengan skandal, rasuah, dan kronisme di kalangan pemimpin mereka.

Ramalan oleh penganalisis politik bahawa pilihan raya umum akan datang akan menyaksikan Pakatan Rakyat menang dengan majoriti mudah di Perak. Zambry menyedari kesusahan ini dan masa kini amat buruk baginya, seperti yang ditambah kepada kelemahan lama politik ini terdapat beberapa Umno ghairah yang mengintai jawatan MB Perak - sedih melihat kelemahan Zambry sebagai pemimpin bagi tiga tahun yang lepas. Seorang pengundi dari Ipoh telah berkata: "pilihan raya umum akan datang akan melihat kemenangan bagi Pakatan. Zambry, atau mana-mana Umno yang lain yang ingin menjadi MB, tidak akan menggoyahkan sentimen rakyat di sini. Orang ramai masih akan mengundi untuk Pakatan Rakyat. "

Zambry tidak akan bertanding bagi kerusi negeri

Permainan politik di Perak adalah mudah tetapi jijik. Zambry secara tidak sengaja dijadikan 'kambing korban' apabila BN mengambil alih Perak dari Pakatan Rakyat pada Februari 2009. Dia terpaksa untuk melakukan hampir semua kerja 'kotor' bagi parti pemerintah pada masa itu dan selepas Barisan Nasional menggulingkan kerajaan Pakatan Rakyat di Perak. Ketika itu, mereka tidak kisah jika Zambry telah dipulaukan dan akhirnya menjadi wira selagi Perak kekal di dalam pegangan BN. Ini telah dianggap sebagai 'pengorbanan personaliti' yang dirancang oleh mereka yang berada dibahagian atas dalam Umno. MB Perak seterusnya jika BN memenangi pilihan raya negeri akan datang yang sangat tidak mungkin - tidak mungkin Zambry lagi.

Menurut beberapa penganalisis politik, Zambry tidak akan bertanding bagi kerusi negeri pada pilihan raya umum akan datang. Dia mungkin boleh diberikan kerusi Parlimen untuk bertanding atau beliau akan memilih untuk tidak bertanding langsung. Skim Umno di sini adalah seseorang yang baru bagi kepimpinan negeri kemungkinan besar akan membantu membuat rakyat melupakan dosa dan pengalaman pahit daripada kemelut 2009. Ini adalah perlawanan politik yang agak bijak yang direka oleh pemimpin-pemimpin politik yang licik dalam Umno. Biarpun begitu, penganalisis politik telah Memberikan peluang yang amat tipis bagi BN untuk mengekalkan Perak dalam pilihan raya umum yang akan datang. Pakatan, seperti ditunjukkan dalam pemilihan, akan memenangi Perak tetapi dengan majoriti mudah.

Menurut beberapa sumber yang boleh dipercayai yang memihak kepada Zambry, pihak kedua tidak akan mengalah dengan mudah jika terdapat satu cabaran untuk jawatan MB jika BN menang di Perak pada pilihan raya umum akan datang. Penyokong kuat Zambry di Pangkor berkata: "Kami tahu bahawa terdapat orang lain yang bercita-cita untuk mengambil alih jawatan Zambry. Kami tidak akan menyokong atau mengundi mereka. "Zambry di pihaknya, walaupun beliau tidak popular sebagai MB, masih bertekad untuk bertanding kerusi DUN dan kekal sebagai MB Perak.

Mahukan Mb yang lebih ‘berwajah-melayu’

Zambry mempunyai sebab-sebab yang betul dan sah untuk berbuat demikian. Kali ini dia mahu membuktikan kepada rakyat bahawa dia adalah MB 'sah' Perak untuk menolak tuduhan pengkritik bahawa dia adalah ketua 'yang dilantik mahkamah '. Dia mahu menunjukkan bahawa ia bukan nasib bahawa dia menjadi MB. Pelantikan beliau sebagai MB yang sah dan ia adalah kerana kebolehan dan kredibiliti beliau. Ramai rakyat Perak walaupun tidak memihak kepada Zambry, tidak juga memihak kepada mana-mana MB lain dari BN. Mereka mahu mengembalikan jawatan itu kepada Mohammad Nizar Jamaluddin - MB popular yang menerajui negeri ini selepas pilihan raya umum Mac 2008 dan sebelum Zambry mengambil alih pada bulan Februari 2009. Pengundi dari Changkat Jering berkata: "Saya tidak mengundiPakatan Rakyat dalam pilihan raya umum lepas. Kali ini saya akan mengundi untuk Pakatan Rakyat. Saya mahu melihat Nizar kembali sebagai MB. "

Tetapi, ahli-ahli Umno di Perak dan di peringkat persekutuan percaya sebaliknya. Zambry semakin kurang popular di kalangan orang Melayu di Perak. Sesetengah ahli UMNO masih mahu MB yang lebih ‘keMelayuan’ untuk mengetuai negeri ini untuk menentang Nizar yang popular yang sentiasa disebut-sebut untuk menjadi MB Perak selepas pilihan raya umum akan datang. Ahli UMNO di sini merasakan bahawa Zambry tidak sepadan dengan karisma dan populariti Nizar. Tetapi, mereka juga berasa serba-salah sebagai orang yang memilih untuk menggantikan Zambry kerana takut tindak balas negatif dari penyokong pihak kedua.

Ia adalah hakikat di Perak, pada masa ini, terdapat terlalu banyak pemimpin-pemimpin Umno yang mengintai jawatan MB dan mereka semua mempunyai penyokong mereka sendiri - tanda-tanda bahawa Umno berpecah. Seorang penyokong Umno Parit berkata: "Ia akan menjadi sukar kali ini. Ahli-ahli Umno berpecah. Mereka mempunyai calon mereka sendiri untuk bersaing bagi menjadi MB. Jika calon mereka tidak dipilih untuk bertanding bagi jawatan tersebut ini akan mengganggu jentera pilihan raya Umno. "Malah, rasa tidak puas hati di kalangan ahli-ahli Umno ini telah meletus di negeri ini.

Lagi disini
V
V
V
PRU-13 semakin hampir, Perak bertukar menjadi tempat ‘pembunuhan politik’

No comments:

follow on fb

share

Share |

BLOGGER PERAK

BLOG BLOG PANAS

BLOG PIMPINAN PAS/PR

BLOG MUSLIMAT

Blog Masjid

Blogroll

Archives

Related Posts with Thumbnails

Header bergerak