Wednesday, January 4, 2012

dari PENJARA ke TAKHTA Raja



Pakatan Rakyat tidak gentar sekalipun Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim dihumban ke penjara apabila penghakiman kes perbicaraan liwat II disampaikanpada 9 Januari ini. Lagi kat situ.

Sesungguhnya dari penjaralah kekuatan dan kekuasaan itu akan muncul. Rujuk dalam tafsir Surah Yusuf. Bagaimana Nabi Yusuf a.s pada peringkat awalnya baginda dipenjara dan akhirnya baginda menjadi raja yang memerintah Mesir.

Allah s.w.t Berfirman :

وَرَفَعَ أَبَوَيْهِ عَلَى الْعَرْشِ وَخَرُّوا لَهُ سُجَّدًا ۖ وَقَالَ يَا أَبَتِ هَـٰذَا تَأْوِيلُ رُؤْيَايَ مِن قَبْلُ قَدْ جَعَلَهَا رَبِّي حَقًّا ۖ وَقَدْ أَحْسَنَ بِي إِذْ أَخْرَجَنِي مِنَ السِّجْنِ وَجَاءَ بِكُم مِّنَ الْبَدْوِ مِن بَعْدِ أَن نَّزَغَ الشَّيْطَانُ بَيْنِي وَبَيْنَ إِخْوَتِي ۚ إِنَّ رَبِّي لَطِيفٌ لِّمَا يَشَاءُ ۚ إِنَّهُ هُوَ الْعَلِيمُ الْحَكِيمُ ﴿١٠٠﴾

"Dan ia menaikkan kedua ibu-bapanya ke atas singgasana kerajaannya. Dan setelah itu mereka semuanya tunduk memberi hormat kepada Yusuf. Dan (pada saat itu) berkatalah Yusuf: "Wahai ayahku! Inilah dia tafsiran mimpiku dahulu. Sesungguhnya Allah telah menjadikan mimpiku itu benar. Dan sesungguhnya Ia telah melimpahkan kebaikan kepadaku ketika Ia mengeluarkan daku dari penjara; dan Ia membawa kamu ke mari dari desa sesudah Syaitan (dengan hasutannya) merosakkan perhubungan antaraku dengan saudara-saudaraku. Sesungguhnya Tuhanku lemah-lembut tadbirNya bagi apa yang dikehendakiNya; sesungguhnya Dia lah yang Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana." (QS Yusuf : 100)

http://jueara74.blogspot.com/2012/01/dari-penjara-ke-takhta-raja.htm

1 comment:

Anonymous said...

Nak bandingkan kisah Nabi Yusuf dgn dsai????

Nak bandingkan Nabi Yusuf dgn dsai???????

Nak bandingkan kekacakan Nabi Yusuf dgn dsai?????????????????????????????????????

Nak bandingkan ilmu Nabi Yusuf dgn dsai?????

Ei, geli-geleman aku.

follow on fb

share

Share |

BLOGGER PERAK

BLOG BLOG PANAS

BLOG PIMPINAN PAS/PR

BLOG MUSLIMAT

Blog Masjid

Blogroll

Archives

Related Posts with Thumbnails

Header bergerak