Friday, January 28, 2011

Asri Senada Dengan Nik Aziz Nasionalisme Bersifat Perkauman




SHAH ALAM 27 JAN : Bekas Mufti Perlis, Dr Asri Zainul Abidin senada dengan Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat bahawa amalan nasionalisme semakin menular di negara ini.

Bercakap kepada Tv Selangor hari ini, Dr Asri berkata, jika amalam nasionalisme yang dimaksudkan mencangkupi aspek resism, ia sememangnya berlakunya di negara ini.

"Apa itu nasionalisme? Kalau nasionalisme diambil dalam kerangka perkauman yang sempit hingga menggunakan Islam untuk menyebabkan orang lain jadi berubah hanya kerana hendak cuba menimbulkan isu perkauman, saya setuju dengan apa yang dikatakan oleh Tok Guru Nik Aziz. Ia bersifat perkauman. Bukan semangat nak tolong kaum," kata Dr Asri.

Mursyidul AM PAS itu dipetik berkata orang Melayu di negara ini yang menolak Islam dan mengambil pendekatan nasionalisme lebih teruk daripada bekas Perdana Menteri Singapura, Lee Kuan Yew.

"Orang Melayu sini pun tolak Islam, tolak Islam ambil kebangsaan lebih teruk daripada Lee Kuan Yew.

“Beliau cakap jangan pegang (Islam) kuat sangat, orang ini kata buang semua ambil kebangsaan, lebih teruk daripada Lee Kuan Yew.- Datuk Nik Aziz Nik Mat, Mursyidul Am PAS.

Nik Aziz mengulas gesaan Lee supaya umat Islam di republik berkenaan tidak terlalu berpegang pada ajaran Islam bagi membantu proses integrasi dan pembangunan negara tersebut.

Pandangan itu terkandung dalam buku terbaru tulisannya “Lee Kuan Yew: Hard Truths to Keep Singapore Going”.

TVS NEWS

No comments:

follow on fb

share

Share |

BLOGGER PERAK

BLOG BLOG PANAS

BLOG PIMPINAN PAS/PR

BLOG MUSLIMAT

Blog Masjid

Blogroll

Archives

Related Posts with Thumbnails

Header bergerak