Wednesday, May 5, 2010

Gugur Tuduhan Terhadap Anwar


Surat Terbuka daripada Amnesty International Canada untuk Perdana
Menteri Malaysia, Datuk Seri Najib Tun Razak

YAB Perdana Menteri,

Saya menulis dengan penuh hormat menyuarakan keperihatinan kami di Kanada berhubung dengan nasib Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim dan meminta campur tangan segera daripada pihak Yang Amat Berhormat.

Seperti mana yang pihak YAB sedia maklum, peristiwa-peristiwa dewasa ini yang menyelubungi ketua pembangkang itu mendapat perhatian di seluruh dunia, sekaligus meletakkan negara Malaysia menjadi tumpuan.

Kesatuan Antara Ahli-Ahli Parlimen (IPU) baru-baru ini mengisytiharkan bahawa perbicaraan tuduhan liwat yang dihadapi Anwar dipenuhi dengan kelemahan dan kesalahan fakta.

IPU mengambil keputusan untuk menghantar seorang pemerhati untuk mendengar prosiding yang akan datang. Amerika Syarikat telah menyatakan hasratnya untuk meneliti perbicaraan yang penuh kontroversi ini.

Beratus peserta, termasuk bekas Perdana Menteri Kanada Kim Campbell, pada Gerakan Demokrasi Dunia, menandatangani petisyen menuntut perbicaraan yang adil bagi membebaskn Daw Aung San Suu Kyi dari Myanmar.

Tambahan pula, seramai 50 ahli parlimen Australia baru-baru ini menandatangani sepucuk surat menuntut supaya perbicaraan terhadap Anwar dihentikan.

Baca lagi

No comments:

follow on fb

share

Share |

BLOGGER PERAK

BLOG BLOG PANAS

BLOG PIMPINAN PAS/PR

BLOG MUSLIMAT

Blog Masjid

Blogroll

Archives

Related Posts with Thumbnails

Header bergerak