Friday, April 23, 2010

TERKINI PAKATAN RAKYAT MENDAHULUI 60%,MAMPUKAH BERTAHAN HINGGA 25 APR INI

PRK Hulu Selangor: Pakatan Rakyat dahului 60% - Zentrum Future Studies

Hasil kajian Zentrum Future Studies menunjukkan lebih 60 peratus pengundi yang terarah menyokong Pakatan Rakyat (PR) dalam Pilihan Raya Kecil (PRK) Hulu Selangor 25 April ini.

“Kajian Produksi awal Zentrum sebelum menamakan calon, PR masih lagi mendahului lebih 60 peratus dan kita percaya data ini akan berubah kerana telah wujud kepercayaan politik dalam diri pengundi di parlimen Hulu Selangor,” jelas pengasas pusat kajian Zentrum Future Studies, Prof Madya Dr Abu Hassan Hasbullah (gambar) kepada erapakatan.

Menurut beliau, dalam kajian awal Zentrum, Calon Parti Keadilan Rakyat (PKR) Datuk Zaid Ibrahim merupakan calon yang mempunyai intektual tinggi dan ciri-ciri ini mampu mempengaruhi keputusan yang dibuat oleh pengundi.

(Suasana di program anjuran PR yang sentiasa dipenuhi orang ramai di Hulu Selangor)


Selain itu, wujud kebangkitan golongan menengah yang menjadi pengundi terbesar di Hulu Selangor iaitu dengan jumlah 68.4 peratus.

(Dalam program lain anjuran PR turut dipenuhi penduduk Hulu Selangor)


Demografi gender juga menjadi faktor penentu dalam PRK kali ini kerana pengundi wanita yang akan menjadi pengundi terbesar di Hulu Selangor.


Selain itu, di Hulu Selangor wujud dua golongan iaitu golongan muda dan golongan lama yang berfikiran konservatif. Zaid Ibrahim berkemungkinan besar akan disokong golongan muda dan pada yang sama akan menghadapi tentangan golongan lama.


Beliau yang juga Pensyarah Kanan Jabatan Pengajian Media Universiti Malaya menyakini Zaid sebagai simbol politik yang mampu membawa dimensi baru dalam politik alaf baru yang memerlukan perubahan

(Sambutan yang dingin dalam program anjuran BN di Hulu Selangor)


Kawasan pilihan raya Parlimen Hulu Selangor mempunyai 64,500 pemilih berdaftar yang terdiri daripada 63,701 pengundi biasa dan 799 pengundi pos.

(Kerusi aje penuh tapi orangnya tiada. Satu majlis pemimpin BN bersama rakyat di Hulu Selangor)


Daripada jumlah tersebut, orang Melayu merupakan majoriti dengan 34,020 pengundi atau 52.7 peratus manakala kaum Cina dan India masing-masing mencatatkan bilangan 16,964 atau 26.3 peratus dan 12,453 atau 19.3 peratus. -EraPakatan

Warkahdaily

1 comment:

Anonymous said...

Jangan terlalu overconfident..Kit Siang dan bagi warning pagi tadi..PR ketinggalan!So undi Melayu..kenapa selalu undi Melayu kurang!!

follow on fb

share

Share |

BLOGGER PERAK

BLOG BLOG PANAS

BLOG PIMPINAN PAS/PR

BLOG MUSLIMAT

Blog Masjid

Blogroll

Archives

Related Posts with Thumbnails

Header bergerak