Friday, April 30, 2010

Dr Mahathir puji Perkasa atas dasar perkauman


Oleh Qayum Rahman

KUALA LUMPUR: Ahli Parlimen Balik Pulau, Yusmadi Yusoff menyifatkan langkah Tun Dr Mahathir Mohamed memuji Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa) kerana beliau juga mengamalkan dasar perkauman.

Menurut Dr Mahathir katanya, kenyataan-kenyataan yang dikeluarkan oleh Perkasa telah berjaya menarik undi Melayu membantu Barisan Nasional memenangi pilihan raya kecil Parlimen di Hulu Selangor Ahad lalu.

"Dr Mahathir sendiri seorang rasis. Sebab itu dia memuji Perkasa dan menyokong badan bukan kerajaan itu," kata Yusmadi ketika dihubungi Free Malaysia Today, hari ini.

Beliau berkata, "Dr Mahathir adalah seorang pelopor dasar perkauman dan telah sebati dalam hidupnya sejak berkurun lalu untuk digunakan sebagai modal mainan politik semasa sehingga sekarang.

Menurut Yusmadi, pendirian Dr Mahathir dan Perkasa tidak diterima oleh banyak golongan termasuk parti mereka sendiri (BN) yang juga menolak isu perkauman.

Tegas beliau, Perkasa wujud adalah hasil dari sisa buangan Umno yang telah kecewa kerana ditolak Umno dan tidak mempunyai platform lain untuk membentangkan agenda politik mereka.

Beliau berkata, Dr Mahathir menggunakan Perkasa sebagai pengurus majlis untuk beliau menonjolkan diri setelah dibelakangkan oleh Umno sebelum ini.

"Saya lihat Perkasa menjadi orang suruhan untuk penggerak Dr Mahathir untuk terlibat dalam politik kerana Umno tidak lagi memberi ruang kepada beliau untuk menjadi tunggak utama dalam perjalanan Umno.

"Dr Mahathir boleh bekerjasama dengan Perkasa kerana perjuangan kedua-duanya adalah sama dan akan sentiasa semat di hati mereka bahawa perkauman di antara bangsa-bangsa perlulah dibezakan," tambahnya.

Yusmadi berkata, kemenangan BN di Hulu Selangor bukanlah bantuan dari Perkasa seperti yang didakwa oleh Dr Mahathir tetapi adalah kerana merasuah duit rakyat kepada rakyat hingga dapat membeli Hulu Selangor dengan nilai puluhan juta ringgit.

"Janganlah BN mahupun Perkasa atau pun Dr Mahathir sendiri menafikan kemenangan BN adalah dari merasuah rakyat kerana perkara itu amat jelas untuk rakyat menilai," ujar beliau.

Freemalaysiatoday

1 comment:

Unknown said...

Kalau tak berjuang atas dasar kaum bukan UMNO namanya.
Ustaz-ustaz dlm umno pu nampak sangat lebihkan bangsa dari Agama.

follow on fb

share

Share |

BLOGGER PERAK

BLOG BLOG PANAS

BLOG PIMPINAN PAS/PR

BLOG MUSLIMAT

Blog Masjid

Blogroll

Archives

Related Posts with Thumbnails

Header bergerak