Sunday, October 2, 2011

MASUK (SABK) KAMI BANTU - SEKOLAH AGAMA RKYAT

masa depan sekolah agama rakyat makin malap ....(SINI)


JOHOR BARU: Tan Sri Muhyiddin Yassin hari ini menyarankan agar Sekolah Agama Rakyat (SAR) khususnya di Johor menyertai Sekolah Agama Bantuan Kerajaan (SABK) di bawah Kementerian Pelajaran bagi membolehkan mereka menikmati peruntukan dan bantuan Kerajaan Pusat. Lagi kat sana.

Apa tujuannya ? Supaya UMNO/BN dapat memantau dan mengawal sekolah-sekolah ini dari melawan kerajaan. Bila sekolah-sekolah ni dah disogok dengan duit, senang la barua-barua Amerika ni nak kawal sekolah-sekolah ni. Duit .... ibarat tali yang menyucuk hidung lembu. Ceritanya ada lagi kat sini.

Ingatlah, sabda Nabi s.a.w ini :

عَنْ هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ يَقُولُ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
يَخْرُجُ فِي آخِرِ الزَّمَانِ رِجَالٌ يَخْتِلُونَ الدُّنْيَا بِالدِّينِ يَلْبَسُونَ لِلنَّاسِ جُلُودَ الضَّأْنِ مِنْ اللِّينِ أَلْسِنَتُهُمْ أَحْلَى مِنْ السُّكَّرِ وَقُلُوبُهُمْ قُلُوبُ الذِّئَابِ ....( رواه الترمذي )

Daripada Abu Hurairah ra. berkata: Rasulullah saw. bersabda; "Akan timbul di akhir zaman orang-orang yang mencari keuntungan dunia dengan menjual agama. Mereka menunjukkan kepada orang lain pakaian yang dibuat daripada kulit kambing (berpura-pura zuhud dari dunia) untuk mendapat simpati orang ramai, dan percakapan mereka lebih manis daripada gula. Padahal hati mereka adalah hati serigala (mempunyai tujuan-tujuan yang jahat)...." (HR Tirmizi)

WAllahua'alam ....

Maklong Sufina

2 comments:

Ben Ayu said...

Bukan begitu. Bila masuk SABK sebenarnya banyak kebaikan. Antaranya dalam aspek pengurusan dan pentadbiran lebih sistematis dan berfokus. Kebajikan dan kerjaya guru diberi perhatian sewajarnya dan menikmati gred dan kenaikan pangkat yang sama dengan rakan di luar.

Menerima pendedahan mencukupi dalam aspek pedagogi dan knowledge base guru semakin dimantapkan melalui kursus dan bengkel dari semasa ke semasa. Apabila aspek ini diberi perhatian, prestasi pencapaian murid meningkat sama ada dalam akademik biasa ataupun yang berkaitan dengan mata pelajaran keagamaan.

Selebihnya hanya murid sahaja yang dapat menilai.

Ayid said...

Ben Ayu. Terima kasih beri komen yang bernas. Suka di ingatkan kelebihan budak SAR tak dapat di gugat oleh pelajar (SABK. Mereka fasih berbahasa Arab, Kebanayakan budak SAR jarang gagal dalam SPM, walaupun tidak mendapat bantuan berkapita sebagaimana (SABK. Keputusan SPM mereka tidak di umum dalam Akhbar Perdana

follow on fb

share

Share |

BLOGGER PERAK

BLOG BLOG PANAS

BLOG PIMPINAN PAS/PR

BLOG MUSLIMAT

Blog Masjid

Blogroll

Archives

Related Posts with Thumbnails

Header bergerak