Friday, July 9, 2010

Qunut Nazilah Asyahid Hasan Al-Bana


-Islam Dan Politik-

Assalamualaikum ,salam blogger
Sudah agak lama saya tak menulis dlm ruangan Islam Dan Politik,hari ini ada kesempatan sikit sy cuba-menbaca buku karangan Dr.Yusuf Al-Qaradawi yang sudah lama saya beli tapi jarang-jarang dapat membacanya.
Banyak isu-isu menarik berkaitan politik dlm Islam yang dikupas oleh Al-Imam Dr-Yusuf.

Dalam banyak-banyak isu yang diketengahkan ,Dr.Yusuf Qaradawi membawa satu doa kunut Nazilah yang diajarkan oleh Imam hasan Al-bana.saya serta merta jadi teringatkan Asyahid Imam Hasan Al-Bana,jasa-jasanya cukup banyak kepada ummat Islam terutama dlm dunia politik islam.


Doa Qunut Nazilah Yang Di ajarkan Oleh Asyahid Imam Hasan Al-Banna semasa rakyat Mesir menghadapi Tentera Inggeris

"Ya Allah,Rabb semesta alam yang melindungi orang - orang yg ketakutan,yang menghinakan orang - orang yg sombong dan yang membinasakan orang - orang yg sewenang wenang.
Ya Allah,sesungguhnya engkau mengetahui bahawa bangsa inggeris itu yang telah merampas dan menduduki negeri kami,mengambil hak kami,berbuat sewenang - wenang dinegeri kami lalu menyebarkan kerosakan disana.
Ya Allah,singkirkanlah dari kami tipu muslihat mereka,pecahkanlah kekuatan mereka,singkirkanlah kekuasaan mereka dari bumiMu dan jangan biarkan mereka mendapatkan jalan untuk menghalangi hamba-hamba Mu yg mukmin.
Ya Allah ,hukumlah mereka dan penolong-penolong mereka,atau sesiapapun yg membantu atau bekerjasama dengan mereka dengan hukumanyang dijatuhkan Zat Yang Maha Perkasa lagi Maha Berkuasa."
Dipetik dari: Dr.Yusuf Al-Qaradawi(Fiqh Daulah)

Sumber: Ijoks 2009 blogspot.com

No comments:

Post a Comment

Kalau boleh jangan la komen sebagai Anonymous, bagi yang tak reti caranya senang ja, klick kat 'v' yg dalam kotak sebelah kanan 'Select profile' lepas tu klick kat 'Name/URL' lepas tu isi la nama, URL tu tak isi pun takpa,lepas tu klik kat 'Continue' lepas tu lantak hangpa, kalau aku rasa tak sesuai aku padam... hak komen hak hangpa... hak nak siar hak AKU.. jadi kalau nak bagi komen hangpa keluaq.. KOMEN laa elok-elok... nak kutuk pon tak apa tapi jaga BUDI BAHASA... OK Pengkomen guna Anonymous akan di padam itu hak aku.