Friday, July 9, 2010

Qunut Nazilah Asyahid Hasan Al-Bana


-Islam Dan Politik-

Assalamualaikum ,salam blogger
Sudah agak lama saya tak menulis dlm ruangan Islam Dan Politik,hari ini ada kesempatan sikit sy cuba-menbaca buku karangan Dr.Yusuf Al-Qaradawi yang sudah lama saya beli tapi jarang-jarang dapat membacanya.
Banyak isu-isu menarik berkaitan politik dlm Islam yang dikupas oleh Al-Imam Dr-Yusuf.

Dalam banyak-banyak isu yang diketengahkan ,Dr.Yusuf Qaradawi membawa satu doa kunut Nazilah yang diajarkan oleh Imam hasan Al-bana.saya serta merta jadi teringatkan Asyahid Imam Hasan Al-Bana,jasa-jasanya cukup banyak kepada ummat Islam terutama dlm dunia politik islam.


Doa Qunut Nazilah Yang Di ajarkan Oleh Asyahid Imam Hasan Al-Banna semasa rakyat Mesir menghadapi Tentera Inggeris

"Ya Allah,Rabb semesta alam yang melindungi orang - orang yg ketakutan,yang menghinakan orang - orang yg sombong dan yang membinasakan orang - orang yg sewenang wenang.
Ya Allah,sesungguhnya engkau mengetahui bahawa bangsa inggeris itu yang telah merampas dan menduduki negeri kami,mengambil hak kami,berbuat sewenang - wenang dinegeri kami lalu menyebarkan kerosakan disana.
Ya Allah,singkirkanlah dari kami tipu muslihat mereka,pecahkanlah kekuatan mereka,singkirkanlah kekuasaan mereka dari bumiMu dan jangan biarkan mereka mendapatkan jalan untuk menghalangi hamba-hamba Mu yg mukmin.
Ya Allah ,hukumlah mereka dan penolong-penolong mereka,atau sesiapapun yg membantu atau bekerjasama dengan mereka dengan hukumanyang dijatuhkan Zat Yang Maha Perkasa lagi Maha Berkuasa."
Dipetik dari: Dr.Yusuf Al-Qaradawi(Fiqh Daulah)

Sumber: Ijoks 2009 blogspot.com

No comments:

follow on fb

share

Share |

BLOGGER PERAK

BLOG BLOG PANAS

BLOG PIMPINAN PAS/PR

BLOG MUSLIMAT

Blog Masjid

Blogroll

Archives

Related Posts with Thumbnails

Header bergerak