Tuesday, October 13, 2009

TEKNIK POLITIK ISA SAMA DENGAN ROBIN HOOK

Kiriman Maliksho07



Tahukah anda, ISA telah menggunakan teknik sepertimana Robin Hook dalam sistem pemerintahan dan politiknya di Bagan Pinang dan N.sembilan.Kenapa saya berkata demikian?Pertama, saya mendapat maklumat yang sahih dari beberapa rakan sekerja saya yang mana kelahirannya di Port Dickson dan keluargannya masih tinggal disana dan msih menyokong ISA walaupun dia sendiri telah menyokong PR.

Mereka berkata, mereka tahu Isa memberi rasuah dan menerima rasuah tapi pada masa yang sama Isa telah memberikan hasil rasuahnya untuk rakyat di sana.

Kenapa saya mengatakan politik Isa sama dengan Robin HOOK? Mari kita merujuk kepada cerita hero ini. Hero ini menjadi terkenal kerana banyak membantu rakyat yang susah. Oleh kerana Robin hook ini bukannya golongan yang kaya dan berkuasa, maka dia mencari satu idea dengan cara mencuri harta golongan bangsawan yang kaya raya dan mengagihkan kepada golongan miskin. Dengan menjalankan kerja ini, robin hook telah diangkat sebagai hero ( pemimpin dalam kes isa) kerana membanturakyat yang miskin malah ia dikatakan terkenal dan hebat serta di julang sebagai orang yang baik dan menjadi ikutan ramai. Dan teknik robin hook ini, telah diterima pakai dalam kebanyakkan sistem pemerintahan kapitalisme tanpa diketahui oleh rakyat. Ia di panggil 'MATLAMAT MENGHALALKAN CARA"

Dalam kes Isa, kalau kita mrujuk kepada kenyataan penduduk di PD, rata-rata mengangkat Isa sebagi pemimpin berwibawa kerana mampu memberi khidmat pembangunan kepada rakyat di sana. mereka juga menganggap ISA adalah pemimpin yang baik kerana banyak membantu rakyat jelatra dan kerap turun padang. penduduk di sana merasakan sudah menjadi kebiasaaan dengan khidmat ISA yang membenatu rakyat sehinggakan mereka tidak kisah yang hasil dari pemberian ISA is adalah hasil dari rasuah. Dengan cara Memberikan hasil rasuh kepada rakyat ini, Isa akan di kenang dan di julang sebagai pemimpin yang hebat. Inilah dikatan, rakyat di sana seoalah-olah sudah menerima slogan' Matlamat menghalalkan cara". Tak kisah Isa buat mcamana sekalai pun, duiat daopat mana, pun, janji isa bantu mereka.

Konsep ini amat bahaya kepada umat islam hari ini, pemimpin meracuni pemikiran rakyat dengan wang, tanpa mengira wang yang diperoleh adalah halal atau haram. sedangkan orang yang lenih berkuasa di Bagan Pinagn adalah orang yang memberi rausah kepada Isa untuk mendapatkan kekayaan di bumi N.Sembilan.Inilah yang rakyat alpa.jangka masa panjang mereka akan kehilangan segala-galanya, generasi kedua-ketiga akan terpaksa berhijrah mencari peluang yang lain kerana di bumi sendiri di ambil telah dikuasai oleh orang lain sepertimana yang berlaku di singapore, johor dan pinang.

Secara kesimpulannya. Isa sebenarnya telah berjaya meracumni pemikiran rakyat dengan memberikan hasil rasuah untuk menapakkan pemimpin yang baik, hebat dengan harapan untuk terus memimpin n.sembilan dan mengaut keuntugan.

renung-renungkanlah.

sekian.

Sumber : TKOdaily

No comments:

follow on fb

share

Share |

BLOGGER PERAK

BLOG BLOG PANAS

BLOG PIMPINAN PAS/PR

BLOG MUSLIMAT

Blog Masjid

Blogroll

Archives

Related Posts with Thumbnails

Header bergerak