Sunday, November 27, 2011

1 Malaysia dah tukar kepada "Wasatiyyah" Manthop UMNO

“Harus tegas diingatkan bahawa gagasan wasatiyyah wajib dibina di atas asasnya yang betul, yakni dasar dan paksi yang tidak bertentangan dengan prinsip Islam.

"Akan tetapi, mana mungkin parti yang bersifat tebal perkauman dan sering flip-flop seperti Umno dapat mengambil jalan tengah dalam pendekatan politik dan urus tadbir negara," katanya.

Beliau memberikan contoh, tindakan Umno yang membiarkan beberapa badan NGO pro mereka terutamanya Perkasa, memainkan sentimen perkauman ekstrem bermotifkan politik yang jelas mencerminkan gagasan wasatiyyah yang diutarakan hanyalah slogan kosong, sebagaimana berakhirnya gagasan Islam Hadhari dan lainnya.

Menurut Tuan Ibrahim, gagasan wasatiyyah hanya akan dapat dicapai bilamana parti pemerintah melaksanakan sistem pemerintahan dengan adil dan saksam


WASATIYYAH adalah salah satu daripada ciri-ciri keistimewaan Islam dan merupakan satu tanda kebaikan yang ada pada agama itu sendiri.

Wasatiyyah boleh dirujuk sebagai pertengahan, sederhana dan tidak melampau. Islam merupakan agama wahyu yang bersifat wasatiyyah.

Manhaj wasatiyyah yang ada pada Islam menurut Al-Qaradawi merupakan kaedah terbaik yang telah menjadikan dakwah Islam berkembang dan menyinarkan cahayanya ke seantero alam.

Sifat ini jugalah menjadikan Islam satu cara hidup yang sentiasa relevan melangkaui batasan masa mahupun sempadan geografi.

Allah SWT juga menerusi firman-Nya menobatkan umat Islam sebagai umat yang memiliki sifat wasatiyyah.

Firman-Nya yang bermaksud: Dan demikianlah Kami jadikan kamu (umat Islam) sebagai umat yang pertengahan (umat pilihan dan adil) agar kamu menjadi saksi atas (perbuatan) manusia dan agar Rasul (Muhammad SAW) menjadi saksi atas (perbuatan) kamu. (al-Baqarah: 143)

Aisyah berkata: “Rasulullah SAW tidak pernah kenyang sepanjang tiga hari berturut-turut. Kalau seandainya kami mahu, pasti kami kenyang, akan tetapi beliau selalu mengutamakan orang lain daripada dirinya (sendiri). (riwayat Baihaqi).”

Abu Hurairah berkata: Rasulullah keluar dari dunia (wafat) dan beliau belum pernah kenyang dari roti gandum. (riwayat Bukhari dan Tirmidzi)

Rasulullah menolak untuk mengambil alas tidur yang enak (empuk) dan bantal beliau terbuat dari kulit pohon. Baginda juga tidur atas tikar sampai membekas di lambungnya. Baginda wafat dengan mengenakan pakaian yang sudah lusuh dan sarung yang kasar.

Demikian juga Abu Bakar, Umar dan Ali hingga Umar pernah berkata: “Saya dengan harta ini tidak lain kecuali seperti wali anak yatim. Jika saya sudah cukup, maka saya berhati-hati, tetapi jika saya memerlukannya maka saya memakannya dengan makruf (baik).”

Cara hidup Baginda inilah telah dijadikan sebagai asas ciri-ciri sasatiyyah dalam aktiviti ekonomi Islam, sederhana dan seimbang diantara tuntutan duniawi dan ukhrawi.

Disamping itu, sederhana dalam ekonomi dari kaca mata Islam ialah meletakkan dasarnya kepada Al-Quran dan al-sunah, tidak menghalalkan yang haram dan tidak mengharamkan yang halal.

Allah melarang keras memakan harta dengan cara yang batil. Ia sebagaimana firman Allah SWT yang bermaksud: Wahai orang-orang yang beriman, janganlah kamu makan (gunakan) harta-harta kamu di antara kamu dengan jalan yang salah ( tipu, judi dan sebagainya ), kecuali dengan (jalan) perniagaan yang di lakukan secara suka sama suka di antara kamu. (al-Nisa’: 29)

Seterusnya, termasuk dalam lingkungan wasatiyyah juga apabila manusia itu menyedari bahawa tugasnya adalah sebagai khalifah untuk membangun dan menguruskan dunia ini dengan acuan yang ditetapkan oleh Allah.

No comments:

follow on fb

share

Share |

BLOGGER PERAK

BLOG BLOG PANAS

BLOG PIMPINAN PAS/PR

BLOG MUSLIMAT

Blog Masjid

Blogroll

Archives

Related Posts with Thumbnails

Header bergerak